Jump to content

Hvilken er best Pakkboks?

Hasla 26

Recommended Posts

Hasla 26! du som er en racer på data. Laget et nytt emne tidligere i dag hvor jeg informerte om hvilke motorvarianter Lomatec nå hadde ferdigstillt, denne finner jeg ikke igjen ?? Har nemlig fått komplett oversikt over alle motorstørrelsene nå, de aller minste (15-20) og helt opp til 420 hk.

Jeg ville valgt oljesmurt.

Redigert av EXIT II (see edit history)
Får ikke åpnet linken du la ut. Noe informasjon finnes dog på Sleipner sine hjemmesider.

Den funker nå.

Man kan si det slik at det man taper ett sted, vinner man et annet. For meg, og mange med meg, ønsker ikke at kraften fra propellen skal overføres til gearet og skal tas opp av skroget via motorfestene. Dernest er det mange som ikke greier å få nullet offset'et mellom akslingene, derav å dele vinkelfeilen i to like store deler. Dette er grunnene til at jeg gjorde mitt valg.

Det er altså ikke noe her som løfter oss ut fra naturlovene. Dog kan jeg ikke fri meg fra tanken at dyttet fra leddet uten aksiallager til skroget vil gi en betydelig vertikal/horisontal løfte/sidekraft på motoren når vinkelfeilen går mot maks.

Eget inntak eller, Hulda?

Nei, vannet som kommer opp hylsa via cutless-lageret. Dette vannet gjør at tetningsflatene løfter seg noen mikron fra hverandre under gange. Vannet ligger som en slags kile, der kilen er størst mot akslingen og nesten null mot atmosfæren inne i båten. Den lille vannlekkasjen blir damp. Mulig at man kan se litt saltavleiring på tetningsringene etter lang tids bruk. Det blir det samme prinsippet som tetningen som ligger inne i vannpumpen på alle biler.

Selv kjører Hulda nå med Volvo-kondomet. Nå har motoren over 9 år snurret ca. 350 timer. Propellakslingen har snurret en hel del mer, seiling med fast propell. Jeg er meget godt fornøyd med Volvo-kondomet, og kunne ikke tenke meg å skifte til pakkboks verken med oil seals eller talgkpakning.

samme erfaring har jeg......Volvo-kondomet er det beste jeg haft !

min aksel ligger o snurrer hele tiden da jeg seiler.....aldrig en dråpe inn

S/Y Gunga Din

Volvo kondomet er sikkert gode greier det iht tilbakemelding fra brukerne. Virker som alle er fornøyd. Selv har jeg aldri hatt noe annet enn tradisjonelle pakkbokser med talgpakninger. Da jeg kjøpte nytt propellanlegg til Nord Westen høsten 2006 valgte jeg igjen Sleipner Motor som leverandør. Drypper litt men hva så, en har jo lensepumper ombord. Kan etter beste vilje ikke se noe problem med litt vann i båten som må lenses ut en gang i blant.

Hasla 26! du som er en racer på data. Laget et nytt emne tidligere i dag hvor jeg informerte om hvilke motorvarianter Lomatec nå hadde ferdigstillt, denne finner jeg ikke igjen ??

Emnet er stengt siden det ikke følger regler for emnetitler

Hvis du klikker på brukernavnet over avertaren din vil du se hvilke emner du har startet

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Drypper litt men hva så?

Pakkboks med talgpakning tåler det meste og holder lenge. Drypper det mye er det bare å etterstramme litt. Er pakning utslitt, er det enkelt å legge på et par nye runder pakning. Med båten på vannet! Med hviket annet tetningssystem kan du det?

Det er også en kjennsgjerning at hvis fleksibel muffe eller simmerring ryker blir fort lekkasen stor, mye større enn hva den vil bli med en slitt talgpakning.

Det, eller så har du fått spor i akslingen slik at du aldri får det tett, uansett. Så kan du stramme mer, og det lekker hele tiden mer. Eller så kan det hende at flettepakningene er utslitt. Du bør pirke ut det som ligger der før du legger inn nye.

Personlig ser jeg ikke charmen med bunnvann. Hos meg er det dønn tørt og lekkasjefritt, og det er det nå på 10. året. Enkelte har sikker også flettepakninger i motorenes vannpumper, i begge ender av veivene og inn/ut på gearkassene. Bare for å føle gleden av at det lekker litt. Og så kan man reparere selv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...