Jump to content

lekkasje i eksosmanifold til Perkins 6 354

finnskogkrabba

Recommended Posts

Jeg har en lekkasje i manifolden til Perkinsen i min Saga.

Jeg får sjøvann inn i motoren :headbang:

Driver forøvrig å overhaler motoren nå, med lakkering å det hele.

Jeg hørte en eller annen "kvitre" om at det var mulig å få dette reparert. En ny koster sikkert en liten formye.

Er det noen som har noe erfaring og vet noe om dette?

Er jo utrolig hva dette panelet sitter på av kunnskaper :smiley:

Har to T 6.354 i båten og har tidligere hatt lekkasje i en manifold. Det ble forsøkt sveiset på en spesialskole for sveisere uten resultat. Støpegods er ikke lett å sveise. Har siden kjøpt rustfrie manifolder foreløpig med godt resultat, disse var også vesentlig rimeligere enn "originale" støpestålsmanifolder.

Nei, støpegods er ikke enkelt, å så er det jo litt rustent også.

Rustfritt hørtes ikke dumt ut. Det har ikke vært noe problemer med bevegelser i matrialet?

Og hvor fikk du tak på disse manifoldene? :smiley:

Vanskelig å si hvor stort hullet er, men det har kommet vann i to av sylindrene.

Det er nok rust å se i åpningene, men tror ikke det er ødeleggende for manifolden.

Hørte det skulle være en i Bergen`s område som rep. sånne manifolder. Skulle gjerne vært i kontakt med en som gjør denne type jobb :discuss:

Ellers så er Storø`s erfaring med rustfri manifold interesant. Flere som har erfaring med den slags :smiley::smiley:

Hei

Jeg bygde en selv i syrefast AISI316 for noen år siden, samme motor.

Det er 6-7 år siden denne jobben ble utført og alt fungerer utmerket.

Flenser + div. deler ble laserskjært. Det øvrige ble sveiset sammen av plater og firkantrør. Endel jobb, men fullt mulig.

Nytt for meg at syrefast manifold er i handelen.

Hvor får man tak i en slik??

Det eneste er at varmt sjøvann og rustfritt er en noe uheldig kombinasjon. Man kan få noe som kalles interkrystallinsk korrosjon. Det er en korrosjon langs korngrensene i materialet som skyldes utkrystallisering av karbider ved langsom avkjøling. Det blir litt bedre hvis man kjøler hurtig etter sveising, da kan man unngå karbiddannelsen.

Hvis du er sveisekyndig selv er det et alternativt å lage den i vanlig "svart". Billig, og holder kanskje like lenge.

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...