Jump to content

Bytte Fjord 21 Weekender DC mot skjærgårdsjeep, er dette lurt?

blackdev

Recommended Posts

Når man sitter i vintermørket og funderer så kommer også tankene om hvilken type båt man EGENTLIG har bruk for, selv er jeg tilhenger av raske båter av brukbar størrelse med god plass og en viss komfort, har veldig lyst på både Scand og Fairline på rundt 26-30 fot, men så var det dette med økonomi og fire unger i alderen 3-16 år da, de fleste er nå i vannsport alder, derfor ser det faktisk ut som om vi må gå for en skjærgårdsjeep noen år fremover.

Vi har jo en Fjord 21 Weekender DC, skal man da selge denne selv for så å kjøpe jeep, eller skal man prøve å bytte mot en båt i ønsket størrelse?

Fordelen med å selge selv er jo at man da stiller med cash og bedre kort på hånden, mens fordelen med å bytte kan være at man faktisk kan bytte til seg en både større og dyrere båt pga at begge eiere finner den andres båt perfekt til tross for en liten prisforskjell.

Dette er noe jeg selv har erfart flere ganger opp igjennom årene som båteier.

Uansett, det mest morsomme er å sitte å planlegge, bruke internett og dettes mange forum, lese råd og tips, finne drømmebåten som kanskje ikke er drømmebåten alikevel, kort sagt, det er utrolig mye informasjon som ligger ute på verdensveven, erfaringsdatabaser og annen nyttig informasjon!

:sailing:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Hva sier 16 åringen i familien som forhåpentlig har har tatt båtførerprøven ?

Hvis han har lyst til å føler seg kompetent til å dra på overnattingstur og dagsturer med venner i fjord 21 båten ville jeg beholdt den.

Hvis det er lavere tersker for 16 åringen å dra ut på fjorden med en skjærgårdsjeep ville jeg vurdert å selge og kjøpe skjærgårdjeep.

Om motoren på fjord 21 båten er i god stand er vel også avgjørende i vurderingen. MÅ den ta stor service eller byttes ut snart ??

Det er vel diesel og ikke dyr 2 takter bensin ??

Redigert av salt (see edit history)
Hva sier 16 åringen i familien som forhåpentlig har har tatt båtførerprøven ?

Hvis han har lyst til å føler seg kompetent til å dra på overnattingstur og dagsturer med venner i fjord 21 båten ville jeg beholdt den.

Hvis det er lavere tersker for 16 åringen å dra ut på fjorden med en skjærgårdsjeep ville jeg vurdert å selge og kjøpe skjærgårdjeep.

Om motoren på fjord 21 båten er i god stand er vel også avgjørende i vurderingen. MÅ den ta stor service eller byttes ut snart ??

Det er vel diesel og ikke dyr 2 takter bensin ??

Det ble montert ny shortmotor i fjor, GM V8/VP Aqua 260, har ikke ruslet mere enn 1-2 timer etter at jeg ble ferdig med montering av ny dynamo osv osv.

Funderer på å investere i elektronisk tenning og ny Edelbrock 600 marine forgasser, dette koster ikke stort men man opplever en klar forbedring i bruksegenskapene på motoren etter hva jeg forstår.

Mulig jeg gjør dette selv om jeg bytter bort båten også, får ikke helt greie på justeringen av gasser og tenning på det oppsettet som jeg flyttet over fra den gamle motoren, syns nesten en ny motor fortjener såpass nye deler også :yesnod:

Utenom dette så er det en feilkobling i tiltingen av drevet, det klikker men vil ikke gå, siden drevet kun har blitt brukt i tre sesonger siden det ble kjøpt nytt i 2004 så kan jo ikke tiltmotor være utslitt heller :confused:

Alt i alt så er det mye nytt på båten i tillegg til at den er oppusset innvendig, men det er vannski og tube som gjelder for barna, da blir denne i største laget for kun den slags bruk, får vel bare håpe på at noen som er lei av skjærgårdsjeepen eller en lett daycruiser har lyst på en rask familiebåt :cheers_wine:

Når ungene begynnner å fly ut av redet så kan jo far realisere drømmen om en større båt, en trawler hadde også vært gromt! :sailing:

PO

X- Nidelv 24

Kan vel være tiltreleet som klikker..?

Uansett, hva med å beholde Fjorden og i tillegg investere i en 14-foting m/ 30hk, f.eks en GH14. En lettplanende båt som lett trekker opp en 16-åring. Og som ikke koster all verden. Har mange timer på slep bak en sånn.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Når ungene begynnner å fly ut av redet så kan jo far realisere drømmen om en større båt, en trawler hadde også vært gromt! :sailing:

Men når junior blir 17, 18 19,20, 21 år blir kanskje netopp denne fjord båten etter hverte et perfekt rede for junior og en veninde på helgetur i skjærgården...???

Eller han blir stjernen i venneflokken som kan dra med kompisser uten gamlefar som kaptein...

Da er det greit at båten ikke kommer blankpolert fra fabrikken slik at far ikke blir så sur hvis junior får en ripe i gelcoaten...

Så spørsmålet gjenstår: har junior båtinteresse og vil han helst ha åpen båt eller weekendbåt ??

Drømmen for mange i alderen 20- 25 år er å ha en gammel draco eller feks. en fjord som vennegjengen kan kose seg på fjorden med og improvisere overnatting om nødvendig....kanskje han etterhvert vil arve gamlebåten når du kjøper ny ??

Redigert av salt (see edit history)
Kan vel være tiltreleet som klikker..?

Uansett, hva med å beholde Fjorden og i tillegg investere i en 14-foting m/ 30hk, f.eks en GH14. En lettplanende båt som lett trekker opp en 16-åring. Og som ikke koster all verden. Har mange timer på slep bak en sånn.

Synes også dette høres fornuftig ut. MEn GH 14?? Nei. Musling/wesling 14/430. Det vet du som har 16 foteren selv. Mer leken båt skal du lete lenge etter. VELDIG mye båtglede i en sånn. Jeg vurderer faktisk en slik som båt nr 2 selv.

Drømmen for mange i alderen 20- 25 år er å ha en gammel draco eller feks. en fjord som vennegjengen kan kose seg på fjorden med og improvisere overnatting om nødvendig....

Skjønner at tidene har forandret seg for i tenårene var jeg på ukestur både med en Fjord 21 med tre stykker ombord og også en Selco 18fot med tre stykker ombord. Forflyttet oss da mellom Kragerø og Horten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Synes også dette høres fornuftig ut. MEn GH 14?? Nei. Musling/wesling 14/430.

Joda, Musling/Wesling 430 er helt klart et mye sprekere skrog - men krever også mer motor og koster mer...  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 4 år senere...

Ser jeg har tenkt i mange år, for å oppdatere tråden så ble Fjord solgt til en fornøyd ny eier fra Hitra, vi startet på bunn når det gjelder størrelse igjen, en Hasle Summerfun med 9,9/15 hk ble parkert på henger i garasjen.

Den har vi fortsatt og den ble sjøsatt forrige dagen.

MEN nå begynner far å få lyst på skikkelig båt igjen, har fått fruen med på at vår svært sjeldne og pene 1969 Mercury Cougar cabriolet må ofres til fordel for ny båt, så nå saumfarer jeg nettet etter båter fra 21 fot og oppover som har eiere med sans for amcar :-)

PO

X- Nidelv 24

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...