avsluttet Startet 1.Februar.2010 Del på Facebook Startet 1.Februar.2010 (redigert) Med stort sett elendige radioforhold skal jeg nå fikse en skikkelig antenne til radioen ombord, og tenker på en ekstern antenne til å ha i masten. Hvilke typer finnes, og hva er prinsippet med de forskjellige? Feks glomex har antenneforsterkere, hva betyr det? Kan de kobles til hvilken som helst radio? Og feks Maritim AS selger disse vanlige "piskene" som FM antenne. En FM "rundstråleantenne" er noe jeg har vurdert. Men hvor mye ohm er disse på? Det står lite i katalogen fra Hinke AS Når det gjelder Ohm, er det beskrevet at bak på min radio (tivoli) "ekstern antenne 70 ohm". Hva betyr det egentlig? Ser det ofte er benyttet verdier som 50, 70 og 300 ohm på antenner, eller antenneuttak. Noen som vet mer om prinsippet om dette? Tar gjerne mot andre tips angående antenneinstallasjon til FM radio. Redigert 1.Februar.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Hei Det finnes mange typer FM antenner en kan bruke til en FM Radio men ikke alle disse egner seg i båt. For det første bør antennen være rundtstrålende ellers vil motakerforholdene endre seg alt etter vilken kurs du har. Enkelte antenner er utstyrt med antenneforsterker men kan alikevell brukes till alle radioer. Til FM radio vil jeg anbefale en psiv piskantenne da frekvensområdet det dreier seg om er relativt lite 88-108Mhz kan en bruke en nermest avstemt antenne 1/4 5/8 eller 1/2 bølgeantenne generelt kan en si at jo lengre antenne jo bedre. Dette med vise forbehold jo lengre antenne en har jo støre blir kravet til at den må stå loddrett. Dette fordi innstrålingsvinkelen blir mindre med økende lengde (høyere forsterkning) Har en seilbåt tror jeg en er best kjent med en 5/8 antenne. Med dette i tankene kan en jo le når en ser båter med antennene montert på skrå bakover for og matse vinkelen på overbygget. En kan jo også si at jo høyere du får montert antennen jo bedre men den bør også stå fritt ikke klint inntil noe annet. FM radioer og antenner har en impedans på 75 ohm dette er ikke det samme som en resistans på 75 ohm. Di bør derfor bruke en koaksialkabel med samme impedans mellom radioen og antennen foreksempel RG59. Lykke til en god antenne hjelper mye på radiomotaket. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 ok, slik at det som benevnes som FM antenner vil passe til min radio. Men det som er viktig er valg av rett koaksialkabel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.