altmuligbåt Startet 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2010 Hei, fyller 30 til helgen og skal få overlevelse drakt av svigers (de vil vist beholde meg). Jeg vil ha en jeg kan bruke når jeg er ute i dritt vær. dvs at den bør være enkel og bruke og gjerne varm. Jeg pleier og være tidlig ute med og sette ut båten og den siste til og ta den inn.. Så når jeg tenker etter så trenger jeg egentlig: - En som er enkel og bruke. - Varm / men ikke for varm. - Slitesterk - Og selvfølgeligg må den jo se tøff ut Hvor får man kjøpt slik og hvilke merke bør man ha. ? Og hvile bør man ikke ha? Og er det noe spesielt jeg/vi bør se etter? Gruer meg litt til helgen,, det blir sikkert mye og da er det jo alltid en eller annen som må men håper vi sliper og for da er jeg nått til og til han for da blir jeg oppfattet som men det er nok kun til jeg for da forstår de at jeg fremdeles er meg... Nei da blir nok rolig famillie "fest" men hadde lyst til og bruke alle de morsome sybolene Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Bergen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) skal få overlevelse drakt av svigers Jeg vil ha en jeg kan bruke når jeg er ute i dritt vær Det som tradisjonelt kalles for overlevelsesdrakt her er et eksempel er nettopp dette og de er lite egnet til å bruke annet enn ved nød.Stive,klamme og upraktiske. Det det høres ut for at du ønsker deg er en en flytedress av god kvalitet. Grattis med dagen Redigert 1.Februar.2010 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) Grattis med dagen... Prøv Maritim eller Seasea f.eks Redigert 1.Februar.2010 av SandAnker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Sånne "flytedresser" er forbudt å selge i Finland fordi de er livsfarlige. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Eller Te'havs, de har vi begynt å bruke på jobben. Er et firma i Holmestrand eller noe rundt i området der som selger dem tror jeg Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Sånne "flytedresser" er forbudt å selge i Finland fordi de er livsfarlige. På hvilke måte? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Framtia Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Slike Fru Jacobsen? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Riktig! de er det vi bruker, kjempelette å ha på seg og lette å jobbe i. (og ikke så altfor dyre heller tror jeg) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) fordi man blir flytende på magen med ræva i været -og for de fleste er ikke det så gunstig i lengden Og fordi det er så stor gjennomstrømming av kaldt vann at det ikke har så mye med overleving å gjøre. Redigert 1.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Et tips hvis du går for sånn flytedress / arbeidsdress. se til at glidlåsen gå så langt ned at du kan slenge ut utstyre når tanken er full!!! Har en fra Fladen og en fra HH men begge stopper glidlåsen så høyt oppe at eg må ta den av for å gjøre bimmelimm!!! ja eg er mann Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 fordi man blir flytende på magen med ræva i været -og for de fleste er ikke det så gunstig i lengden Og fordi det er så stor gjennomstrømming av kaldt vann at det ikke har så mye med overleving å gjøre. Okay, hva anbefales som arbeidsdresser i NSSR da f.eks? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Baffin Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Bruker denne når eg e ute å herjer i kajakken.... http://www.aktiv.us/Default.aspx?tabid=36&...;ProductID=5808 funker meget bra etter flere års hard bruk, tørr og fin etter mye bading og lek i sjøen.. samme sjappe har og billigere varianter.... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Nå er det jo også greit å sjekke opp litt rundt det Bitteliten sier da, men tror nok markedsføringen får ta litt av skylda her. Man må være veldig klar over at dette ikke er overlevningsdrakter "på ordentlig". Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Explorer Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Denne bruker vi som MOB båt mannskap ute på riggen, http://www.viking-life.com/viking.nsf/publ...;product=PS5041 Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Ja de bruker vi ombord også, men de er jo litt voldsomme for fritidsbruk da :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gudrun Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) Nå blir man jo liggende på mage hvis man er bevisstløs med en helt tradisjonell redningsdrakt og. Synes en flytedrakt er tingen å bruke og en oppblåsbar vest i tillegg hvis man er alene ved sjøen vinterstid. Viktig å snøre godt igjen i beina med borrelås etc. pluss armene. Vannet som kommer inni blir værende der hvis den er tatt på korrekt. Blir som en form for våtdrakt.. de som har dykket vinterstid husker det.... iskaldt de første minuttene, så blir vannet varmet opp... Redigert 1.Februar.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Overleveringsdrakter er falt ut av vokabularet da det forledet mange til å tro at en var garantert å overleve i disse draktene. Nå heter det redningsdrakter. Disse tette draktene med innbygd flytemidler er både klamme og ubrukelige å arbeide i, men det finnes forskjellige arbeidsdrakter. NSSR har egentlig tre typer i tillegg til ovenfor og en ren dykkerdrakt, men alle brukes i spesifikke arbeidsområder og iht. vær og risiko. Kjeledresser brukes mest til vanlig når det ikke er noe særlig risiko. Uansett skal det brukes en to-kammer-vest i tillegg ved arbeid på dekk. Arbeidsdress, såkalt Nordkapp-dress er en tett dress, noe flytemidler. Dagens modell er uten. Den har gummimansjett både på hender og hals. Vanntette fotposer som brukes i ordinære støvler. Tilbehør er lue og hansker i neopren, men en kan bruke annet. To-kammer vest må brukes. Noen synes den er klam og litt stiv. For å komplementer finnes det jo en til, en tynn redningsdrakt som en trekker over alle klærne. Koster rundt tusenlappen og veier neste ingenting. Denne finnes i skøytene som reserve for havarister. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) Apropos 2-kammer vester så gikk det ut en intern HSE-melding hos oss nå, 50 av vestene (av samme fabrikat) ble testet før jul og 7 hadde lekkasje!!! Redigert 1.Februar.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Frivakten Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Hvilket merke bruker dere? Vi bruker Crewsaver. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Frivakten Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Jeg har hørt følgende påstand; at når flytedressene trekker inn vann, blir de så tunge at effekten av flytemidlene (50) oppveies og en dermed i praksis ikke har noen positiv oppdrift? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Det har blitt en "case" mellom oss og leverandør så det bør jeg sikkert være litt avholden med å gå ut med. Men det er ikke Crewsaver :-) I stedet for å sjekke/skifte patroner bytter vi heretter vestene årlig Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gudrun Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Da bør du kontakte produsentene av disse draktene og spørre om det medfører riktighet.... Derimot blir en foret kjeledress blytung og foret holder på vannet så lenge at forsøk viser at mange har alvorlige problemer med å klatre rett opp på bryggekanten. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Om det er en flytedress du er ute etter og ikke en redningsdrakt så vil jeg anbefale Kinetic Wavecruiser X8 Kinetic Flytedress Et annet ypperlig alternativ er DAM Hydroguard Premium flytedress, men den er todelt. DAM Flytedress Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Jawik Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Fladen flyteplagg har vi ombord. Greit å bevege seg i og det medfølger spesifikasjoner inne i drakten (sjelden noen titter inn der). Vi fikk tak i våres i en marinbutikk i Ulsteinsvik. Om denne holder oss varm i kald sjø kan diskuteres. Derfor fikk vi disse i en størrelse som kan romme litt mere enn bare nettoen. Tanken er å ta på oss våtdrakt før flyteplagget. Våtdrakt med hette, føtter og vanter og det vil nok hjelpe på. Reduserer nok bevegeligheten. Har ikke prøvd om oppdriften er til stedet i selve plagget. Burde nok gjøre det, men det får vente til sommeren. Fladen leveres også todelt som kan være en fordel om sommeren. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Hadde det ikke vært like greit å bruke drakter alle Nordkapp draktene som KV mfl bruker da? Isolerte, vanntette drakter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.