Jump to content

Jeg fyller 30, ønsker meg overlevelsedrakt hvor kjøper

altmuligbåt

Recommended Posts

Husken er ikke som før,og har derfor googlet litt i tillegg angående varnedresser. Det finnes en ISO-standard for de såkalte "6-timers draktene".

De er vist under revisjon av Sintef. Kanskej foranledningen er passasjerdrakter iht. til den nye rib-forskriften?

Foreløpig konklusjon er at det er store forskjeller på varme-og flyteevnen- Dog har Flden en varmedress etter standarden ISO15027-1 og med EN393 (50N) flyteelementer.

(Nordkapp-drakter er svindyre, mellom 15-20.000.)

Ser at ovenstående Kinetic skryter på seg ISO12402. Denne gjelder kun flytemidlene.

http://www.sintef.no/Teknologi-og-samfunn/...disert-testing/

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

jawik2_steinsvik.jpg

Meget behagelig. Oppdaget nå at vi har betalt for bortimot fem drakter isteden for bare to. Billigere på nett... Skal spandere på oss to-delte også. Mye mere behagelig om sommeren og så kan jakka anvendes utenom buksa. Meget smart som min mor pleide å si.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Sånne "flytedresser" er forbudt å selge i Finland...

Merkelig da at finnene lager noe av de beste på markedet...

Hadde ikke vært i tvil hvis ikke pengene spiller noen rolle, en ursuit.

http://www.ursuk.fi/en/sailing/products/

Edit; noen av de er SOLAS godkjente.

Redigert av ahamm (see edit history)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Jeg har en Flaten to delt flytedress. Min erfaring er at den varm, men puster dårlig. dette gjør at man blir klam inni dressen etter en tid. Dressen er solid og er enkel å ta av og på seg. Jeg bruker min min bare på de kaldeste dagene.

Som andre påpeker her så er det viktig at man har god plass til andre plagg under. Jeg har også testen min i svømmebasseng. Det er ingenting å si på oppdriften, men den har dårlig evne til å snu deg rett vei.

Nå bare komme med en oppfordring.

Glelder spesielt den Fladen dressen.

Prøvde den i sjøen i Høst og det var litt skremmende.

Hadde ikke strammet rundt armene noe særligt og hoppet i havet, var uti i 10 minutter.

Prøvde så å entre min 14 foter og det var komplett umuligt, dressen var fylt med vann i beina...

Måtte ta av meg dressen og "redde" drakten etterpå :nonod:

Så uansett hva du bruker eller ikke bruker så hopp i havet og redd deg selv under realistiske forhold.

Dvs du må prøve mens det er bølger....

Først da vet du om du har mulighet til å komme deg i båten igjen...

Kan hende et lite håndtak kan være forskjellen på å overleve hvis det går gale en dag...

Dette burde alle som ferdes på sjøen prøve, tror mange hadde fått seg en aha opplevelse.

Men ikke prøv alene..

Vi hadde Nordkapp drakter ombord på MTB`en ihvertfall.. på sikkerhetskurset var vi ute i sjøen i hvertfall en times tid uten at dette var noe problem, midt på vinteren... men om den skal brukes i forbindelse med seiling og masse dekksarbeid er den vel kansje lite egnet..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nå bare komme med en oppfordring.

Alle ville hadd problemer med å entre en 14 foter uten leider, enten det var med drakt eller uten. At du fikk vann inn i denne kan vel skyldes at du har tatt drakten feil på deg. Og har du vann inne i drakten kan du åpne opp ved beina og drenere vannet ut ettersom du entrer båten via leider. Har slitt ut noen drakter av varierende kvalitet og Fladen er verken bedre eller verre enn de andre.

Ellers er jeg ening i at en må trene på akrobatikken før en virkelig har behov for dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har hørt følgende påstand; at når flytedressene trekker inn vann, blir de så tunge at effekten av flytemidlene (50) oppveies og en dermed i praksis ikke har noen positiv oppdrift?

Litt usikker på hva det er du mener med at draktene trekker vann. Er det vann i selve drakten eller bare i de hulrommene med tilhørende oppdriftselement?

Hvis det er førstnevnte så har ikke dette noe å si for draktens oppdriftsevne da vann i seg selv hverken bidrar positivt eller negativt til dette. Men er det selve oppdriftselementet som er utsatt for vann så kommer det an på om dette lar seg "redusere" av vann på noen måte, noe som ikke er tillatt for f.eks. SOLAS-drakter.

Samme gjelder også for en varmekjeledress, man flyter ikke nevneverdig dårligere av at denne er full av vann (litt vil det selvsagt være da du erstatter luft i isolasjonen med vann). Men problemet oppstår først når du skal ut av vannet og opp i båten. Da veier du fort 50 kg mer enn ved tørr drakt pga alt vannet lagret i drakten. Mange fiskere som har gått på en smell her.

Hovedhensikten med overlevelsesdrakter, redningsdrakter og gud vet hva man kaller dette, er først å fremst beregnet for at redningsmannskaper skal slippe å lete etter kroppsdeler. Mye enklere i finne personen intakt i drakten :smiley:.

Spøk til side. Og ikke la draktene bli en sovepute på sikkerhetens alter.

Selv om man bruker disse skal en jo ikke glemme øvrige hjelpemidler for å holde seg ombord. Redningsvest og livliner bør vel også brukes i tillegg. Drakten gir deg en mulighet til ikke å fryse ihjel. Også om sommeren.

Hvordan konstruerer en draktene for å unngå dette?

Har vært med på å snu en liten dame i for stor redningdsrakt som kom opp med beina først etter hopp fra kaien!

Blant annet ved hjelp av snøringer etc for å minimere 'tomrommet'.

Men viktigst er at drakten (og andre flytemidler for den saks skyld) har riktig størrelse til personen den er tiltenkt.

Ellers har det blitt solgt brukte uisolerte drakter under betegnelse redningsdrakter... men dette er og av eldre dato....

Det er per i dag heller ikke krav til at redningsdrakter må være isolerte.

De draktene jeg refererte til var en drakt som på utsiden så ut som en helt vanlig redningsdrakt, men ved nærmere ettersyn var uten innmat og noen form for flytemiddel... heller ikke merket om dette

Det partiet hadde i sin tid vært brukt sammen med en redningsvest til helikoptertransport, men ikke på norsk sektor...

Hørte muligens til 1 timesdraktene...

Redigert av Gudrun (see edit history)
  • 2 uker senere...
Sånne "flytedresser" er forbudt å selge i Finland fordi de er livsfarlige.

jeg har sjekket nærmere - de er ikke forbudt å selge - men forbudt å selge som et sikkerhetsprodukt. Var en stor artikkel om dette i et båtblad i vinter også. De du linker til er mer å sammenligne med Nordkapp draktene - som du ser har de neopren mansjetter bla.

Relevant artikkel: http://www.praktisktbatagande.se/incoming/article549073.ece

De flesta tror att en flytoverall ger största möjliga skydd mot både nedkylning och drunkning. Det är fel. En vanlig räddningsväst är oftast bättre.

Nu stoppas försäljningen av flytoveraller i vårt grannland Finland.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

• 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...