Jump to content

hvilken seil er de to viktigste?

:båt1

Recommended Posts

Det kan se ut som om vittighetene har tatt helt overhånd her ikveld. :lol:

Som Enzo skriver, så bør valget falle på et storseil og en standardfokk, ofte kalt Genua 3. Riggen din er laget for å ha to seil oppe om gangen, dvs ett storseil og ett av flere forseil. De skal jobbe sammen slik at båten oppleves som balansert (dvs at du slipper å bruke konstant ror for å holde den retningen du vil seile mot).

Et storseil er et storseil, men forseil kan være så mangt. De kommer i flere størrelser og fasonger. Om du bare skal ha ett forseil, velger du et som er allsidig og som du kan bruke i både lite og mye vind, og som kan seiles på kryss, slør og lens. En genua 1 kan du bare bruke i lite vind, og en stormfokk har du nesten bare nytte av i masse vind.

Spinnakere og gennakere er også forseil, men de kan du bare bruke på slør og lens.

Rullestor og rullegenoa som passer til den båten jeg velger... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...