Jump to content

hva gjør en båt isgående

Bitteliten

Recommended Posts

visst KaMeWa eller motsv gjør det, på vanlige båter

men finns desse på stora isbrytare?...de jeg sett har extra kraftiga propellerblad....

litt kul film lurer på om de skall sette på en Volvokondom?? :smiley:

The oldest working Controllable Pitch Propeller. (70 years old) is serviced by Berg Propulsion.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

visst KaMeWa eller motsv gjør det, på vanlige båter

men finns desse på stora isbrytare?...

Jeg har seilt skipper på en del isbrytere, men bare små.. som Thor III, Bamse Tug og din egen "Dynan" faktisk Gunga :-)

Felles for disse er at alle hadde konvensjonell vribar proppelleranlegg. Her kjører vi med konstant turtall og vrir bladene fort som f...

Hvilke system som er på de riktig store isbryterne vet jeg faktisk ikke, de kan da umulig ha faste propellere?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Vripropeller består av mange og kompliserte deler og overføringer. Elektromotor kan ha fullt moment på propellen med 0 omdreininger (Ivertfall en stund da det genereres mye varme i frekvensomformerene). Momentet, korte overføringer mellom motor og propell, samt reguleringshastigheten gjør at Dieselelektrisk framdrift er mest vanlig er mest vanlig på Isbrytere i dag. Men nå snakker jeg om isbrytere ikke båter som omtales som isbrytere forde de brøyter litt is.

Var ikke meningen å være frekk eller flåsete og all honør til slepebåter og havnefartøy med/uten isklasse som gjør en fantastisk jobb i sørnorge i dag. Men det finnes faktisk veldig få isbrytere i verden i dag. Jeg satt akkurat med en artikkel fra Finland utgitt 19.08.2008 om verdens isbryterkapasitet. Der sies det at det er rundt 80 isbrytere på verdensbasis. Nevnte Ale er på denne liste med merknad som "lake icebreaker" Det finnes selvfølgelig isbrytere med konvensjonelle fremdriftsanlegg men spesielt de siste 20 årene og utover har halvlederteknologi samt datakraft gjort at gjort at frekvensomformere og elektromotorer dominerer.

Nordkappklassen nevnes i media og på forumet. Disse hadde opprinnelig isklasse 1A1* (1A super) men dette gir ikke båtene betegnelsen en isbryter. Båtene har fått mye juling opp gjennom årene og har blitt brukt til isbryting. I dag er klassen fjernet pga ombygging og vektøkning men sjøforsvarets bestemmelser gjøre at man bruker båten i isen etter sjefens vurdering i vært enkelt tilfelle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...