tomu Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 OK Dette settes selvsagt veldig på spissen, nettopp for å gi debatten perspektiv. Jeg ønsker ikke nødvendigvis å heve meg over norges lover. Mange tenker imidlertid slik - og jeg kan forstå dem. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Er det ikke like greit å bry seg om aldersgrensene? Er det opp til hver enkelt å velge hvilke regler vi ønsker å følge? Som jeg skrev i mitt innlegg lenger oppe, ungene har mer eller mindre vokst opp i båt, fått lov til å kjøre fra de var små, under tilsyn selvfølgelig, helt frem til de kunne bevise at de mestret båtene ( e ). Det betyr ikke at de har fått lov til å kjøre bil, moped, låne bil eller mc før de var innehaver av de nødvendige sertifikat bortsett fra i perioden under opplæring. Da igjen under tilsyn. Etter mitt syn er det en vesentlig forskjell på å ferdes på landeveien og sjøen. En har gjerne litt mer rom å bevege seg på når en er ute i en båt kontra en bil. Det er viktig at ungene får prøve seg fra de er små for at de skal klare å prestere og ikke minst gå igjennom mestringsprosessen. Slikt blir det gode båtførere av. En ser nok av de tullingene som bare har fått slengt en båt i handa, ikke vet forskjell på foran og bak, ikke kan et halvstikk eller fortøye, ikke vet hva en fender brukes til, ikke ta hensyn til andre, ikke hørt om lokale fartsgrenser, ikke ta hensyn til kajakker og badende, osv, osv. Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hva blir regningen di på tror du om poden under 16 kjører ihjel en liten tass? Kan du nevne eit eksempel på at ein i alderen ca 16 har kjørt i hjel en liten tass? For meg virkar det som at nokon trur at all ungdom opptil ein viss alder ikkje klarar å ta hensyn...blir frustrert over slikt De farligste på sjøen er jo mannfolk med liten erfaring med båt og alkohol innabords...ikkje 15 åringen med 12" With'en med 25hk eller med onkels 21" daycruiser. Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Kan du nevne eit eksempel på at ein i alderen ca 16 har kjørt i hjel en liten tass? For meg virkar det som at nokon trur at all ungdom opptil ein viss alder ikkje klarar å ta hensyn...blir frustrert over slikt De farligste på sjøen er jo mannfolk med liten erfaring med båt og alkohol innabords...ikkje 15 åringen med 12" With'en med 25hk eller med onkels 21" daycruiser. 1) Ja det kan jeg 2) Hvem har sagt det, de ungdommene jeg kjenner er fornuftige og flinke til å kjøre båt 3) Det er jeg enig, men det var ikke det jeg tok opp litt tidligere i dag Det jeg spurte om var; vet noen hvor høy regningen blir hvis ulykken skulle være ute hvis det skjer med en båtfører under 16? Jeg tror de færreste kommer med følgende uttalelse etter å ha fått en slik regning servert via rettsapparatet; "jeg tar regningen" Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mouche Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Nei la ungdommen kose å gi dem litt annsvar,det tjener du mye på .Har selv to døttre på over 20 nå da,men dem var da på turer å sånn .Det lille vi nekta dem ,det godtok dem som regel.Å jeg vil mene det at dem har det da blitt folk av ,så gi dem annsvar så får du respekt tilbake .Blei kansje litt mye detta ,men fikk lissom ikke stoppa Jeg synes du viser en fornuftig, relevant og balansert holdning til dette problemet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seilaren Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Jeg satt avgårde "Ryfylket Rundt" i flere dager alene i en 13 fots Dromedille (15hk) første gang som 12 åring. Var ute i ganske hardt vær og var nær med å velte midt på Hidlefjorden en gang.. Men foreldrene mine stolte på meg.. Ble heldigvis drittlei av å kjøre motorbåt og kjøpte 22 fots seilbåt som 15 åring, og var på tur hver eneste helg og 2 uker sammenhengende om sommeren. Brukte båten bare mer og mer.. Faktisk så mye nå i sommer at jeg valgte å selge båten i høst for å tvinge meg selv til å gjøre andre ting... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Zenit Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Tror nok det er tryggere med 16 åringer i båt enn 18 åringer i bil som nettopp har fått lappen Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Mange 16 åringer er mye flinkere enn førstegangskjøpere i 30 årene, begge to kan verdes på fjorden for min del. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Ja jeg må si jeg sov bedre om natten når jentungen som 16 åring var på båttur med noen veninner en da hun som 18 åring dro til Sverge på biltur. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Nå er det sjelden barn som forårsaker ulykker på sjøen. Jeg hadde 9,9hk fra jeg var 9år, og skjærgårdsjeep med 50hk fra jeg var 12år, og det var aldri noe problem. En båtvant 16-åring er antakelig mye mer forsiktig og reagerer raskere ved uforutsette hendelser enn de aller fleste! Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Ja jeg må si jeg sov bedre om natten når jentungen som 16 åring var på båttur med noen veninner en da hun som 18 åring dro til Sverge på biltur. Haha! DET kan jeg tenke meg! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Trist at livet skal måles i økonomisk mulighet. Eg har ikkje råd å kjøpe meg ut av lovbrudd og ulykker. Men ungane mine får oppleve frihet på egne bein alikevell Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Divemaster Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Ikke noe problem i prinsippet ... med hensyn til forholdene... Når jeg var 16 -17 fikk jeg ta 32 foter med 240 Hk på tur.... Min datter kan håndtere vår 45 foter med 800 HK og 21 tonn... og ville latt henne tatt en tur på egen hånd, men hun har også RYA Powerboat, og forutsetningene er VHF sertifikat (et must her borte for å få havneklarering) ... og minst en ombord som kan hjelpe med å legge intil... Hadde blitt skeptisk til en tur rett ut her i Nordsjøen (NØ Skottland), men , fra Inverness, gjennom Caledonia Kanalenen, Skotske Vestkysten ... eller feks., Ryfylket hadde jeg egentlig ikke hatt noen problemer med. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Hokky Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Jeg er oppvokst i en familie der all fritid foregikk på sjøen, jeg som 14 åring lånte fars Silver Hawk med 90hk som gjorde 43knop, fordi han visste at jeg ikke ville finne på noe tull og ikke "leke-kjøre", jeg har vel totalt hatt maks fart med den båten i noen sekunder om gangen, for viss man får respekt og ansvar så gir men det også tilbake, sånn har det ihvertfall vært for min del i vår familie, det var aldri nødvendig å "bevise" for foreldre at "dette fikser jeg". jeg har nå fått lillebrødre i 14årsalderen (er 27år selv) og de har desverre ikke fått samme båt-erfaringen som jeg fikk, jeg ville vært betenkt med å gi de en båt som gjorde 30knop om 2 år uten at de får en god del erfaring i mellom tiden (jeg jobber med den saken). jeg tror ikke det er noe fasit på dette spørsmålet, men må nesten føle litt på hva 16åringe takller og ikke, men jeg tror at en godt oppdratt (ja jeg sa det) og sjøvant 16 åring kan føre en båt langt bedre en mangen andre mer "voksne" folk her i landet. Det er jo også viktig at de har fått føke på båtlivet i noen år gjerne gjennom gummibåt eller lignende båt med mindre motor. Selv ikke en gammel onkel hadde hatt godt av å komme uten erfaring rett oppi en sjærgårdsjeep som gjør 30knop. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Ikke noe problem i prinsippet ... med hensyn til forholdene... Når jeg var 16 -17 fikk jeg ta 32 foter med 240 Hk på tur.... Min datter kan håndtere vår 45 foter med 800 HK og 21 tonn... og ville latt henne tatt en tur på egen hånd, men hun har også RYA Powerboat, og forutsetningene er VHF sertifikat (et must her borte for å få havneklarering) ... og minst en ombord som kan hjelpe med å legge intil... Hadde blitt skeptisk til en tur rett ut her i Nordsjøen (NØ Skottland), men , fra Inverness, gjennom Caledonia Kanalenen, Skotske Vestkysten ... eller feks., Ryfylket hadde jeg egentlig ikke hatt noen problemer med. veldig bra, det er viktig å lære barn opp til å bli voksne, jeg tror det blir mindre "pøbler" av slik barne-oppdrag. Jeg har selv hatt kamerater på 12-13 år som ikke visste hvordan de satt på en video eller dvd film fordi de ikke fikk røre noe i huset til foreldrene.. for å si det sånn, de bor hjemme enda... Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
tomu Svart 3.Februar.2010 Del på Facebook Svart 3.Februar.2010 (redigert) 1) Ja det kan jeg 2) Hvem har sagt det, de ungdommene jeg kjenner er fornuftige og flinke til å kjøre båt 3) Det er jeg enig, men det var ikke det jeg tok opp litt tidligere i dag Det jeg spurte om var; vet noen hvor høy regningen blir hvis ulykken skulle være ute hvis det skjer med en båtfører under 16? Jeg tror de færreste kommer med følgende uttalelse etter å ha fått en slik regning servert via rettsapparatet; "jeg tar regningen" Jeg vet ikke hvor stor den økonomiske biten ville beløpe seg til, men om regningen hadde blitt på 1 eller 2 millioner ville jeg fortsatt betalt. Summen er relativt uvesentlig i denne sammenhengen. Det norske rettsvesenet er imidlertid ikke kjent for å utmåle økonomiske sanksjoner som er så høye at at det blir urimelig å forvente at pengene kommer inn. Igjen - Regningen har relativt liten betydning i denne sammenhengen. Bruker du bilbelte pga risiko for å bli pågrepet av politiet, eller for egen sikkerhet?... Redigert 3.Februar.2010 av tomu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Bruker du bilbelte pga risiko for å bli pågrepet av politiet, eller for egen sikkerhet?... Har ikkje...... Kystvakten kan vel også kontrollere? Men pågripelse er vel drøyt. Viste ikkje om noko påbud. Kva båt har du? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Faxen Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Dårligste båtførerne er de over 45 som kjøper båt for første gang, og som da går for store, raske båter..... Men de kalles ikke KAPTEINER, men hekksjøGENERALER... Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Blom'en Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Som andre har nevnt, mengde erfaring er ikke utledet av alder, men av år med opplæring/erfaring. Begynner man tidlig og får god oppbakking, kan selv unge barn forholde seg til mange ting på en god måte. Min sønn på 10 år har kjørt motocross i 4 år nå og har en sykkel med 29 hk og samlet vekt på ham og sykkel på ca. 100 kilo. Dette vil jo da si ca. 370 hk på en bil på 1000 kilo, til sammenligning. Den går som bare fy, men han behandler den godt og jeg føler meg veldig trygg når han kjører og jeg ser han klarer å behandle denne godt. Trening under ordnede forhold, på bane med godkjent aktivitetsleder osv osv er jo en forutsetning for dette. Til sommeren skal han få begynne på 15 foteren med nyinstallert 15 hester på, men nye kontroller og hydr styring så den er lett og god å operere (har hatt 25 hk tidligere) slik at han etterhvert blir en god båtfører. Jeg vil og begynne å lære ham opptil å behandle 27 foteren, slik at han kan kjøre den også, om det f.eks. skulle skje noe med meg. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Så det du skriver er at du med viten og vilje ignorerer 16-årsregelen og lar en 10 åring håndtere en båt han ikke har lov til. Jeg er ikke i tvil om at han kan bli flink til å håndtere en båt når han starter så tidlig, men jeg er sterkt i tvil om det er fornuftig å lære ham at han ikke trenger å respektere lover og regler.... Sammenligningen med motorcross halter litt i mine øyne. Motorcross skjer meg bekjent på lukket bane med godkjent instruktør og antagelig under et unntak i regelverket som tillater nettopp dette. Men det virker ikke som om du har tenkt å følge de samme linjene når det gjelder båtopplæringen. Forskriftens unntak for 16-årsregelen gjelder uansett ikke før 13 år. Jeg er litt forbauset over at folk så åpent står frem og i praksis sier at de forbeholder seg retten til selv å velge hvilke regler, forskrifter og lover de vil følge. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) Jeg er litt forbauset over at folk så åpent står frem og i praksis sier at de forbeholder seg retten til selv å velge hvilke regler, forskrifter og lover de vil følge. Når du påstår at folk har et lempfeldig forhold til lover og regler kan man stille motspørsmålet om det er mulig for noen å følge alle forskrifter og regler et helt båtliv.. 5 knops soner, redningsvester, fiskeriforskifter osv osv Hele ideen synes å være at vi skal detaljstyres til lands og til vanns slik at vi slipper å bruke hodet selv.....men så viser det seg paradoksalt nok at alle disse forskriftetene også har klausuler om at vi i tilegg til å følge lovens bokstav også må ha god dømmekraft. For ordens skyld må tilføyes at min lovlydige sønn og lovlydige meg venter tålmodig på at han fyller 16 og med bevis før første ungdomstur... Redigert 4.Februar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Jeg er litt forbauset over at folk så åpent står frem og i praksis sier at de forbeholder seg retten til selv å velge hvilke regler, forskrifter og lover de vil følge. Som en av de få her på BP som gjør det, vil jeg si, til mitt forsvar, at jeg gjør det på en intelligent måte. Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Så det du skriver er at du med viten og vilje ignorerer 16-årsregelen og lar en 10 åring håndtere en båt han ikke har lov til. Jeg er ikke i tvil om at han kan bli flink til å håndtere en båt når han starter så tidlig, men jeg er sterkt i tvil om det er fornuftig å lære ham at han ikke trenger å respektere lover og regler.... Sammenligningen med motorcross halter litt i mine øyne. Motorcross skjer meg bekjent på lukket bane med godkjent instruktør og antagelig under et unntak i regelverket som tillater nettopp dette. Men det virker ikke som om du har tenkt å følge de samme linjene når det gjelder båtopplæringen. Forskriftens unntak for 16-årsregelen gjelder uansett ikke før 13 år. Jeg er litt forbauset over at folk så åpent står frem og i praksis sier at de forbeholder seg retten til selv å velge hvilke regler, forskrifter og lover de vil følge. Og siden det detr er menigmann som ofte anser det som forsvarlig, er det vel kanskje loven det er noe feil med? Er du overrasket ovewr at det til daglig er mange bilister som bryter loven ved å kjøre et par kilometer over fartsgrensen? Jeg tror det er lett å forbuase deg:-) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 er det vel kanskje loven det er noe feil med? Tror ikke at det er noe galt med lovene. En lov kan ikke skrives slik at den er "fornuftig" i alle gitte sammenheng og situasjoner. Det det kan være noe galt med er måten de håndheves. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) Men hvordan skal de håndheves ? Hva skjer om politibåten dukker opp når min sønns 16 årgamle kompis uten båtførerprøve holder på rattet mens min 16 årige sønn med bevis tar på seg redningsvesten ?? Blir min sønn ansett som fører selv om en annen holdt på rattet slik at alt er i orden ? Blir hypotetisk kompisen straffet for å føre båt uten bevis ? Blir hypotetisk min sønn straffet for å la en person uten bevis føre båt ? Blir hypotetisk jeg som båteier straffet for at en person uten bevis holder i rattet ? Hvor mye kan man holde i ratt og spak før man blir ansett for å være fører. Min magefølelse er at man lett kan argumentere for at en 5 åring som holder i rattet mens en voksen passer på ikke er den formelle fører. Dog er jeg ikke sikker på om en 16 åring uten bevis ved rattet klarer å overbevise om at en 16 åring med bevis som står ved siden av i båten er den juridiske fører. Alle passasjerer på båttur vil jo gjerne holde litt i rattet og gjerne dytte gassspaken i maks noen hundre meter.... Hvordan skal loven tolkes når halvparten av en ungdomsgjeng har bevis??? må den med bevis holde i rattet hele tiden ??? Redigert 4.Februar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.