Jump to content

Perkins 4236 drypper olje fra luftfilteret


LarsL

Recommended Posts

Hei

Kjenner ikke motoren din men når det drypper olje fra innsugningen vil jeg tro det er oljedamp fra utlufting fra veivhus.

Går det en slange inn på filter som kommer fra toppdeksel eller veivhus ventilasjon?

Mulig det i så tilfelle går an å snu på filter slik at oljen blir sugd inn i innsugningsmanufoild.

Kanskje bygge om litt på filter?

Kan selfølgelig være andre ting slik som turbo men vet ikke om du har turbo.

Siden du har hatt det en stund regner jeg med at det kommer fra utlufting.

 

Kan også la slangen gå ned i en boks som igjen går på filter. Da blir oljen liggende igjen i boksen.

 

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post

Det er vel veivhusluftingen som ligger inn til luftfilteret og her kommer noe oljedamp som normalt suges inn og forbrennes i motoren. Helt vanlig at der blir litt søl og det er vel enklest å lage en eller annen form for oppsamling. Blir skjelden noe mengder av det så om du har et trau som tar en halvliter så skulle det vel vare mange sesonger...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Kan også la slangen gå ned i en boks som igjen går på filter. Da blir oljen liggende igjen i boksen.

Smaapala

 

Skeptisk, ikke kødd med den slangen

Dette er smøring som skal inn i innsuget, bare snu litt på filteret av og til, ev gjør rent eller bytte i ny å ne. det er bare et lite overskudd av oljedamp som legger seg på filtret.

 

denne smøretåka SKAL motoren ha!

Redigert av free (see edit history)
Link to post

Hei

Den smøretåka består av olje og vann. Har ingen misjon for smøring av motor.

Viss du lager ett tett spann med nippel inn og ut går dampen igjennom spannet og oljen ligger igjen. Slangen må selvfølgelig ikke tettes.

Kan som sagt og hende at du får vekk sølet med å snu på luft filter. Det er nå en gang laget til for å fungere fra fabrikkant.

 

Smaapala

Link to post

Det står mye interessant om problemet her: http://sbmar.com/Articles/Crankcase_Ventilation.php og her: http://sbmar.com/main/articles/crankcase_v..._marine_diesel/

 

Hvis det ikke står på pengene, kan jo noe av utstyret som beskrives der være en løsning. Ellers kan du kanskje lage noe lignende selv, sikkert ikke så bra, men billigere, og kanskje godt nok for å løse problemet ditt.

 

Se også denne tråden: Søker erfaring med Walker AirSep veivhusventilasjon. Den har også noen fine figurer og nyttig informasjon.

 

Jeg husker ikke om det står noen steder i de linkene over, men det er sikkert et poeng å ikke bygge om så mye at du mister undertrykket i veivhusluftingen. Med litt uflaks da, kan det begynne å komme olje andre steder hvor det var greit før.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...