LarsL Startet 2.Februar.2010 Del på Facebook Startet 2.Februar.2010 Hei Jeg har en perkins 4236 som det drypper olje ut av luftfiltret på. Det er en 1990 model gått 5500 timer. Det har vært sånn så lenge har hatt båten i snart 3 år. Men jeg begynner å bli lei av oljesøl i motorrommet. Er det noe jeg kan gjøre som kan få slutt på det? Noen andre som har samme problemet? Lars Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) Hei Kjenner ikke motoren din men når det drypper olje fra innsugningen vil jeg tro det er oljedamp fra utlufting fra veivhus. Går det en slange inn på filter som kommer fra toppdeksel eller veivhus ventilasjon? Mulig det i så tilfelle går an å snu på filter slik at oljen blir sugd inn i innsugningsmanufoild. Kanskje bygge om litt på filter? Kan selfølgelig være andre ting slik som turbo men vet ikke om du har turbo. Siden du har hatt det en stund regner jeg med at det kommer fra utlufting. Kan også la slangen gå ned i en boks som igjen går på filter. Da blir oljen liggende igjen i boksen. Smaapala Redigert 2.Februar.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Det er vel veivhusluftingen som ligger inn til luftfilteret og her kommer noe oljedamp som normalt suges inn og forbrennes i motoren. Helt vanlig at der blir litt søl og det er vel enklest å lage en eller annen form for oppsamling. Blir skjelden noe mengder av det så om du har et trau som tar en halvliter så skulle det vel vare mange sesonger... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
LarsL Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Takker for gode ideer. Det kommer nok fra toppdekselet ja. Går en slange fra det og over til luftfilteret. Et trau var en god ide. Skal se om jeg kan få til noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) Kan også la slangen gå ned i en boks som igjen går på filter. Da blir oljen liggende igjen i boksen.Smaapala Skeptisk, ikke kødd med den slangen Dette er smøring som skal inn i innsuget, bare snu litt på filteret av og til, ev gjør rent eller bytte i ny å ne. det er bare et lite overskudd av oljedamp som legger seg på filtret. denne smøretåka SKAL motoren ha! Redigert 2.Februar.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hei Den smøretåka består av olje og vann. Har ingen misjon for smøring av motor. Viss du lager ett tett spann med nippel inn og ut går dampen igjennom spannet og oljen ligger igjen. Slangen må selvfølgelig ikke tettes. Kan som sagt og hende at du får vekk sølet med å snu på luft filter. Det er nå en gang laget til for å fungere fra fabrikkant. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Det står mye interessant om problemet her: http://sbmar.com/Articles/Crankcase_Ventilation.php og her: http://sbmar.com/main/articles/crankcase_v..._marine_diesel/ Hvis det ikke står på pengene, kan jo noe av utstyret som beskrives der være en løsning. Ellers kan du kanskje lage noe lignende selv, sikkert ikke så bra, men billigere, og kanskje godt nok for å løse problemet ditt. Se også denne tråden: Søker erfaring med Walker AirSep veivhusventilasjon. Den har også noen fine figurer og nyttig informasjon. Jeg husker ikke om det står noen steder i de linkene over, men det er sikkert et poeng å ikke bygge om så mye at du mister undertrykket i veivhusluftingen. Med litt uflaks da, kan det begynne å komme olje andre steder hvor det var greit før. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.