Jump to content

Hvor kjøpe deler til 'Brødrene Hovde' oljeovn?


Vestlandsfanden

Recommended Posts

Hei,

Har ein oljeovn frå Brødrene Hovde i sjarken. Kondens i oljetanken har lagt seg på bunnen og rent vidare ned i dryppglasset kor filteret står. I sprengkulda som har vore, har det frosset til is. Resultatet vart at dryppglaset srakk og knuste :nonod: Dryppglaset m/filteret inni, er montert som eit gjenga skjøtestykke midtvegs på kobbarrøret mellom tanken og regulatorventilen, før sjølve ovnen. Det kan dermed enkelt skruast av i sin helhet.

 

Er jo 25 år gamalt utstyr dette her, så det er vel ikkje akkurat hyllevare lenger :nonod: Må finne ei løysing, for det er uutholdelig kaldt i båten uten fyr på "peisen".. Fann eit gamalt innlegg om ei tilsvarande sak her på BP. Der vart Løvold AS i Bodø nevnt, men eg fann ikkje nåke på nettsidene deira no. Fann ikkje nåke på Hovde sine sider heller, og dei har jo slutta å produsere og selge ovnane for lengst..

 

Nåken her som veit kor eg kan få tak i nytt dryppglas som passer, og kanskje eit filter eller to med da same?

 

I verste fall kan eg jo fjerne heile filtersatsen, og sette inn ein eller anna uoriginal filtersats som har passande gjenger i kvar ende, men det er greit å ha dryppglaset for å sjå oljemengden og for å kunne sjå etter nettopp det vannet som forårsaka heile problemet eg no har. Difor hadde originaldelar, eller i hvert fall ei tilsvarande løysing, vore knall..

 

Brrr, kaldt....

Link to post

Hei!

Skyter bare fra hofta her, for har ikke peiling på om disse noengang har forhandlet disse ovnene, men jeg ville ha gjort et forsøk på Sverre Eidsvik A.S i Ålesund. De har drevet skipshandel i en mannsalder eller ti, og har ikke så reint litte deler til forskjellige mer eller mindre kurant utstyr liggende i skuffer og skap.

Det er ihvertfall verdt noen minutter i telefonen tenker jeg!

 

Sverre Eidsvik A.S

Ålesund

Tlf. 70 10 39 50

Link to post

Jeg var en gang i tiden på jakt etter dryppglass, men finner det rett og slett ikke. Har vært inne på tanken å lage et selv. Ellers trenger du strengt tatt ikke dryppglass hvis du er kjent med hvor mye du kan åpne krana. På min hovdeovn er dagtanken en knapp meter i høyde over ovnen. Jeg har lært meg at å vri 180 grader på krana gir lav effekt, 360 grader - passe, 540 grader er for å koke kaffe. Å åpne krana noe utover dette vil det være risiko for at dieselen flyter over.

 

Ellers leverer hovde maritim deler til disse ovnene enda, som brennerplate og kokeplater.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post

Hei

Er dette en dryppkrane som de brukte på de "eldgamle"oljeovnene,en slik åpen nåleventil som du åpner og ser dråpene som drypper ned rett i pottebrenneren?Eller er det et glass som bare skal skille ut vann?Hvis så er kan du montere en vanlig vannavskiller,hvis du har en oljeregulator i tillegg. Har du et bilde eller en tegning av hvordan det "skal" se ut?

:smiley:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post

Takk for svar!

Har ikkje bilde for handa desverre, men er kun vannutskiller, for eg har regulator i tillegg. Ein vanlig vannutskillar kan sikkert funke hvis eg finn nåke som passar/kan tilpassast gjengepartiene på kobberrørene. Har aldri tenkt på kor mykje eg opnar krana, så eg skal prøve "tommelfingerregelen" din traust! Kan ta ein telefon til Ålesund og. Hadde passa bra om dei hadde nåke der, for eg skal innom Ålesund ein tur neste veke..

Link to post
Jeg har en pottebrenner med regulator beregnet for husbruk. Lurte på hvordan denne krana var konstruert da jeg vurderer å putte brenneren i båten.

Ville vært litt forsiktig med det. Det finnes egne regulatorer for maritimt bruk..... :wink:

 

De ser like ut utvendig, men er slett ikke like innvendig. Tåler krenging/slingring/vibrasjoner i en helt annen grad.

 

Her et bilde av en vanlig regulator til "husbruk" (som jeg har lånt fra en annons på finn.no.)

Bør ikke brukes i båt!

74_1739929863.jpg

Link to post
... laga eg ein liten tegning med paint ...

Ei lita tegning du liksom. Dette er jo proff jobbet på kort tid :smiley:

 

Da har jeg ikke missoppfattet prinsippet. Regulatoren her er kun den "kranen" (eller tar jeg feil ?) og kan reguleres etter tommelfingerregelen (hva nå det er for noe).

 

Ville vært litt forsiktig med det. Det finnes egne regulatorer for maritimt bruk...

Er klar over dette. Derfor var jeg ute etter en annen type regulator. Potta er jo det samme. Husker fra barnsben av at det var en slik brenner ombord og en krane for tilførselen, men fikk ikke tak i prinsippet den gang. Tok noen år dette :lol:

 

Og forsiktig er ett ord i mitt vokabular som jeg setter pris på. Tenkte å teste ut dette utendørs på land først for å se om jeg kan få dette til å brenne kontrollert. Har jo utstyret ellers som skal til - bortsett fra pipe, men det fikser vi.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Regulatoren er kun kranen ja. Regulerar mengden olje som renner inn til brennaren. Er ein kuleventil like etter tanken som kan stenge av all tilførsel om ein ikkje vil ha olje ståande i røyrene eller om ein skal tømme glaset for vannholdig olje. "Tommelfingerregelen" var berre nåke eg kalte Traust sitt innlegg om kor mykje ein skal opne krana for å få ulik flamme på ovnen. Men, eg trur du har oppfatta opplegget riktig ja :smiley:

 

Når det gjelde "pipen" eller røykrøyret som det heiter, er det viktig at du har så få bend som mulig og at du har ei skjerma opning i toppen. Rette røyr gir betre flamme, og skjerma opning for å hindra regnvann i ovnen og å unngå at vinden slår ned i ovnen og slukker flammen.

 

Typisk slik som eit av disse to alternativa. Mitt er likt som den "enkle" utgåva på tegningen. Fungerar bra.

roeykroeyr_topp.jpg

 

 

Lukke til med ovnsprosjektet :flag:

Redigert av Vestlandsfanden (see edit history)
Link to post
Trenger du en slik...

Der har vi en - og den selger du selvfølgelig til meg :flag:

 

Vestlands...... (kan ikke bruke det navnet fult ut :smiley: blir som en fornærmelse). Når du tenner opp ovnen hva bruker du først ? Og et viktig spørsmål. Blir flammen blå etter at det har brent en stund ?

 

Var borti en Skotte som hadde bygd seg en ovn av ett par stålgryter (flink med sveiseapparatet) og i den kunne han bruke diesel, parafin, koks og ved i samme kammer. Når han ville bytte brennstoff gjorde han bare potta ren gjennom ovnsdøra og byttet. Og den ovnen varmet virkelig godt. Flerbruk i en ovn må jo være noe i disse miljøtider :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Jeg har brukt og dyppe en liten papirdott i diesel, tent på den og slipper den nedi.

Enklere det enn og fyre med rødsprit først.

Man kan også bruke slik opptenning gele, jeg har ikke prøvd den typen enda.

 

Jeg klarte aldig og tyde hva som stod på den dysa som sitter i regulatoren, så jeg er usikker på om den er stilt for parafin eller diesel.

Den trenger også en rengjøring innvendig, samt en justering tror jeg, men tok meg aldrig tid til og studere dette skikkelig.

Tror jeg har enda en regulator til i deler i rotet ett sted :rolleyes:

 

Flammen blir blå etter en stund ja.

Link to post

Hovdeovnen brenner med gul flamme hele tiden mener jeg. Og den soter. Det legger seg også en del sot på selve brennerplata. Derfor, før den tennes opp kan det være lurt å ikke rengjøre denne plata for mye. Soten kan fungere som en "veke".

 

Dieselen kommer opp på ei perforert plate som den kan bre seg utover mens den brenner. Om det kommer for mye diesel, renner det over den lille kanten som er laget rundt plata.

 

Denne plata er av kobber tror jeg, og ikke evigvarende. Etter hvert blir den oksydert bort i flammene. Og da renner gjerne dieselen igjennom ovnen hele tiden, det blir bare søl. Ny plate settes fast i brennerhuset med bronselodding. Dette kan de på Hovde Maritim.

 

ps min brennerplate er "ny" og jeg regner med den holder i min tid.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post

Ovnen brenn med gul flamme heile tida ja. Eg har pleid å bruke diesel både til fyring og opptenning, men har gått over til fritidsparafin for å få mindre sot og mindre lukt i båten. Kostar jo litt meir, men eg synes det er verdt det. Når eg skal tenne opp, opnar eg berre krana og parafinen kjem piplande opp gjennom ei plate med mange hol i. Stikk ei fyrstikk borti, legg på kokeplata og ventar til kaffien vert varm :wink:

 

Ovnen er utmerket til maritimt bruk. Ovnen står jo sjølvsagt fastmontert, så den kvelve ikkje, men det kan bli litt søl rundt brennaren om det er mykje sjø. Men det lekk ikkje vidare ut der ifrå, så det går heilt fint. Fordamper og brenn jo opp etter kvart likavel. Ei anna kjempefordel med desse ovnane samnlikna med t.d Pyro, e at dei ikkje brukar straum. Kunn naturleg fall frå tanken, godt avtrekk og tørre fyrstikkar skal til for å holde båten varm. Om ikkje dryppglaset er knust då... :headbang:

Link to post

Sjøgang vil jo tilte ovnen. Gikk litt fort her. Tenke på brennveska som kunne skvulpe over denne kanten, men blir den bare fuktig så er jo dette løst. Nettopp dette med at den ikke bruker strøm er jo en kjempe fordel og at det er nok med en "krane som regulator". Denne plata som dere nevner kan vel kjøpes som reservedel...

 

Har dere noen link til Hovde ?

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Nå demrer det noe etter å ha lest litt om dette firmaet. Det må jo ha vært en Hovdeovn som sto i båten. Men den hadde blå flamme. Husker dette godt da jeg ble så forundret over at det var blå flamme i en ovn, den skulle jo være gul fordi det var det alltid hjemme i vedovnen. Var jo knapt 5 år og hadde fått et møte med Kong Neptun på havbunnen en sen høstdag. Husker godt den varmen som strømmet mot meg fra ovnen. Fikk beskjed om å sitte så nær denne som mulig å titte inn i flammen som hadde feil farge :smiley:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Tror ikke slike oppleg med strupeventil og drypglass er lovlig i yrkesbåter lengre da disse opplegene var årsak til en rekke båtbranner. Det som skjede en rekke ganger var at manskapet komm ombord i en kald båt. De fyrte opp ovnen i lugaren forut og justerte dryppen. Deretter gikk de opp på dek for og jobbe. Eter en time sto plutselig hele lugaren i lys lue. Det som skjedde var at oljen i tilførselsrøret etter en tid ble varm, viskositeten sank og tilstrømningen til ovnen økte kraftig. Og ovnen fyrte til både ovn og røykrør ble rødt og ting rundt tok fyr. Tror en nå er nøt og bruke regulator med flotør på oljeovner for og få det godkjent.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...