Jump to content

Beredskap om vinteren i Oslofjorden?

Mulligan

Recommended Posts

Scenario 1.

En av de store fergene brenner mellom Torbjørnskjær og Færder.

Hva kan settes inn for å berge og begrense?

RITS-styrker......

Ræddningstjensten insatser til Sjøss (startade etter Scandinavian Star ulykken)

Sverige har i Gøteborg2 ,Helsingborg,Karlskorna2,Visby2,Stockholm2,Hærnøsand2

Norge har Larvik?,.......(jeg vet bare Larvik, men det finnes sikkert mange fler!)

Danmark har i Fredrikshavn, men finnes sikkert flere der også

hver grupp består av 6 brandmæn+utstyr i från den ordinarie jourstyrken i land, desse er utbildade før brandbekæmpning ombord

før att kunna hentes med Helikopter

da Prinsesse Ragnhild brann så kom det Rits-grupper fra Gøteborg,Stockholm,Helsingborg, Larvik

http://www.sjofartsverket.se/upload/1068/u...seragnhild2.pdf

S/Y Gunga Din

Den Kystvakta du drømmer om - den må jo ikke være militær da - for da er det jo ingen som vil ha hjelp av den :wink:

Er det noen som har sagt noe om det, da? Jeg regner med at du kan dokumentere det?

Det er vel ok at KV Andenes ikke har kanonen ombord da provoserer kystvakten ivertfall ikke hårsåre BP skippere i Oslofjorden :wink:

Jeg synes slike uttalelser vitner om liten eller ingen respekt for andres meninger. Og jeg begynner å bli mektig lei av de.

I diskusjonen om Kystvaktens nærvær og kontroller i Oslofjorden er det ingen som har kommet med noen fornuftige argumenter for at de skal drive med denslags aktivitet. Annet enn at de er gode å ha i eventuelle redningsaksjoner osv. Og akkurat det er det ingen som har noen innvendinger mot. Hvorfor denne hetsen mot oss som mener at miltære styrker burde holde seg for seg selv, og ikke blande seg inn i sivile gjøremål? Det som slike uttalelser forteller meg, er at de som synes det er greit med KV's kontroller, ikke har tenkt så mye over hva dette i virkeligheten dreier seg om. Selv om det har blitt utdypet ganske så godt. Så jeg skal ikke begi meg ut på noen videre diskusjon her. Dette var dagens avsporing i tråden.

Er det noen som har sagt noe om det, da? Jeg regner med at du kan dokumentere det?

Du vet at :wink: betyr nettopp det :wink:

Jeg setter det helt klart på spissen. Man kan diskutere om KV skal være militære eller ikke. For meg er det en teoretisk diskusjon som man eventuelt må fremme politisk for å få en endring på. Når alle har lagt frem sine synspunkter og ingen endrer mening blir det mer Holmgang enn diskusjon - dvs at målet er å vise at man er uenig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
KV Andenes ligger innerst i Larviksfjorden akkurat nå. Av en eller annen grunn fant de det opportunt å fyre av en kanon på fordekket. Antagelig den de aldri bruker. :eek:

mvh tuffff

Ja det stemmer at Kv Andenes normalt har kanon men som Tufff skriver fra Larvik er ikke kanonen ombord nå :smiley:

Åhh, det var synd. Synes den er finere med kanon. Får håpe den snart kommer ombord igjen.

Noen som surrer det litt til? :crazy: Jeg skriver nettopp at de fyrte av en kanon fra fordekket. Ingen har snakket om at den er fjernet. Tvert i mot smalt det så hele jugebua rista. Kanonen er nok intakt og i orden. :yesnod:

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...