Jump to content

Putetrekk - hvit skai eller blått stoff


Bitteliten

Recommended Posts

Vi er oppi valgets kval for tiden. Da vi bestilte nye båten (Nidelv 300) var vi enige om at vi skulle ha hvit skai trekk på putene ute. Vi har det på 690'en vår - og synes det har vært greit. Dog synes vi det er varmt når det er sol og klamt når det er kaldt om kvelden - men det er jo greit å vaske (selv om det blir mye vasking for oss som har unger med sand på føttene :crazy:)

 

I dag kom diskusjonen opp igjen - kanskje vi skal ha blått stofftrekk på putene ute i stedet sa jeg etter å ha vasket bort litt flekker. Dette er jo litt smak og behag om hva man synes er pent. Men det er ikke det som er spørsmålet. Er det noen som har erfaring med blått stofftrekk på putene ute i en åpen båt? Blir det mye flekker fra våte badedrakter/-bukser, eller er det greit å holde rent? Blir stoffet falmet av sola, og blir det veldig varmt når sola steker?

Link to post
Share on other sites

Ville ikke hatt stoff ute da de fleste stoff falmer kraftig i solen. Har selv stoff inne i lukket båt som er 1 år gammel (2 sesonger) og som har vært dekket til store deler av vinteren og som nå har falmet ganske mye. Det var heller ikke noe billig stoff. :crazy: Dette er noe velour lignende stoff som angivelig ikke skulle falme noe særlig.

Link to post
Share on other sites

Du er i skikkelig "ny-båt-modus" for tiden, skjønner jeg. Ikke rart det da! Har diskutert dette med flere og meningene er nok delte. Har selv hvit skai, og selv om blått stoff avgjort er veldig stilig, tror jeg jeg ville valgt hvitt skai igjen. Uansett hvor godt stoffet er tror jeg det vil falme noe. Har selv blå terrasseputer av samme type stoff som i båt og de har falmet noe. Det er ikke mye som utsettes for så mye sol som puter i båt! Tror også at skai er lettere å holde rene en stoffputer. Men at det er stilig - ingen tvil om det!

Link to post
Share on other sites

"ny-båt modusen" er i høyeste grad aktivert  :smiley: Må jo ha det litt morro. I går fikk jeg noen flekker på skai putene i 690'en som jeg ikke fikk bort. Prøvde jif, diesel  :nonod:, Hugos "rensekrem" - ingenting hjalp. I dag tok jeg med meg Biospray flekkfjerner - det hjalp. Har ikke hatt så rene puter noen gang jeg - og flekkene forsvant de. Tørket over med fuktig klut etterpå - så var de som nye

 

Jeg har vært på vannet i stort sett hele dag. Bortsett fra å være slepebåt for familiens unger som har hengt etter i en Pioner 8 og båttaxi til nærmeste iskiosk har jeg kikket litt på hvite og blå seter. Det er ikke mange båter som har blå puter. Så en Windy 40 Bora med blå seter - den var jo lekker  :crazy:.

 

Om andre har erfaring/innspill, så er det fint om dere kan dele de.  Lurer på om KOB ikke hadde blå puter på Hannah II, men han er vel ute i Hannah III  :flag:

Link to post
Share on other sites

Blå puter er fint :cool:men en motesak. Smør deg med solkrem og sett deg i blå puter, så ser du hvorfor mange har hvite.

:nonod:

 

Mitt råd er å spørre levrandør, og de som har brukt dette i praksis. Ser at Windy har et spesiellt stoff i sine puter. Er en fabrikk i Søgne ved Kristiansand som leverer mye stoff til båtputer. Kanskje Ingar husker hva de heter.

Link to post
Share on other sites

1. Blå puter

 

Ville helt klart gått for blått stoff framfor skai. Falmer det? Vet ikke, men mitt 25 år gamle blå bomtrekk er forsatt like blått. Har også fasongsydde heldekkende blå puter i cockpit'en som vi tar fram en gang i mellom, og det er klart de kan se litt stygge ut når folk bader og tramper rundt med sko, kliner med is og jordbær m.m, men de kommer seg fort igjen. Solkrem er noe dritt på blå puter har jeg erfart.

 

Har også en bekjent med en goldfish RIB som har blå puter, og kan ikke huske å ha sett eller hørt noe negativt. Stoffets kvalitet har helt sikkert mye å si her.

 

2. Litt på siden

 

Skal med tid og stunder trekke om putene i salong og forpigg, og er på jakt etter egnet stoff. Hadde håpet å finne noe på   http://seasit.no/  men synes siden var lite informativ. Noen som har linker til sider med blider av forsjellige stoffer laget for båt? Skal jeg først trekke om skal jeg ha noe som er så solid at det holder i minst 30 år, så valg av stoff må skje med omhu.

Link to post
Share on other sites

Velg stoff. Byttet fra skai til stoff og ikke savner jeg svett rumpe eller glovarm skai.

Blir det mye flekker på stoffet? er det lette å ta bort? siste jeg lurer på er om fargen holder seg eller om de blir falmet.

 

Jeg har forsøkt å ringe Seasit som Ingar henviser til. De tar ikke telefonen - de har kanskje ferie? De oppgir både Windy og Nidelv som referanse - så kanskje de syr puter til begge?

Link to post
Share on other sites

Blir det mye flekker på stoffet? er det lette å ta bort? siste jeg lurer på er om fargen holder seg eller om de blir falmet.

 

Jeg har forsøkt å ringe Seasit som Ingar henviser til. De tar ikke telefonen - de har kanskje ferie? De oppgir både Windy og Nidelv som referanse - så kanskje de syr puter til begge?

Nå har jeg snakket med Seasit. Der var de hyggelige og hjelpsomme!

Det blå trekket er et markisestoff som nesten ikke falmer, det er vannavstøtende og det er enkelt å fjerne flekker. Dessuten tørker putene fortere (om de blir gjennombløte) enn skai puter. De har solgt dette stoffet i 6-7 år uten reklamasjoner. Så da blir det vel blå puter i båten vår.

 

At blå puter er en motesak som Kristian skriver er jeg helt enig i. Det var det vel også da Scand hadde brune puter på sine båter på 80 tallet  :sad:, eller da vi hadde høyvannsbukser på 80 tallet  :wink:

Link to post
Share on other sites

At blå puter er en motesak som Kristian skriver er jeg helt enig i. Det var det vel også da Scand hadde brune puter på sine båter på 80 tallet :eek:, eller da vi hadde høyvannsbukser på 80 tallet :sad:

:lol: :lol:

Gratulerer, blått er pent. Er det markisestoff??? Det overasket meg, jeg så nemlig på en båt på messa som hadde blå puter, og disse var et slags velur stoff, men jeg tror det var noe spesiellt på den båten.

 

Se forøvrig på denne linken https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=d...w_records=S%F8k

 

Han har blått subrellastoff :wink: Uten jeg ved hva det er...

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg markisestoff tror jeg. Det er stoff på begge sider av en plast membran.Fordelen er at vannet ikke trenger inn i skumgummien da.Flekker

har ikke vært noe problem men litt falmet er det blitt etter 6 år,men det holder

nok 6 år til.Falmingen er "jevn" liksom,litt mattere i fargen liksom.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...