borghans Startet 4.Februar.2010 Del på Facebook Startet 4.Februar.2010 Båt: Saga 26, Motor VolvoPenta AD31X Når jeg slår på tenningen faller spenningen med 3 volt. Batteriet er flunkende nytt. Sønnak 115A. Batteriet har stått på lading i 24 timer. Nå tenningsbryteren er av måler jeg spenningen til 13,10 volt (multimeter). Etter at tenning er slått på faller spenningen til 10 volt. Prøver jeg å vri nøkkelen til startposisjon, så forsvinner spenningen helt. Har gått over kabler og koblinger men kan ikke se noe feil. Er det noen som har noen ide om hva det ka være som gjør dette. Pussig at det oppstår et så stort spenningsfall bare med å slå på tenningen. Inge Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Hvis du måler dette spenningsfallet på batteriet, blir det ikke varmt et eller annet sted? Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Dette høres mistenkelig ut som dårlig kontakt ett eller annet sted. Måler du direkte på batteriet hele tiden? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
borghans Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Har målt både på batteriet og mellom batteriets minuspol og tilkoblingen på startmotoren. Det eneste jeg ser som kunne vært bedre er jordlissen på startmotoren som er litt "lørvete" men det skal da ikke være rare greiene for å få spenning fram til tenningen, det er en annen sak når man forsøker å starte, da skal det gå en masse strøm fra batteriet til starteren. Kablene fra batteriet til starteren er max 1 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Var det sånn før du skiftet batteri eller ble det slik da? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Dreamer Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Dette høres ikke bra ut. At spenningen faller 3 volt når du slår på tenningen betyr enten at du har en del belastning på (f. eks.gløding?), eller så er det noe feil med batteriet. Hvis det er spenningen på batteriet som går mot null når du slår inn starteren må det bety at batteriet er dårlig. Er det på starteren spenningen faller til null, er det trolig dårlig forbindelse mellom batteri og starter. Jeg ville tatt en belastningstest på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Hei Hvor måler du hva måler du. Du sier hvor du har målt ikken hva du har målt. Måler du 10 volt over batteri med volt meter når tenningen står på? Måler du direkte på poler eller på utsiden av klemme? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Høres ut som det er noe som trekker enormt med strøm når tenninga står på. Hva med å koble fra + og - på batteri, ha på teninnga og så ohm'e mellom + og - kablene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) start med å sjekke batteriet med en batteritester. Biltema selger for 449 kroner - og bor du i nærheten av meg kan du låne min Det er en usedvanlig kjekk ting å ha om man er i tvil om batteriene er OK. Sjekk om polene dine er irr frie. Spenningen kan falle til rundt 10V akkurat når du starter motoren - men ikke bare av at du setter på tenninga Merk at det kan jo være du har fått deg et batteri med feil. Ligger båten i nærheten av ei redningsskøyte og du er medlem så får du tilang på en startbooster gratis. Da finner du også ut om det er batteriet eller noe annet. Redigert 4.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Takk for alle gode råd. Har funnet feilen. Har topolt hovedstrømbryter, her var feilen. Målte mellom kontaktene og hadde masse motstand på + kntaktene mens på - var det tilnærmet null motstand, går ut fra at den er brent. Koblet + utenom bryteren og vips så var allt ok igjen. Sjekket først med å ta av + polen på batteriet, slo deretter på tenningen og kakket polskoen på batteriet og det ble ingen gnist, så da forsto jeg at det måtte være et brudd en plass. Men det som skjedde var nok at det var en helt svak forbindelse i bryteren, men på langt nær nok til å føre noen effekt. Man lærer stadg. Tilslutt må jeg si at jeg er imponert over dette forumet og den allsidige kompetansen som finnes her. Jeg er også imponert over hvor raskt noen svarer og hvor den store viljen til å hjelpe andre. Inge Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 start med å sjekke batteriet med en batteritester. Biltema selger for 449 kroner Hvordan i all verden fungerer den batteritesteren? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Hvordan i all verden fungerer den batteritesteren? Har maken selv,bare annet fabrikat. Du kobler den til batteriet,da kan du lese av på den hvor mange volt det holder,så klemmer du på bryteren slik at batteriet blir belastet,da kan du lese av om det er Meget bra Bra eller Dårlig Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Hvordan i all verden fungerer den batteritesteren? Tror det er en motstand i den (det er i hvertfall viklet noe ståltråd inni boksen). Man tar på seg beskyttelsesbriller - kobler apparaturet på - sjekker volten - belaster batteriet i 10 sekunder - og leser av. 10 sekuner belastning tilsvarer ca 50 starter om jeg husker rett av bruksanvisningen Poenget er å måle batteriet ved belastning. Da ser man om noen celler er ødelagt. Jeg brukte dette på batteriet på 4 hjulingen da det streiket da det var -20 i vinter. Så da at V ikke sank under 10V ved belastning i kulda - og ladet da batteriet i 24 timer. Etter det var alt OK. Sparte 700 kroner Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 (redigert) Hei Om bruksanvisningen sier at batteri skal belastes i 10 sek uansett så synes jeg bruksanvisningen er dårlig. Det må ivertfall foreligge en tabbel for hvor lenge en skal belaste i forhold til størrelse på batteri ellers er kontrollen litt bort i tåka. Bruksanvisning bør også fortelle størrelse på motstand eller helst antall ampere ved 12 volt. Kanskje bruksanvisningen viser dette hva vet jeg? Smaapala Redigert 5.Februar.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 hvorfor blir kontrollen borti tåka? Jeg er definitivt ikke elektro mann - men vil gjerne lære mer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.