Guest Kaptein Fredrik Startet 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2010 Hei alle sammen. Jeg er litt i tvil om jeg skal kjøpe en iPhone. Er den vært penga? Har hørt mye skryt om kartprogrammet skal være bra. Tåler den en vannsprut? Jeg har en liten båt og trenger GPS, mobil, ny gadget. Takker på forhånd Mvh KapteinFredrik Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 har kartprogram på min, kartet er egentlig bra det, men skjermen er alt for liten, også bruker den batteriet fort opp hvis du bruker det mye, fordel å ha en lader. bruker heller sjøsport kart, mye bedre, men er en artig gadget da. tror ikke den tåler særlig mye vann. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
S/S Lucky Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Hei! Jeg vil ikke anbefale å bruke iPhone som kartplotter i en åpen båt. Den er meget sensitiv iforhold til fuktskade. Anbefaler å kjøpe en "ordentlig" kartplotter, disse har blitt mye rimeligere om dagen. PS Hadde med min iPhone i båten sist sommer, og fikk da en fuktskade kun av sjølufta. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 PSHadde med min iPhone i båten sist sommer, og fikk da en fuktskade kun av sjølufta. Vel, så dårlig er den vel ikke. Har nå min andre iphone og bruker tlf veldig mye. Har den med meg overalt, også på sjøen, uten å hatt noe tull med dem. Har "Navionics Marine" instalert og som nevnt lenger oppe er det jo for liten skjerm, men som reserveløsning er det nok ok. Ellers, som tlf er det ingen over og ingen ved siden mener nå jeg Hadde imellom mine to iphone Sony Ericsson Xperia den var til å av i forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Jeg synes iphone er en max dings som kan gjøre det meste på en enkel og intuitiv måte. Etter å brukt iphone en tid vil jeg vil nødig gå tilbake til min nyere og mer vanlige nokia for å si det sånn. Mailprogrammet f eks er nesten like bra som på en vanlig pc, safari gjør det enkelt å surfe på web, du har en fullverdig ipod og det finnes tusenvis av kule og nyttige apps som kan kjøpes med et tastetrykk for lommepenger. Det jeg derimot er skuffet over er den dårlige følsomheten gps-delen har. Jeg har installert to forskjellige kartprogrammer for bilnavi, og de er nesten verdiløse under bilkjøring. Håper apple legger ut en firmware oppdatering som fikser dette. Da kan det også tenkes at jeg installerer et båtkartprogram. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Hei Har hatt iPhone i to år nå. Og har fra det tidspunktet ikke en gang tittet på alle de "fantastiske" nye apparat-dingsene som mobiltelefonprodusentene har lansert for å møte iPhone-konkurransen. Jeg har gjort mitt valg og bytter til ny iPhone når den jeg har tar kvelden. Som telefon er den ikke særlig praktisk til arbeidsbruk, ikke-tastatur har sine ulemper i noen sammenhenger, men totalpakka er for meg uten tvil "the one and only". (Ps første apple dingsen jeg noensinne har kjøpt, så jeg er ikke i menigheta sånn sett). Har Navionics på den og kan faktisk bruke iPhonen som supplement til Kartplotter og PS-kartplotter som jeg ellers har ombord. F eks når vi sitter på fjellet om kvelden og juger og snakker om hvor vi har vært og hvor vi skal, eller, eller ......... Så, mitt syn: skal du ha kartplotter, kjøp kartplotter skal du ha mobiltelefon, kjøp mobiltelefon skal du ha en anvendelig håndstørrelse multi-terminal som er middels på mye og best på lyd, video, applikasjoner (både Apple godkjente og jailbreaks) og total brukeropplevelse, kjøp iPhone. evenR4u Ps. Det går an å kjøpe fra USA og jailbreake mye billigere enn å kjøpe i Norge med binding til en av duo-polet, men det er jo ikke helt "lovlig" så det må du naturligvis ikke gjøre. Hei alle sammen.Jeg er litt i tvil om jeg skal kjøpe en iPhone. Er den vært penga? Har hørt mye skryt om kartprogrammet skal være bra. Tåler den en vannsprut? Jeg har en liten båt og trenger GPS, mobil, ny gadget. Takker på forhånd Mvh KapteinFredrik Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Krimart Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Iphone er ikke særlig sjøsterk nei. Tåler ikke mye fukt. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 IPhone kan i tillegg brukes som modem. Slik at du kan ha mobilt internett koblet opp mot PC.... Nå er mitt NetCom abonnement historie Får en del liter diesel for de sparte kronene.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Finns det en vanntett holder/lomme til iPhonen? Eller blir det en universal mobillomme fra biltema? PRoblemet er at man ikke kan berøre skjermen når det er i en vanntett gjennomsiktig lomme. Takk for svar alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Iphone er no' dritt. Ikke får jeg overført dokumenter til den eller fra den uten å sende de som mail. Attachments til mail lar seg ikke åpne. Du kan ikke skrive med stift. Du må ta av deg hanskene for å svare. Batterilevetiden er latterlig. Den tåler ikke det minste snev av fuktighet. Den innebygde GPS mottageren får Loran-C til å fremstå som et presisjonsinstrument. +++++++ Jobber intenst mot IT-avdelinga for å få en Ericsson istedet. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Fantastisk telefon. Klart den bedste jeg har haft (og jeg har haft mange...) Ubrugelig som primær plotter/navigationsinstrument. Men fin at have som backup/planlægning/legetøj. IKKE særlig vandtæt/stænktæt. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Useriøse påstander fra Mulligan. Har du lest bruksanvisningen? Har du satt deg seriøst inn i dingsen? Gitt den en sjangs? Vedlegg i mail åpnes f eks like lett som på en pc. Jeg fikk f eks mail vedl pdf og word doku i går og de åpnet seg lett. Hva slags dokumenter får du ikke overført? Det fine med iphone er at nesten alt er mulig. De fleste behov som ikke dekkes rett ut av boksen kan som regel løses ved kjøp av en eller annen App. Overføre dokumenter til/fra mobil/pc? http://www.everythingicafe.com/articles/20...for-the-iphone/ Og at du misliker å ikke kunne skrive med penn på en mobil enhet betyr vel ikke at iphone er no dritt? Batteritiden er ikke strålende, men holder lenge nok for folk flest og er i flg seriøse tester bedre enn alle andre tilsvarende mobile enheter med så stor skjerm. Min brukes relativt mye, og jeg lader etter ca 1 1/2 døgn. Tåler ikke fukt? Min har vært med på en del skiturer i det siste og i lomma der den lå var det ikke tørt. Men den virker da fint for det? Men her har jeg for lite erfaring ennå. Det eneste jeg er enig med deg i er noe jeg selv påpekte i et annet innlegg, at gps delen er for svak. Håper som sagt at apple gjør noe med dette etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Finns det en vanntett holder/lomme til iPhonen? http://www.waterproof-paper.com/cases/wate...hone-case.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Iphone er no' dritt.. Du må ta av deg hanskene for å svare. . +++++++ Jobber intenst mot IT-avdelinga for å få en Ericsson istedet. Skriver du med hanskene på med en Ericsson? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Mulligan Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Da skal jeg skrive noe godt om den. Hastigheten på mail er strålende. Kompabilitet med andre devicer via Bluetooth er god. Såfremt det er handsfree eller headsett. De er de eneste 2 av 22 Bluetoothklasser den håndterer. At jeg må ta av meg hanskene i 20 graders kulde for å svare er bare dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) Som jeg ser det kan iPhone bli båtbrukerens nest beste venn. Man kan la sin pc bli hjemme og surfe,maile, chatte, høre på musikk, ringe etc. Har du glemt hvordan du slår et pålestikk? Knot Time viser deg hvordan med en masse videoer for kr 17,- http://www.7zillion.com/iPhone/KnotTime/ Andre som har funnet frem til nyttige Apps til bruk i båten? Redigert 5.Februar.2010 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cumulus Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Jeg har en slik vanntett aquapac pose som innlegg #13 refererer til. Fungerer utmerket med Iphone og andre mobiler. Telefonen kan brukes selv om den ligger i posen, både mht. tale/lytte og touch skjerm. Har brukt produktet i flere år. Har alltid mobilen i posen hengende rundt halsen når jeg seiler alene. En brukbar livsforsikring skulle jeg falle i havet. Og hva gjelder kartprogrammet til Iphone er det verdt hver krone ! dog som et supplement til papirkart eller dedikerte kartplottere. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Tusen takk for svar alle sammen. Er det bedre med 3gs eller bare 3g? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) 3Gs har innebygget kompass, ellers er de stort sett like tror jeg. Kjøp 3Gs (jeg har 3G, madammen og guttungen har 3Gs) Med den nye (bil)holderen fra TomTom får du bedre GPS-nøyaktighet, men jeg har brukt min med Navionics-pakka i snekka, og i 6-7 knop er den grei som den er. Ett etterslep på 2-3 sekunder betyr ingenting i den hastigheten, men i tett bytrafikk kan du misse en avkjøring. Men få deg en 12V ladekabel, som plotter bruker GPS-brikken MYE strøm Og for å berolige alle som står klare til å hoppe på meg nå, ja jeg navigerer primært med papirkartet liggende på motorkassa... Redigert 5.Februar.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
alfb Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Iphone er no' dritt.Jobber intenst mot IT-avdelinga for å få en Ericsson istedet. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Hei Har hatt iPhone i to år nå. Og har fra det tidspunktet ikke en gang tittet på alle de "fantastiske" nye apparat-dingsene som mobiltelefonprodusentene har lansert for å møte iPhone-konkurransen. Jeg har gjort mitt valg og bytter til ny iPhone når den jeg har tar kvelden. Som telefon er den ikke særlig praktisk til arbeidsbruk, ikke-tastatur har sine ulemper i noen sammenhenger, men totalpakka er for meg uten tvil "the one and only". (Ps første apple dingsen jeg noensinne har kjøpt, så jeg er ikke i menigheta sånn sett). Har Navionics på den og kan faktisk bruke iPhonen som supplement til Kartplotter og PS-kartplotter som jeg ellers har ombord. F eks når vi sitter på fjellet om kvelden og juger og snakker om hvor vi har vært og hvor vi skal, eller, eller ......... Så, mitt syn: skal du ha kartplotter, kjøp kartplotter skal du ha mobiltelefon, kjøp mobiltelefon skal du ha en anvendelig håndstørrelse multi-terminal som er middels på mye og best på lyd, video, applikasjoner (både Apple godkjente og jailbreaks) og total brukeropplevelse, kjøp iPhone. evenR4u Ps. Det går an å kjøpe fra USA og jailbreake mye billigere enn å kjøpe i Norge med binding til en av duo-polet, men det er jo ikke helt "lovlig" så det må du naturligvis ikke gjøre. Ja, ja. Går i skammekroken nå. Redigert 5.Februar.2010 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Frivakten Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Ja, ja. Går i skammekroken nå. (Nei, det trenger du ikke. Moderatoren har fjernet rubbel og bit, dvs. hele teksten, nedenfor er et utklipp:) Så, mitt syn: skal du ha kartplotter, kjøp kartplotter skal du ha mobiltelefon, kjøp mobiltelefon skal du ha en anvendelig håndstørrelse multi-terminal som er middels på mye og best på lyd, video, applikasjoner (både Apple godkjente og jailbreaks) og total brukeropplevelse, kjøp iPhone. evenR4u Spørsmålet mitt til ovenstående: hva med en IPOD ( den uten telefon)? Den har vel ikke gps eller kompass? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Tintin Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 http://www.waterproof-paper.com/cases/wate...hone-case.shtml Noen som vet om denne er å få kjøpt i Norge? Evt. om det finnes noen som er litt mindre i omfang? Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Zhik Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Denne blir å få kjøpt i Norge om et par uker: Over-Board vanntett iphone beskyttelse Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
alidal Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 men jeg har brukt min med Navionics-pakka i snekka, og i 6-7 knop er den grei som den er. Og jeg har brukt den i 25 knop i lukket båt. Registrerte ingen avvik av betydning....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.