Tintin Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 (redigert) Til prisen på applikasjonen, er navionicskartet flott faktisk helt fantastisk. Som muliti-device til å ha i lomma er iphonen flott den også. Programmene er gode, mange og lett tilgjengelige. Ville aldri dratt på tur med iphonen som eneste navigasjonsinstrument, men ser stadig nytten navigasjonsegenskapene selv om vi har både plotter og kart ombord. Både for å gi ungene noe å klikke på når vi er på båttur, som ekstraskjerm for å hurtig se på detaljer, og som hurtig oppslagsverk når man ikke har annet kart på seg - f.eks når man sitter i fjæra sammen med naboen. Har i tillegg hatt glede av muligheten til å finnne/plotte "nøyaktig" posisjon når man er på fjelltur med bare manuelt kart/kompass. Redigert 6.Februar.2010 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
evenR4u Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. (Nei, det trenger du ikke. Moderatoren har fjernet rubbel og bit, dvs. hele teksten, nedenfor er et utklipp:) Så, mitt syn: skal du ha kartplotter, kjøp kartplotter skal du ha mobiltelefon, kjøp mobiltelefon skal du ha en anvendelig håndstørrelse multi-terminal som er middels på mye og best på lyd, video, applikasjoner (både Apple godkjente og jailbreaks) og total brukeropplevelse, kjøp iPhone. evenR4u Spørsmålet mitt til ovenstående: hva med en IPOD ( den uten telefon)? Den har vel ikke gps eller kompass? Legger inn det jeg skrev og som ble sperret.: Hei Har hatt iPhone i to år nå. Og har fra det tidspunktet ikke en gang tittet på alle de "fantastiske" nye apparat-dingsene som mobiltelefonprodusentene har lansert for å møte iPhone-konkurransen. Jeg har gjort mitt valg og bytter til ny iPhone når den jeg har tar kvelden. Som telefon er den ikke særlig praktisk til arbeidsbruk, ikke-tastatur har sine ulemper i noen sammenhenger, men totalpakka er for meg uten tvil "the one and only". (Ps første apple dingsen jeg noensinne har kjøpt, så jeg er ikke i menigheta sånn sett). Har Navionics på den og kan faktisk bruke iPhonen som supplement til Kartplotter og PS-kartplotter som jeg ellers har ombord. F eks når vi sitter på fjellet om kvelden og juger og snakker om hvor vi har vært og hvor vi skal, eller, eller ......... Så, mitt syn: skal du ha kartplotter, kjøp kartplotter skal du ha mobiltelefon, kjøp mobiltelefon skal du ha en anvendelig håndstørrelse multi-terminal som er middels på mye og best på lyd, video, applikasjoner (både Apple godkjente og jailbreaks) og total brukeropplevelse, kjøp iPhone. evenR4u Ps. Det går an å kjøpe fra USA og jailbreake mye billigere enn å kjøpe i Norge med binding til en av duo-polet, men det er jo ikke helt "lovlig" så det må du naturligvis ikke gjøre. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
bjorngb Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Hehe - regn med at også dette innlegget blir skjult. Du gjør det samme igjen - siterer et helt innlegg... Dette kommer helt ann på hva du trenger. Trenger du en mobil - kjøp Nokia. Trenger du et arbeidsverktøy for jobbruk - kjøp en Android eller Windows telefon. Trenger du en kartplotter - kjøp en kartplotter. Trenger du litt av tidligere nevnt og supert innholdsmarked - kjøp iPhone/iPad/iPod. For min del vurderer jeg iPod/Phone/Pad for å kunne ha en dings hvor jeg bl.a. kan bruke Navionics kartene utenfor plotteren. Prisen er såpass lav at bare bruk av Navionics kart kan forsvare prisen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Jeg trenger kartplotter/gps, mobiltelefon, ny ipod, kamera, video kamera. Derfor lurte jeg på en iPhone, fordi jeg har en iPod touch, som jeg er svært fornøyd med og har den med meg overalt. Jeg har tenkt på iPhone pga App Store, at jeg kan kjøpe/laste ned programmer direkte på iPhonen. Mvh KapteinFredrik Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Lastet ned QIK videokamera på app.store igår, det fungerer utmerket med både lyd og bilder. Og koster kun 11 kr. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Audun V Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Har hatt Iphone lenge. har lastet Navionics på den og dette fungerer bra, det er helt ok som en reserveløsning. Men: Iphonen har vel ikke GPS, så vidt jeg vet så triangulerer den mobilsendere, derfor blir ikke den ehlt nøyaktig, men bevares den er faktisk imponerende... Dette tullet med at den ikke er brukendes til annet en "dings" ting blir att frem av folk som aldri har hatt iphone. Den fungerer perfekt som en proff telefon. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Iphone 3g og 3gs har GPS. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Er 3gs nøyaktig som gps? Kompasset er utrolig nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 (redigert) Største problemet med GPS-en er at man ikke får info om "hvor nøyaktig vi er i dag". Alt ser like tilforlatelig ut uavhengig av om telefonen ser 3, 1 eller ingen satelitter og da bare takserer ut fra mobil-basestasjonene den ser. På det beste ser ting ut til å være "på meteren" riktig. Redigert 8.Februar.2010 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Figaro Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Noen som vet hva det koster å bruke kart/gps på iPhone? Jeg var i Roma og brukte den for å orientere meg i byen. Den lastet ned kart over byen og fortalte meg hvor jeg var, og hvilken vei jeg skulle gå til en bestemt adresse. Men jeg har hørt at det kan bli dyrt å bruke denne tjenesten i utlandet. Ringte NetCom og spurte, men fikk ikke et ordentlig svar. Jeg tror man må betale tellerskritt for å bruke karttjenesten, men er ikke sikker, for jeg har enda ikke mottatt faktura på dette. Håper det ikke blir altfor dyrt--------- Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
alidal Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Betaler ikke for å bruke Navionics, (alt ligger på på Iphone) men Google kartene lastes inn etter hvert, så det gå på datatrafikk....... Kan bli rimelig dyrt ja. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Koster ikke noe å bruke kart/gps. Men hvis kartapplikasjonen er internett-basert (f.eks google maps), må du betale for datatrafikken 3g/gprs/edge som skal til for å få ned kartene. Hvor dyrt det er vil avhenge av abonnementet ditt og hvor du er. Som regel billigere enn man frykter. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Takk for hjelpen alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Hvor rask og nøyaktig er gps-funksjonen på IPhone? Og hvor mye korter bruk av gps`en og kartvisning ned på batterilevetiden? Jeg har (og har hatt) noen "high-end"-modeller med gps og kart fra Nokia, hvor begge overnevnte parametere er latterlig dårlige og fullstendig diskvalifiserende til alt av seriøst bruk. Til nav-bruk i båt tør jeg ikke engang tenke tanken. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Hvor rask og nøyaktig er gps-funksjonen på IPhone? Og hvor mye korter bruk av gps`en og kartvisning ned på batterilevetiden? Gps funksjonen er grei nok til mitt bruk. (tett båt, rundt 20 knop normalt) Den bør nok være tilkoplet strøm..... Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 GPS programmet på min iPhone 3gs angir et avvik på 17 meter. Tor ikke det blir bedre uten f.eks TomTom-holderen som er nevnt over her. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 (redigert) Jeg oplever Iphonens GPS som utrolig præcis når man bruger de indbyggede kort og fx Google Earth. Den kan have behov for et stykke tid til at opsamle signalerne, men når den har fix er den helt præcis. Og den signalerer selv med en cirkel den til enhver tid gældende usikkerhed. Stor cirkel: Stor usikkerhed, blinkende plet=GPS-fix. Her er to eksempler, hvor den IKKE har GPS-fix men kun får position via triangulering: Redigert 8.Februar.2010 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Her er der GPS-fix og nøjagtigheden er nede på 2-3 meter. Jeg står faktisk lige der hvor den mener, at jeg står. Men usikkerheden i satelitterne er stadig markeret på billedet med en cirkel, der udtrykker den aktuelle unøjagtighed (jeg står blandt høje bygninger) Andy Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Dette er vel løsningen på skjermstørrelseproblemet: iPad. Forøvrig er kun GPS i versjonen med 3G, så man bør helst ha et par andre å bruke den til for å forsvare prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Kona ønsker seg Ipad, så vi får se når den kommer. Hvis den kommer med GPS som Iphone blir det en kjempeplotter sammen med Navionics-pakka. Sikker noen som kommer til å lage ett vanntett hus til denne. Så trenger man bare en "app" med CanBus for å koble den til motoren i tillegg Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Jeg hadde lyst på en sånn iPad, men det er lite man kan bruke den til. Det er en mega-iPod man må ha sekk til. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Har ikke sett på spec'en, men trodde Ipad var som en gorilla-iphone? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Det er ikke telefon, kamera eller radio på den . Derfor er den lite anvendelig. Men hvis man skal ha en ny venn er iPaden en sofa-konge! Sitér dette innlegget Link to post
406t16 Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Har lest på norske tomtom forumet om en som kjørte på tvers av USA med toppmodellen til tomtom og en iphone med tomtom holder og programvare, han skrev at iphone var kjappere å koble opp mot satelitt, kalkulerte ruter og omkjøringer kjappere og var generelt bedre på det meste. Har selv hatt to toppmodell tomtom navier og har nå iphone 3GS, må si meg veldig fornøyd med den som navigasjon men i bil er man litt avhengig av holderen fordi den har en innebygd antenne da den iphone antenna ikke duger særlig når det er høye bygninger og fjell + at mange biler har blysjikt i frontruta som hindrer signal. Men må få lov å bemerke at 3GS er bedre enn 3G det kan jeg si av erfaring da samboern min har en 3G. Har lasta ned Navionics på min og skal prøve det ut denne sesongen, første inntrykk er lyset i skjermen som største ankepunkt, størrelsen er ikke stort å si på kontra handholdte eller rimlige GPS'er og tror ikke fukt er ett tema så lenge den ikke blir utsatt direkte for vann eller at man bruker den med klissvåte fingrer. Forhåpentligvis så holder den til fritidsbruk :) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 Dette tullet med at den ikke er brukendes til annet en "dings" ting blir att frem av folk som aldri har hatt iphone. Den fungerer perfekt som en proff telefon. Gammel quote, og litt offtopic, men likevel... Hvis du mener Iphone er en perfekt profftelefon, så må vel det være fordi du aldri har hatt en proffsak da? Jeg har hatt 2xExperia, en Iphone og nå HTC TouchPro 2. HTC'en gjør Iphone til et morsomt leketøy i forhold ;) Men som kartplotter ville jeg ikke brukt noen av dem. En fantastisk mobiltelefon til sjøs er imidlertid Sonim'en. Den har jeg badet med, og kjørt over med SUV'en ...simpelthen fordi produsenten sier at jeg får en ny uten spørsmål hvis jeg klarer å ødelegge den i løpet av 3 år :P Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.