Jump to content

iPhonen vært penga? Bruk som kartplotter?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

.. nå HTC TouchPro 2. HTC'en gjør Iphone til et morsomt leketøy i forhold ;)

Javel ? Hadde en sånn HTC i et år (det var vel en TouchPro uten 2-tallet) helt til jeg mistet den til sjøss. Det tålte den antakelig ikke. Ettersom det var på dypet så vil jeg aldri finne det ut :tongue:

Men - jeg syntes det var en lettelse å bli kvitt den. Som micro PC funket den greit (i den grad micro PC'er fungerer 'greit'), som telefon syntes jeg den var helt ubrukelig. Windows har det så travelt med "viktige" interne ting at det ofte ikke blir tid til å la brukeren, ringe eller ta telefonen. Også ting som å la vekkerklokka gå av til riktig tid ble ofte nedprioritert. Vekkingen kom gjerne en halvtime for sent, når HTC'en var ferdig med å patche Windows :crazy:

Så - jeg bruker nå en helt vanlig Nokia. Telefon, ikke multi-dings. Har brukt HTC (m/Windows) og iPhone, og skal ikke ha noen av dem igjen. Skal teste den Google telefonen med Android når den har fått gått seg til litt. (Det er vel en HTC det også, men ikke med Windows). Men, tilbøyelig til å være enig med en tidligere post her: Skal man ha en telefon, kjøp en telefon. Er det noe annet du vil ha, så er kanskje ikke en telefon svaret?

S/Y Surprise

Nå er vi waaaaay offtopic her, men likevel litt i trådens trend...

Ingen, og jeg mener virkelig ingen, "vanlige" telefoner tåler vann. Det er ett hederlig unntak, Sonim Quest (XP2 eller XP3). IP67 tetthetsgrad, og på alle måter bygget med vekt på å være verdens mest solide telefon.

Jeg har den også, og den har jeg som sagt svømt med i sjøvann, for moro skyld holdt den under rennende vann, og kjørt over den med en SUV i klasse "XL".

Men den er som telefon en rimelig "simpel" sak, den kan ringe og sende sms, den har en fantastisk LED lommelykt, ekstremt ringevolum, og noen småtterier i tillegg. I tillegg ser den jo ut som om den er lagd for å brukes i krigssituasjoner, ulekker med andre ord.

Men den er en fantastisk telefon å bruke til sjøs og på jakt!

Når det gjelder HTC, så skrev jeg feil. Det er en HTC HD2 jeg har. Den ser jo ut som en Iphone, bortsett fra at den har skjerm som er 1" større. Innvendig er den overlegen. Den knuser Iphone i alle uavhengige tester når det gjelder proffunksjoner OG vanlige telefonfunksjoner. Den eneste fordelen jeg ser med Iphone er AppStore og god lyd, men WM-telefoner kommer forhåpentlig etter på det området. Og så har man jo Android-baserte telefoner, som også seiler opp som den neste store platformen.

Men som du nevner, smartphones er ikke lagd for folk som egentlig bare trenger en telefon. Trenger du ikke smartphone, så burde man heller ikke kjøpe en slik. De er tungvinte og tregere (selv om tregheten etterhvert nesten ikke er merkbar).

Men som kjent, smaken er som baken.

Hovedpoenget mitt, var egentlig at det er bruksområde som avgjør hva som passer, og som burde styre valget av utstyr!

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Iphone er en genistrek som telefon og minipc til enkel sufing og lesing av epost, men som kartplotter kan du bare glemme den. Jeg har testet ut flere navigasjonsprogrammet, bl.a gratisprogramvaren som er omtalt i Båtliv: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=481783&cat=5867.

Dette er enkelt og greit scanna papirkart og den laster mye data når de er i bruk. Ok for planlegging, men legg Iphonen i cabinen når du er på sjøen - den har ingenting å gjøre i sjøsalt miljø og navigasjonen kan heller ikke brukes.

Jeg har imidlertid liten tro på at telefoner i det hele tatt er egnet som navigasjonsredskap på sjøen, enten det er HTC eller andre. Kartplotter og papirkart i backup er det som gjelder på sjøen.

Vær OBS. på at apps kan gi feil på hardvare, jeg fikk nettop ny ipohne på reklamasjon, fordi stømmen ikke holdt, men det viste seg at også den nye hadde samme poblemet.

Jeg avinstalerte Shipfinder og vips så var problemet over ;-)

Vet andre som har Shipfinder uten problemer, så det var sannsynligvis min installasjon som var feil

Ellers vil jeg si at med Iphonen har jeg funnet dingsen som gjør at jeg ikke gidder å se på andre "bedre" dinser, da Iphonen har alle mulige muligheter jeg kan tenke meg

Funker utmerket som kartplotter til tross for at jeg er vant med 17" plotter

Og med siste oppgradering er også sensiviteten på GPS helt topp

Jeg kjøpte en vantett pose på Bårdsen i Haugesund, denne har også innvulket kabel til headsett gjennom posen tror det var Watski som hadde laget denne (eller satt logoen sin på)

Dette tullet med at den ikke er brukendes til annet en "dings" ting blir att frem av folk som aldri har hatt iphone.

Den fungerer perfekt som en proff telefon.

Hvis du mener Iphone er en perfekt profftelefon, så må vel det være fordi du aldri har hatt en proffsak da?

Eg la merke til at Sunnmøringen forutsetter at eg ikkje ahr hatt profftelefon:)

Nuvel ...mulig du ikke la merke til mitt skjeve blikk på din egen påstand om at vi som ikke liker iPhone, er slike som aldri har hatt en... :tongue:

Det er vel nok å nevne multitasking, så begynner iphone-blikkene og flakke, før dere iherdig prøver å få samtalen inn på AppStore ...hvoretter det er vår tur til å bli unnvikende:p

Man må bare finne det som passer ens eget bruk, og når man finner det, så har man den perfekte dings for seg selv.

Men som Sunnmøring er du vel vandt til å prate mot bedre vitende:):):)

Tssss ...er det noe med slagordene våre; "Sunnmøre egen stat" og "Absolutt verdensherredømme" du ikke liker? :giggle:

Men nå tror jeg vi har diskutert telefoner nok ...det ser i det minste ut til å være nokså bred enighet om at den som kartplotter i tilfelle er et supplement, og ikke egnet som eneste navigasjonsinstrument.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...