Jump to content

Trenger råd ang kjøp av ny bavaria seilbåt.

bmwpat

Recommended Posts

Vurdere å kjøpe ny båt på vårparten. Har ingen erfaring med seiling, så begynner helt på scratch. Har sett bilder av den nye Bavaria 32 og ser ut som en grei nybegynner båt til oss, (Famile med 2 barn på 6 og 8)

Utfordringen vår, som ikke har noe seilerfaring, er jo da at vi ikke har greie på kvaliteten på seil, winsjer og slikt som følger med en slik båt. Vi bor på vestlandet og kommer til å bruke båten til helgeutflukter og slikt. Noe veldig lange turer blir det nok ikke med det første, men ser for oss en båt som en kan bruke i området Bergen --- Haugesund -- Stavanger.

Har jo forstått at dette ikke er noen racer av en seilbåt, men det er heller ikke det vi er på jakt etter. Vi trenger en trygg båt som ikke er for vanskelig å seile, og som kan gi oss en "myk" start på seillivet.

Utgangsprisen på denne båten ligger vel rett i underkant av 600 tusen. Hvor mye ekstra må en regne med før den ligger ved brygga klar til seiling? Tenker da på frakt, bunnstoffing, utstyr en må ha i båten osv. Kanskje noen har kjøpt 31 foteren i senere tid som kan gi meg en pekepinn på hva de ga for sin båt?

Kjekt om dere her inne som driver med seiling, kan gi oss noen råd om hvilket utstyr og oppgraderinger en bør ha med når en kjøper ny seilbåt.

Erfaringer med rullestorseil hadde også vært fint. Dette ser jo lettvint ut, men det er kanskje andre bakdeler med det?

Bavaria 32 seiler faktisk ikke så dårlig. Bruk noen kr og oppgrader til High-tech. Sjekk ellers priser for transport/rigging. Regner vel dette som ca 50-60000 i tilegg. Når det gjelder bruk, så er Bav godt skrudd.

Seilerfaring er ikke så viktig. Start med 1 seil, bli trygg og bruk seil 2. Seil 1 er genoa. Få inn sikkerhet med bom. Den kan flagre litt, og det betyr at fam må vite at dette må en følge med på for å ungå skader. Ikke vanskelig å seile, å seile noen knop kjappere er vanskelig :yesnod: .

Ellers denne helg er det rabattert uke. For det kanskje senere og. Samtidig for du en levrandør som ordner opp. Hanse med tidligere Nelson marine, er vel et eks på hva som kan hende hvis velger feil.

Tross alt snakker vi om kapitalprodukter

Ang erfaring, send en IM til Rastløs, Blueline og lanber, de kan sikkert svare ang prisnivå. 2 av de har allerede kjøpt ny og større Bav.

Ellers LYKKE TIL.

Vi sees!

Når du ser etter ny seilbåt så er de nokså ganske "ribbet" for utstyr og du må iallefall regne 100 - 150000 til du har båten i seilbar stand på vannet i Haugesund og da har du ikke all verdens ekstra utstyr. Det kan være likegreit å bare kjøpe et 2 år gammel bruktbåt.

Den nye Bavaria 32 er sikker en bra båt å starte seilkarrieren på. Det som man leser om de er at de seiler slett ikke dårlig. Sjekk om du liker inreddningen i de. Jeg syns den nye Bavariastilen er litt for kantete og minimalistisk for min smak. Men det er smaksak.

Jeg har nettopp kjøpt meg selv den gamle Bavaria 32 (2003 modell) og skal seile den fra Danmark til Norge.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Den tråden har jeg nok lest ja, er jo ikke første gang jeg ser hets av Bavaria båter da. Men må innrømme at jeg ikke helt ser

hva så mange har imot dette båtmerket.

For å dra en sammeligning har jeg hatt 2 helt nye Hobby campingvogner. Hobby er en billig, masseprodusert vogn som selger

som "hakka møkk" i Norge. Den har et moderne utseende innvendig og utvendig. Går en etter i sømmene er det nok detaljer som er litt

"billig" utført, men det er mer enn godt nok for meg som bruker den på ferie 2 uker i året. På den annen side har du f.eks Bjølseth som har

ord for å være en kvalitetsvogn. Koster 2-3 ganger det en Hobby vogn koster, og når du trør inn døra så er det som å reise 20 år tilbake i tid i forhold til Hobby vogna. Med andre ord ikke noe for meg da jeg ønsket en moderne vogn til en fornuftig pris.

Mye av det samme gjør seg nok gjeldene når jeg nå skal ha meg båt. Oppfatter Bavaria som en moderne båt med et hyggelig prisleie.

At det er detaljer på seilbåtene som IKKE egner seg til den råeste regatta seiling, tar jeg som en selvfølge. Får ikke Bmw til prisen av en Skoda, slik er det bare.

Vel nok om det.

Jeg har også sett på brukte båter. Denne f.eks. Finn annonse

Prisen på denne ligger på 650.000 Hva tror dere en ny 32 ville kommet på med dette utstyret 800? 900? . Hvis vi snakker om nærmere

800 tusen for en ny med dette utstyret, synes jeg mellomlegget mellom gammel og ny blir litt for lite til at jeg ville kjøpt brukt. Båten er jo 8 år og en må vel kanskje forvente noe utskifting av utstyr osv?

Hvis du skal ha en bra utrustet turbåt bør du sørge for å inkludere dette:

* Skikkelig bunnbehandling inkl mange lag med epoxyprimer

* Dieselvarmer

* Kartplotter

* Ekkolodd og logg

* Radio/CD/ipod m/høyttalere

* Fastmontert VHF m/antenne i mastetoppen

* Landstrøm inkl batterilader og oppvarming av varmtvannsbereder

* Autopilot

* Vindindstrumenter (det er jo seilbåt )

* Genakker m/utstyr (gir mye seilglede i medvind)

* Rodkick og god reveanordning ført tilbake til cocpit

* Nok store fendere

* Noen ekstra lange fortøyningstau

* Tilstrekkelig batterikapasitet

I tillegg må du huske redningsvester til alle ombord. Og noen sikkerhetsseler for arbeid på fordekk i ruskevær. Og redningsutstyr som kasteline, hesteskobøye og lys. Og skikkelige seilklær til familien så de holder seg tørre og varme :smiley:

Rullestorseil ville jeg ikke valgt. Med denne båtstørrelsen er det ikke noe problem å ha vanlig storseil på bommen.

Grunnprinsippet med seiling skjønner du forholdvis kjapt. Det å trimme seilene til å være optimal tar åresvis å lære. En time på fjorden og mye er gjort.

Men som uerfaren seiler virker det noe overilt å kjøpe båt til 600 000,-. Hva med å kjøpe en rimeligere båt for å se om det er noe for deg? Eller prøve å seile med andre for å få en pekepinn på hva det dreier seg om.

Jeg er ganske uerfaren selv, har kun hatt båt i etpar måneder. Men hvis du vil kan du gjerne bli med meg utpå en tur eller to for å få en smakebit. :seeya:

Trond

Hvis du kjøper ny seilbåt er det viktig å få riktig motor, riktig rigg, og ellers utstyr som ikke så enkelt lar seg ettermontere. Ting som Dieselvarmer, autopilot, stereo, ankervinsj, etc. er ikke noe dyrere å montere i ettertid, så hvis målet er å komme seg på sjøen, ville jeg prioritert det du selv synest er viktigst, feks en dieselvarmer. Sammenligner du med bruktbåter av det eldre slaget, er det uansett mye av dette utstyret som mangler.

Forøvrig ville jeg tatt en titt på de utgående modellene til Bavaria, for det er gode tilbud om dagen.

For å dra en sammeligning har jeg hatt 2 helt nye Hobby campingvogner. Hobby er en billig, masseprodusert vogn som selger

som "hakka møkk" i Norge. Den har et moderne utseende innvendig og utvendig. Går en etter i sømmene er det nok detaljer som er litt

"billig" utført, men det er mer enn godt nok for meg som bruker den på ferie 2 uker i året. På den annen side har du f.eks Bjølseth som har

ord for å være en kvalitetsvogn. Koster 2-3 ganger det en Hobby vogn koster, og når du trør inn døra så er det som å reise 20 år tilbake i tid i forhold til Hobby vogna. Med andre ord ikke noe for meg da jeg ønsket en moderne vogn til en fornuftig pris.

Har ingent grunn til å si noe galt om bavaria, synes de ser fine ut men litt spartanske ut sammelignet med HR og Hanse .

Men ang campingvogner er det stor forskjell på en hobby og en bjølseth.

Dette merkes først ved litt kaldere utetemp, i en bjølseth kan man gå barbent i minus 25 noe som ofte blir ubehagelig i en hobby allerede fra minus 10 eller før. interiør og er mye mer solid i en bjølseth men kan være enig i et litt mørkt gammelt preg. men alt har jo med pris å gjøre.

Å sammenligne eks en Hanse mot en Bavaria er vel som å sammenligene Hobby mot Bjølseth og Kabe.

Skal man ha en sommervogn stående på en plass er Hobby et veldigt bra alternativ , er vel slik med Bavaria og med sommerseiling i "indre" skjærgård.

Først vil jeg bare berømme deg for det fornuftige valget det er å konvertere , kanskje ser du deg aldri tilbake eller du er tilbake i motorbåt om noen år , eneste måten å finne ut av det på er å hoppe i det og kjøpe seilbåt.

I størrelsen 30-32fot med 4 personer så får du veldig mye plass ved å velge en bavaria , den nye 32foteren har også storseilskjøtet i cocpit , noe jeg mener er en stor fordel både seilteknisk og med tanke på trygghet under seil , den nye 32foteren skal vist også seile bedre enn tidligere modeller og den har også et mindre forseil , noe som gjør den enklere å slå med.

Designmessig så synes jeg den forrige modellen er penere men det er jo smak og behag.

Vil du ha en kliss ny båt så finnes det verre båter å kjøpe enn den der , skulle du angre eller på 3fotssyke så er den nok også enkel å bli kvitt.

Hadde det vært meg selv så ville jeg faktisk vurdert å se om det finnes en nesten ny 31foter (det er vel den denne erstatter) men det er kanskje vanskelig å finne , men da får du gjerne en fullutrustet båt som er fri for barnesykdommer

Men som uerfaren seiler virker det noe overilt å kjøpe båt til 600 000,-. Hva med å kjøpe en rimeligere båt for å se om det er noe for deg? Eller prøve å seile med andre for å få en pekepinn på hva det dreier seg om.

Har vokst opp med motorbåt men frister nå med noe annet. Har flere bekjente som er "bitt" av seilbasillen og det har nok hjulpet litt ekstra på min interesse også, så er jo ikke helt grønn når det gjelder opplevelsen med å seile, mangler heller litt kunnskap på hvilket utstyr en bør ha osv.

Grunnen til at jeg ønsker en ny båt /nyere brukt er at jeg ønsker å bruke fritiden på å bruke båten, og ikke oppgradere, fikse og reparere ting som faller i sundt på en gammel båt. Eier i dag to eneboligere som skal holdes, driver mitt eget firma, og har to små barn som krever sitt, så når vi da skal bruke båten vil jeg ha noe nytt som fungerer.

Mye gode råd i tråden her nå. Hvilken instumentering er standard å ha logg, dybde, vindmåler, kompass og kartmaskin ?

Her blir det nevnt oppgradering av vinsjer og slikt. Er det vanlig fra Bavaria at det er flere "kvalitetere" av vinsjer og velge i når en bestiller båten, eller må en eventuelt bytte ut disse selv i etterkant med noe bedre ? (hvis en øsnker det da)

Når det gjelder riggen, vil det være vanlig at det er flere valg her, foruten rullestorseil eller ikke? Kan en kjøpe en "bedre" rigg, eller er det

noe utstyr i tilknytning til riggen en bør ha med ?

Men ang campingvogner er det stor forskjell på en hobby og en bjølseth.

Dette merkes først ved litt kaldere utetemp, i en bjølseth kan man gå barbent i minus 25 noe som ofte blir ubehagelig i en hobby allerede fra minus 10 eller før. interiør og er mye mer solid i en bjølseth men kan være enig i et litt mørkt gammelt preg. men alt har jo med pris å gjøre.

Å sammenligne eks en Hanse mot en Bavaria er vel som å sammenligene Hobby mot Bjølseth og Kabe

Helt enig, poenget mitt er at Hobby vogna er utmerket til mitt bruk, noe jeg også tror en Bavaria båt vil bli, iallefall til en

blir hekta på seilinga og det begynner å koke i topplokket når en blir fraseilt. Da blir det vel å oppgradere redskapen :lol:

Redigert av bmwpat (see edit history)

Kan ikke se at det er feil å gå rett på en mindre Bavaria. Vi begynnte seilbåtlivet ifjor etter mange år med motorbåt. Vi hadde en Albin Ballad fra 70-tallet og det var en utmerket båt å lære å seile og vi har brukt den nesten hver helg. Men "feriekomforten" til en familie var nok ikke det helt store og vi har nå solgt den. I etterpåklokskapen kunne vi likegodt kjøpt en nyere båt rundt 30 fot med en gang.

Jeg syns ikke vindmåler er et must. Vindex på toppen av masten viser hvor vinden kommer fra og om det er for "mye" vind få man fort en følelse for. Akkurat elektronikk kan man kjøpe litt etterhvert også. Jeg synes dieselvarmer er viktig pga av at man forlenger sesongen så mye. Og cockpitkalesje er vedig kjekkt når det er Vestlandsvær og man ligger i en eller annen havn for man et ekstra rom.

Mye bra tilbakemelding her. Greit å ha litt "kjøtt på beina" når en skal se på båten, så en har litt peiling på hva en skal spørre om. Får se om eg får tid til å ta meg en tur til Stavanger i morgen og kikke på båten. Til dere som har handlet båt av lunde i det siste : Hvor lang leveringstid har det vært på båtene ?

Var en tur i Stavanger og fikk sett på båten. Ble positivt overrasket over volumet i denne båten. Takhøyden var bedre i denne enn i

den gamle 31 foteren. Kunne stå oppreist uten å subbe i taket her. Det som fremsto som "billigst" på hele båten var vel vinduene i salogen, likte ikke designet på disse, men noe må en jo ofre.

Fikk med meg en prisliste med ekstra utstyr, men reagere på prisene på noe av utsyret.

F.eks. Baugpropell sleipner se80 inkl batteri 61000,-

Raymarine e80 uten kart 42000,- (Denne koster 20000 i butikk her hjemme)

Radar raymarine 2kw antenne 26000 (Koster 13500 i butikk her hjemme)

Føler en betaler rimelig mye for å få installert div utstyr på fabrikk kontra hvis en gjør det selv etter leveranse.

Greit en må betale for installasjon, men over 20000 for å installere en raymarine e80 ? Virker urimelig for meg.

Ja du betaler blodpris for utstyr fra forhandler.

Baugpropell på en så liten båt trenger du ikke, radar ville jeg vurdert senere etter litt bruk av båten. Kartplotter og VHF ville jeg kjøpt fra England og montert selv. Det er plankekjøring hvis du ikke har 10 tommeltotter. Men jeg ville fått ferdig opplagt VHF antenne i masstetopp!

Fikk med meg en prisliste med ekstra utstyr, men reagere på prisene på noe av utsyret.

Nå som du har fått se prisene på ekstrautstyret. Lag deg en tabell som viser hva du vil ha av utstyr og legg til prisene.

Deretter pris for montasje som du ikke ser syn på selv. Så vil du til slutt se om det er verdt prisen.

Vurder heller å kjøpe en pent brukt en. Det bruker å dukke opp flere av dem for salg til rundt 600.000 eller mer.

Vi har en 2002 modell, med helspilet storseil m/2 rev. Alt utstyr er standard. Alt funker veldig greitt.

Til turbruk har jeg aldri sett vitsen i å oppgradere hverken seil eller vinsjer.

Baugpropell trenger du ikke. Båten snur på en femøre.

Ser dette ut som salgsargumenter - så er det ikke det, skal ikke selge.

Lykke til med båtjakten og velkommen som seiler.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Bagpropell kan du få ettermontert for rundt halvparten om du føler at du trenger det etter første sesongen.

Raymarine E80 til 40000.- er blodpris , det samme er prisen på den radaren , her ville jeg kjøpt en plotter + radar utenom og fått like bra utstyr for 35000.- totalt

Det jeg ville valgt som er litt hyss å montere om man ikke er vant er varmvann og varmeapparat + vindinstrument , logg osv er vel standard.

Ville også valgt oppgradert seilpakke med lazybag samt opplegg i masten for VHF.

Er du husmorteknisk så sparer du mye proner her på å montere selv etterpå om du blir kvalm av prisene verftet skal ha for å montere det du vil ha.

Landstrøm er også greit å få ferdig montert etter min mening for det er vel ikke lov å montere selv.

Sprayhood er også kjekt

Da jeg kjøpte min Bavaria 38 satt jeg meg ned og fant ut hva som kunne ettermonteres, og hva som ikke kunne ettermonteres. Deretter fant jeg ut hva som var gunstig priset på utstyrslisten, og hva som var dyrt priset. Så var spørsmålet hva skulle jeg ha uansett, og hva kunne vente til nærmere vurdering. Jeg endte da opp med større motor og rullemast, fordi det ikke kunne endres i ettertid. Dieselvarmer og landstrømslader+ekstra batterier ble også valgt. Det ble en prøvesesong før flere båtpenger fant veien ombord, og det var en grei metode. Jeg visste da etter den første sesongen at jeg var fornøyd med båten, og at jeg trygt kunne putte noen kroner til på den. Jeg hadde også lært litt mer om hvilke behov jeg hadde. Skulle du være misfornøyd med seilerlivet etter en sesong, er det ekstrautstyret som gir det største tapet.

Lykke til med valgene, ikke minst valget om å gå fra motor til seil.

Ser sprayhood og cockpit kalesje koster ca 37000,- Kanskje rimeligere å få sydd dette her hjemme?

Har lagt merke til at endel av de Bavariabåtene som ligger i Stavanger hos forhandler har fryktelig stygge sprayhoods. Det er kanskje fordi de har valgt å benytte en lokal leverandør, ikke vet jeg, men original leverandøren til bavaria er prima vare. "Kapell og annat" tror jeg de heter.

En del utstyr er dyrt på prislisten fordi det er mye arbeide og montere det. Det er imidlertid en del utstyr jeg ville fått ferdigmontert fordi det er mye jobb og montere og fordi det er håpløst og vere for uten.

1 Autopilot av skikkelig type ikke slik jrlapilor/ratpilot.

2 VHF m/antenne i masttoppen.

2 dieselvarmer.

Rullemast ville jeg aldrig hat da det seiler dåligere og er mer leamikk vanlig storseil er enkelt og hondtere.

Ville valgt dypest mulig kjøl får båten til og seile høyere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...