Jump to content

Lage en liners revesystem, vil det fungere?

toholthe

Recommended Posts

Dette fungerer nokså greit på min båt, har en Sparcraft Perfomance bom.

Forlik:

Blokk er festet i innsydd revemalje/ring. Tauvverk går fra avlaster på hyttetak, via blokk v/mastefot - gjennom blokk i forlik. Går videre ned i bommen, og akterover.

Akterlik:

Reveline kommer ut i enden av bom, går gjennom en malje i seilet, og er knyttet rundt bomvangen.

Jeg laget meg systemet som reefing 2 på en Albin Ballad. Fungerte fint, men jeg hadde en revemalje i tilegg. Reving gikk slik:

- Løsner storseilfallet,

- Dra på reveline

- Gå frem til masta og heng inn malje på krok

- Gå bak og stramm opp storseilfallet

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Min reveline vil jo gå ut i enden av bommen og ikke rett under revet i bakkant på bommen. Vil dette fungere tilfredstillende?

T

Det vil fungere greit ved at du lar revelinen som kommer ut av bommen gå opp i en blokk som festes i revepunktet på seilet og ned til bommen, hvor du fester linen i underkant eller knytter den rundt bommen rett under seilets aktre revepunkt.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Forlik:

Blokk er festet i innsydd revemalje/ring. Tauvverk går fra avlaster på hyttetak, via blokk v/mastefot - gjennom blokk i forlik. Går videre ned i bommen, og akterover.

Har du ikke noe blokk festet til masten? Drar du ikke seilet velig mye bakover på bommen når du strammer da? Hvis jeg forstår deg riktig så mangler jeg bare en blokk seilets revemalje i forliket. Hva slags blokk bruker du her?

Må nok også ha en lengere reveline da den må gå tur retur revemalje i forliket også.

T

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...