Jump to content

båtfører-eksamen i morgen! Hva bør jeg øve ekstra mye på?

simon-v-max

Recommended Posts

lykke til. det er alltid et spørsmål om deviasjon og misvisning. Om sjøveisreglene og om farvannsmarkering og lanterner.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hei på dere.

Jeg har meldt meg på et helgekurs som er på 24 timer.

Har vært der 2 ganger, og i morgen er eksamen :O

Flott at du går båtførerkurs og er klar for å ta prøven - og det ville ha vært enda bedre om du hadde gått hos meg, for da hadde du vært med på praksisturer denne helgen; vi har vært noen flotte turer i nydelig vintervær nå idag :sailing:

Hva bør jeg være forberedt på?

Noe jeg bør lese ekstra mye på?

Her har du Retningslinjer for båtførerprøven Her forklares hva som er pensum, og prøvene som brukes er et tverrsnitt av det som er opplistet her.

Det som jeg av erfaring vet at de fleste ønsker repetert og som noen ganger kan være litt problematisk er:

1) Steinkontroll på lateral- og kardinalmerker, dvs at du kan røde/grønne og gul/sorte staker opp og ned og i mente . . .

2) At du ikke surrer med å ta ut de rettvisende kursene fra kartet, for så å gjøre disse om til MK og KK ved å korrigere for misvisning og deviasjon

3) Ha god oversikt over de lyskarakterene som benyttes for lykter og lanterner; dvs Oc6s, Oc(2)8s, Iso, Fl, Fl(3)10s, Q, VQ, osv, osv

Til sist må nevnes at alt for mange surrer med vikeplikten mellom seilbåter - og det skulle ikke være nødvendig :saint:

Lykke til med prøven!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Min datter på snart 16 har også deltatt på båtførerkurs i helgen.

Eksamensresultat: Bestått, kun 2 feil.

:flag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...