Laholm Startet 6.Februar.2010 Del på Facebook Startet 6.Februar.2010 Gode venner! Det er tid for en tilståelse; jeg er teknologisk idiot og har NG i sløyd fra realskolen. Da vi kjøpte Viknesen for 5 år siden kjøpte vi en "dum" Raymarine kartplotter som i og for seg har gjort jobben, men nå skal det hele skiftes ut. Tilnærmingen til aktiviteten har vært etter boken. Først brukte jeg julen på å lese, på Internett, båtblader og brosjyrer osv. Jeg gikk da fra lang til litt kortere liste over aktuelle kandidater. Deretter brukte jeg en lang dag på London Boat Show, utrolig hva man får gjort av knotting når man har en ide om hva man skal se etter. Jeg hadde som hypotese at det skulle litt til at jeg ikke kjøpte hele porteføljen fra samme fabrikk. Ved dagens slutt hadde jeg dalt ned på Garmin. Hensikten med dette innlegget er ikke å få en diskusjon om hvorvidt det var et lurt valg, utstyret ligger nå i følge forsendelsessporeren ett eller annet sted i Oslo. Det ble plotter Garmin 4012, radar 24 tommers HD, og matchende autopilot. På utstillingen hadde jeg dels fått konkrete tilbud, dels lagt igjen min mailadresse. Det var interessant å se hvilke forhandlere som så fulgte opp, og hvilke som ikke gjorde det. Etter nok en runde på Internet viste det seg til min overraskelse at det beste tilbudet faktisk kom fra UK heller enn fra USA, så kontrakt ble inngått med leverandør fra UK. Om det i utgangspunktet var en god ide skal jeg fortelle dere når jeg har fått pakken, åpnet den og kontrollert innholdet. Neste skritt er å få utstyret montert i båten. Jeg har kontakt med han som i sin tid skrudde sammen båten, og som nå arbeider annet sted. Han har lovet enten å montere selv, eller skaffe pålitelig person som kan gjøre det. Første del av planen min er å koble enhetene sammen hjemme, og teste om de virker (ser at autopiloten kanskje ikke blir helt med i live testing, men bør vel kunne se at koblinger osv er riktige). Neste skritt er å avtale hva jeg kan gjøre selv, og hva som med fordel kan overlates til profesjonelle. Har dette kyndige forum gode råd? Er fremgangsmåten min fornuftig, eller er det andre måter dette bør gripes an på? Og kanskje mer på den dristige siden; har man synspunkter på hva jeg kan ha ambisjoner om å klare selv, og hva jeg skal holde mine lange, klumsete fingrer langt unna? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
alfb Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 ..ambisjoner om å klare selv, og hva jeg skal holde mine lange, klumsete fingrer langt unna? Dine fingrer må være meeget lange og meeget klumsete for å ikke klare dette Jeg har nettopp montert Garmin 4012/radar/ekkolodd og viss du føler deg kompetent til å bore nødvendige hull for å tre opp kabler er resten plugg & play Når det gjelder autopiloten har jeg ingen monterings erfaringer. Det blir å kjøpe inn i neste trinn Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Gratulerer med ny redskap, også med valg av garmin, mye for pengene å betjeningsvennlighet i toppklasse! Det vanskeligste er ikke monteringen, den er utførlig forklart i monteringsanvisningen, det vanskelige er å velge plassering av utstyret, legg litt tid i dette, prøv deg godt frem før du begynner å bore hull her og der. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Er eing med free, husk at du skal trykke på utstyret når båten er i fart. Spesiellt autopiloten bør du ha der du hviler hånden din. Jeg er spent på installasjonen din, og særlig autopiloten. Monter utstyret selv, det er halve jobben. Hydrolikken krever gjerne nye slanger og t-ledd. Ikke koble til hydrolikken før du er klar til å slå på strømmen. Begrens avstanden mellom autopilot elektronik og pumpe/batteri. Finn også ett egnet sted til kompasset, ikke inni skap eller andre steder hvor du kan komme til å legge fra deg mobilen ol. Jeg tror du klarer det aller meste selv, jeg skal mer enn gjerne vere behjelpelig med å sette opp plotter og kalibrere pilot. Men da må vi ha oss en tur på fjorden! Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 (redigert) ...sitat "Hydrolikken" krever gjerne ...osv...osv... Nei, nei...skal være...."Hydraulikken" krever gjerne...osv...osv... Redigert 6.Februar.2010 av DuikerMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 La oss kalle det gatebergensk... Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Hei Er i samme situasjonen selv, har nettopp kommet hjem fra jobb til pakkene mine som består av Garmin 4012 og 24 HD radar kjøpt fra WMJmarine i USA for ca 25000 NOK, veil norge ca 43000. Har Raymarine 6002 Autopilot og vil koble bare kompasset inn på Garmin for å benytte Marpa. Selve Autopiloten vil jeg fremdeles ha på Tiki Navionics da den er bedre å bruke på ruter og planlegging. Spørsmålet blir hviket ledninger fra Raymarine til Garmin. I manualen til Garmin plotteren er det forskjellige oppsett på sending og mottak. Hva er TX/A-+ TX/B-+ RX/A-+ RX/B-+ På forhånd takk Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 TX/A-+ TX/B-+ RX/A-+ RX/B-+ Dette ser ut som innganger og utganger for NMEA 0183 Kan det stemme at det er to innganger (RX) og 2 utganger(TX) Du kan da koble TX på plotteren til RX på piloten (eller muligens det heter NMEA inn på Ray) Så tilsvarende motsatt. Du må sjekke hvilken setninger (NMEA) Raymarine AP sender ut. Der har de selvsagt laget begrensninger. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Om du har lyst så kan den gamle plotteren slenges min vei for en sum penger. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Laholm Svart 11.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Selve monteringen skal bli interessant, vi får se hvor mye jeg trenger hjelp til. Foreløpig er utfordringene mer av postal natur. Forsendelsen kommer i fire pakker. Den ene ble levert på døren uten noen dikkedarier for tre dager siden. Ikke noe moms, ikke noe toll. De tre andre har levd tilsynelatende levd et flyktig nomadeliv i mellom toll og post i Oslo. I dag fikk jeg hyggelig mail fra posten om at pakkene ikke ville bli sendt derfra før moms og toll var betalt. Det har jeg all forståelse for, og det var hjelpsomt at man hadde lagt regningen ved mailen, så jeg ikke skulle behøve vente på originalen som er på vei hit via snail mail. Med post i butikken nede i veien var det bare å stikke ned og betale, nå har mailet kvitteringen, så får vi se hvordan det går! Det har i alle fall blitt god tid til å lese bruksanvisninger etc. som ligger på nett! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
alfb Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 (redigert) Virker litt tilfeldig det utleveringsystemet der. I mitt tilfelle så jeg på sporingen at varene lå til fortolling i Oslo. Så - samme dag stod postbilen utenfor å peip. Fikk samtlige kolli utlevert uten å ha betalt moms/toll av noe slag. Etter en liten uke fikk jeg mail fra speditør om at varene lå klar til fortolling i Oslo og at jeg måtte betale vedlagt e-faktura før varene ble sendt videre til meg. Viss jeg ikke betalte innen 10 dager (tror jeg det var) ble varene returnert avsender Jeg tror faktisk at jeg kunne dratt dette veldig langt da jeg heller ikke hadde kvittert på noe under motagelse av varer. MEN som den ærlig gutten jeg er - betalte jeg selvfølgelig regningen... Redigert 11.Februar.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 12.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Akkurat det kan jeg (kanskje) tiltre. I følge sporingen ligger to pakker for fortolling, den tredje er lagret i påvente av at jeg oppgir mitt personnummer. På telefon har jeg fått opplyst at man har registrert at jeg har betalt moms og toll, og at de tre pakkene som ikke er levert er på vei til Bergen og vil bli levert på mandag. Så får vi se hva som stemmer! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
UVÆR-II Svart 18.Februar.2010 Del på Facebook Svart 18.Februar.2010 Hei Nå har jeg montert pakkene mine som besto av Garmin 4012 og Radar 24 HD. Har Raymarine Autopilot ST 6002 med elektronisk gyrokompass. Koblet + og - ut fra piloten og inn på Garmin plotteren, ingen innstillinger å gjøre, kabel fulgte med plotter. Har vært på sjøen i dag og testet både nytt varmeapparat (Eber 4 KW) og plotter/radar. En ting å si, jeg er imponert!!! Med radar overlay er dette helt konge, mye bedre en forventet. Fant noen sjarker som var ute og plottet disse vha Marpa, fikk opp kurs og fart og distanse til "kollisjon" på sjarkene. Har også montert intervallbryter til vindusviskerne, kjøpt på Maritim, fine greier. Trådstarter, du kan glede deg til du har montert utstyret. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Februar.2010 Del på Facebook Svart 18.Februar.2010 med elektronisk gyrokompass. Er det noe nytt? Det har jeg aldri hørt om før. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Februar.2010 Del på Facebook Svart 18.Februar.2010 er kanskje rate sensor ? vi har rate sensor og flux gate kompass (tror jeg det heter) rate sensoren har blitt byttet 2 ganger. Man ser om det er svakhet ved denne når kursen på autopiloten vandrer når båten ligger i ro Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Februar.2010 Del på Facebook Svart 18.Februar.2010 Er det noe nytt? Ikke alltid like lett å følge med i utviklingen Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 18.Februar.2010 Del på Facebook Svart 18.Februar.2010 [quote name='Nils Ivar' date='18.02.10 16:21' post= En ting å si, jeg er imponert!!! Med radar overlay er dette helt konge, mye bedre en forventet. gleder meg som en unge til å få teste utstyret på sjøen jeg også! Foreløpig må jeg nøye meg med noe finmanøvrering inne i verkstedhallen hvor båten overvintrer... Og selv det har imponert!! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Februar.2010 Del på Facebook Svart 18.Februar.2010 Er det noe nytt?Det har jeg aldri hørt om før. Er nok for nytt for deg Er faktisk ikke sikker på om det er noe produkt ute på markedet enda, men linken under beskriver en patent tilhørende Honeywell på et MEMS basert nordsøkende gyrokompass innvilget i 2008. Northseeking gyroscope Jeg kjenner også tilandre firmaer som jobber med utvikling av nordsøkende gyrokompasser basert på MEMS rategyroer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Jda greit. Men det er fremdeles en gyro inni der. Ikkeno solid state. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Mandag: Ingen pakker. Tirsdag: En (stor) pakke Onsdag: De to siste pakkene!!!!!!! Pakkene er gjennomgått, inneholder alt de skulle unntatt fjernkontroll til plotteren. Til gjengjelde var der en plotter til autpiloten som vi ikke hadde bestilt. Etter solide råd fra installasjonskonsulenten beholdes fjernkontrollen og det bestilles en til (denne gangen SKAL den være til plotteren). Utstyret er nå pakket tilbake i originalemballasjen. I går begynte vi på identifikasjon av kabler. Førsteinntrykket er at kablingen i båten er elegant og oversiktlig på forsiden av alle paneler osv, litt mindre forseggjort på baksiden. Men det finner vi ut av. Arbeidsslutt kl 12 i går, deretter dro vi på båtmessen her i Bergen, der vi saumfor den utstilte Viknes 1030 K3, og fikk gode råd om hvordan de hadde satt inn autopiloten etc. i den. Bilder kommer, men ettersom jeg blir hentet om 12 minutter rekker jeg ikke å legge dem inn nå. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Laholm Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Da har vi hatt en god økt i båten. Det er meget mulig at det er riktig at utstyret i utgangspunktet er "plug and play", jeg tror faktisk jeg skulle klart å koble det sammen noenlunde riktig. Verden blir litt annerledes når det skal installeres i en båt som forlengst er ferdigstilt. Jeg er i den svært heldige situasjonen at FinnC har båten i samme havn, og svært velvillig har sagt seg villig til å delta i monteringsprosjektet. Han er utnevnt til sjefsmontør, jeg tar med stor glede rollen som håndlanger. Dette innlegget blir litt langt, men man behøver jo ikke lese hele! London Boatshow 2010. Målrettet gange blant utstillerne: Det er nok den dyreste båtutstillingen jeg har vært på..... Det tok litt tid å bestemme seg, men etterhvert var varene bestilt. Da var det å begynne å tenke på de praktiske detaljene. Dyre varer som skal bæres ut til båten i denne havnen krever forsiktighet! Den yngre generasjon ble kommandert ut til innsats: Det var nødvendig med litt studier i marken. Masten på båten vår er ikke tilpasset radar Det må nok modifikasjon til, den nye mastetypen ser bedre ut Etterhvert kom varene. Pakkene ble sjekket og stort sett funnet i orden. Og overført til båten Dermed var vi omsider i gang Hullet der ledningene fra gammel plotter forsvant inn i veggen var foruroligende lite. FinnC starter da med å finne ut hvor ledningen blir av: Det viser seg at det er VELDIG trang der ledningene føres ned fra taket, her blir det boring og sliting i rene tannlegeånden. Koblingsskjemaet konsulteres, her gjelder det å få det rett første gangen! Ledninger som føres blir behørig merket, og hva merkingen betyr (utover at det var den fjerde ledningen vi dro gjennom) skrives i protokoll. Hverken FinnC eller jeg tar sjansen på at våre velbrukte hjerner lagrer denne informasjonen! Mot slutten av dagen er vi kommet så langt at vi kan sette opp plotteren og koble den til strøm Innimellom rakk vi også en tur på båtmessen i Bergen i går ettermiddag. Der brukte vi endel tid på standen til Viknes, der vi som vanlig ble møtt med stor velvilje og fikk gode råd! Fallback solution var eventuelt å gå tilbake dit i morgen og spørre om det vi nå sto fast med, men FinnC virker trygg på at vi har dette noenlunde under kontroll. Men vi ser jo klart at denne delen av Rom heller ikke ble bygget på en dag, i morgen tar vi en ny økt. Hvis noen har lest så langt som hit, kan de vite at de har våre ønsker om en hyggelig kveld! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Stein-Erik Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Lekkert! Spent på å lese fortsettelsen! Og med min far på jobben pleier det å bli bra - bare husk at han har noen lister å sette opp her i Oslo før han er helt utslitt! :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Ja ser ut til å gå rette veien dette. Er fortsatt spent på piloten din og hvor du plasserer den! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Hvis noen har lest så langt som hit, kan de vite at de har våre ønsker om en hyggelig kveld! Venter i spenning på fortsettelsen, og bilder er fint å se på. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Da er vi i gang igjen. Det snør tett ute, varmeren går for fullt, og snart er det trivelige arbeidsforhold her. Pumpen for autopiloten plasseres helt akter ved roret. Sylinderen ses såvidt bak aluminiumsbraketten, og aliminuimsbraketten brukes også av Viknes til dette formålet (fordel med båtutstilling akkurat nå!) Styringsenheten plasseres rett i nærheten, den skal være maksimum 50cm fra pumpen. Shadow drive settes på slangen, også den nokså langt akter. Viknes har som standard at de setter betjeningsenheten fremme ved siden av rattet Dersom noen har bedre forslag, skal vi vurdere dem. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.