Laholm Svart 21.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2010 I dag var dagen for problemløsning og tenking mer enn de store synlige resultatene. Dagen startet med at vi utvidet hullet for nedføring av ledninger like bak vinduet. Her hadde Viknes ikke tenkt på at noen av oss vil ha mer utstyr i båten etter noen år... Først ble det lagt inn aluminiumsplate for å beskytte ledningene Deretter fant Finn frem et verktøy jeg forbinder med annen aktivitet Lyden var kjent om ikke kjær, men resultatet ble godt Deretter ble samme prosedyre brukt i øvre kant, og der fikk vi bevis for at Finns forsiktighet og bruk av beskyttelse ikke er dum Dermed trodde vi vi var klare til å fjerne ledningen til den gamle svingeren, men så greit var det ikke. Eneste måte å få oversikt på var å ta ut varmtvannstanken Likevel satt ledningen helt fast, tydelig at det her ikke ville være mulig å trekke gjennom koblingen. Utveien ble: Lodding av ledningen skal ikke være noe problem, svingeren skal inn i Finns båt. Dermed måtte vi til og finne alternative ledningsveier, og i prosessen tok vi ned isolasjonen i båtsiden, styrbord side mot maskinrommet. Da kom denne til syne: Kanskje er det potensiale for at varmeapparatet blir mer effektivt når jeg får skiftet denne. Det skader ikke. Arbeidsdagen gikk mot slutten, og vi hadde ikke helt klart hvordan vi skulle føre ledningene. Til slutt gikk vi løs på bakveggen i skapet under vasken. Den så slik ut: Finn gikk løs på den: I gleden over at vi dermed fant løsningen, glemte jeg å ta bilde. Det kommer. Avslutningsvis legger jeg ved bilde av et rør helt akter i båten. Det kommer ut like ved sylinderen for den hydrauliske styringen, og gir umiddelbart mistanke om å ha noe med forberedelse for autopilot. Vi stappet inn 10 m snøre, og klarte ikke finne ut hvor røret ender. Dette går som spørsmål til båtplassens lesere (hvis noen fremdeles henger med). I tillegg sender jeg nok en forespørsel til Viknes, de er som tidligere nevnt svært hjelpsomme med svar. Konklusjonene for i dag er at vi nok ikke har så veldig mye å vise for oss av progresjon, men vi tror vi har løst sentrale problemer og ser nok at dette skal gå bra. Men det vil ta tid, de to neste ukene går med til jobb (meg) og familiebesøk annetsteds (Finn). Stein Eriks ønske om listing på østlandet er notert og arkivert i skuffen for fremtidige aktiviteter..... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Laholm Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Det har blitt lite tid til oppdateringer. Dels skyldes det at vi faktisk har hatt noen dager hvor vi ikke har drevet med dette, dels tar arbeidsgiver seg den utrolige frihet å kreve både tilstedeværelse og innsats. Mot slutten av februar kom det enda mer snø, godt at den oppvoksende slekt er villige med snøskuffe Her sto det en mast. Den ble fjernet av junior, legg merke til flytevesten! Av tidligere skade er man blitt, om ikke vis, så kanskje i alle fall noe mindre dum. Nøyaktig dokumentasjon av hvor ledninger som løses/ kuttes er før innsatsen, har vist seg nyttig. Man må kanskje være ihuga båtmann for å se det stemningsfulle i dette bildet, men varmeslanget er skiftet ut, effekten var umiddelbar og vesentlig Dette bildet fikk generalen til spontant å påpeke at en skikkelig gjennomgående rengjøring av skipet vil inngå som en del av det som skal utføres før arbeidet erklæres ferdigstilt: men resultatet ble bra I dag har vi så gått løs på det som jeg har gruet meg mest for, nemlig arbeidet med hydraulikken. Angsten er at vi skal få kjølsvinet fullt av hydraulikkolje mens vi forsøker å finne ut hva som gikk galt. Finn har imidlertid den store roen, og mener det meste løser seg med skikkelig planlegging Jeg velger å tro at han er rett. Akurat nå er vi i en fase hvor vi mangler litt slanger, og ser at vi trenger et par NMEA 2000 ledninger til. Dermed er det min oppgave de nærmeste dagene å strekke noen ledninger (de fleste fikk jeg gjort i dag, 2 litt kinkige gjenstår til i morgen), og å anskaffe det som mangler. Vi har god oversikt, jeg er ved godt mot, og Finn ser ut til ikke å være i nærheten av å gi opp. Han holder på å lage en konsoll for styringsenhet og shadow drive for autopiloten. Etter det har vi lite med unnskyldninger for ikke å gå løs på hydraulikkslangene. Dessverre har arbeidsgiver nok en gang kommet frempå med påpeking av at det heller ikke neste fredag er mulig å unngå å komme hjem med siste flyet fra København. Slikt blir det korte helger av!!! Som Walter i Østfold pleide si: Historien fortsettes. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Astor Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 Spennende lesning. Kunne godt tenke meg å supplere med en Garmin autopilot etter hvert. Min Furuno-radar holder i massevis. Ser fram til fortsettelsen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
is_620 Svart 13.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 vil ikke blande meg i utide, men det kan vurderes å bruke et løst batteri eller noen ledninger med 12V for å kunne direkte kjøre hydraulikk pumpe frem og tilbake når det skal luftes. videre lønner det seg og ha nok olje , filler , samt dersom det passer , noe gullende rent, f.eks en flat plastkasse under slik at man ev kan samle opp olje som luftes ut og tømme den på i igjen på rattpumpa- videre må man være 2 fornuftige personer som er samsnakket , og sørge for anording over pumpa for tømme på olje slik at det ikke går tomt og det kommer inn luft. ( jeg tullet endel selv , prøvde alene, og gikk tom for olje etc etc etc - når jeg skulle montere i fjor ) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2010 is-620! Dette er ikke innblanding i utide! Luftingsprosessen skal gjennomføres med nok mannskap, nok olje, nok strøm, og god stemning. Likevel ser jeg nok for meg at det ligger til rette for endel oppvask i ettertid. Ellers er jo hensikten med å skrive denne føljetongen nettopp å få gode råd fra dem som har mer erfaring enn det jeg har, så her er det bare å stå på! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 (redigert) Du kan enkelt lufte systemet ved å sette autopiloten i auto og deretter vri på rattet mange ganger til hver side, etterfyll olje etterhvert som de sluker til seg. Til slutt lufter du selve sylinderen, ett triks der er å sette på en gjennomsiktig slange fra lufteniplene og ned i beholderen med olje. Da kan man dytte ut luften og trekke inn igjen olje. Jeg gleder meg til å se båten din! Redigert 14.Mars.2010 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 14.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2010 Ja, det skal bli kjekt å vise den frem når vi en gang er ferdige. Tidsrammene er romslige, uten fast avslutningsdato (men jeg vil gjerne på sommerferie........) Dagens utfordring er å få returslangen mellom rattene og pumpen gjennom rørgaten i skipssiden der de andre hydraulikkslangene går. Ved hjelp av sinnrik fiskestangsløsning klarte junior (vesentlig mykere enn meg) å få slangen med føringsstreng inn i røret. Etter 2 meter var det full stopp. Bildet gir ikke full rettferdighet til hvor vanskelig tilgangen er, men sier noe om kompleksiteten Vi valgte å la slangen ligge, og ta en tenkepause. Gode forslag til løsning mottas med takk. Ellers gikk det i litt kabeltrekk, og så tok jeg en runde med støvsugeren, og fikk ryddet litt før vi roter til igjen om noen dager. Og slik går no dagan.......... Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Laholm Svart 17.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2010 Jeg vet ikke om noen leser denne, men for oss er det i alle fall en dokumentasjon. Igjen har arbeidsgiver forlangt min innsats, men Finn tar ikke fri! Heldigvis har han hatt litt tid til å arbeide i egen båt også, der er det alltid prosjekter på gang. Nå dreier det seg om full utskiftning av antenneledninger etc. Gjennomføringen står til 20 som vanlig! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Laholm Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Da er det endelig påskeferie, og jeg kan konsentrere meg om det som er viktig! I går gikk det i strømkoblinger. Det første var prosessoren for ekkoloddet. Den hadde vi plassert i rommet under bena til båtføreren. Vi fant fort ut at der ville det bli for varmt i et for lite rom, så vi flyttet den til jentelugaren, der den nok blir værende. For at autopiloten skal fungere godt, må den selvsagt vite hvor fort vi går. Dermed må det kobles til turtallsmåleren. Det blir nok litt rydding i ettertid... I ettermiddag kom vi så til det som jeg hele tiden har vært mest spent på, nemlig tilkoblingen av hydrauliske slanger. Finn hadde tenkt vi skulle arbeide sammen, og dermed få kortet ned tiden hvor det var fri flyt av hydraulisk olje. Mitt korpus er lite egnet til den slags utøvelser, så jeg fikk beskjed om å være på dekk, men i høy beredskap. Igjen er jeg imponert over hva min nabo får til! Minimalt med søl: Da gjenstår montering av tilbakestrømningsslange til styreplassen ute. Der er det også en simmering som må skiftes, og deretter er det tid for luftingsprosessen. På bakgrunn av gode råd lenger oppe i tråden har jeg hyrt ut generalen til deltaker i den prosessen. Ellers har kvelden gått til montering av radar i masten. Det gjenstår å få den ut i frisk luft. Vi har akkurat fått ny Toyota Prius, et merke som som kjent har vist seg å ha et eget initiativ. Likevel har jeg ikke fått flertall for å teste radaren på taket der først.... Det gjenstår som alltid å se hvor langt vi kommer i morgen, men følelsen av at vi nå passerer endel milepæler er fremtredende! Tidlig i tråden ble det sagt at denne montasjen stort sett er "plug and play". Så langt er det vel vår erfaring at det er vel mye play av typen "hvor i all verden skal vi strekke denne ledningen", og "hvorfor har de ikke laget bedre plass her?" Det er i alle fall helt klart at for en amatør som meg ville dette vært et håpløst prosjekt. Det var jeg klar over da jeg startet, og enda mer overbevist om nå. Men at det har vært mye å lære, er det heller ingen tvil om ! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 For at autopiloten skal fungere godt, må den selvsagt vite hvor fort vi går. Dermed må det kobles til turtallsmåleren. Heisann, du koser deg i påsken ser jeg Vet du noe om grunnen til at piloten bruker turteller for fartsmåling? Det vanlige er vel å bruke fart fra log eller gps? Når jeg kjøpte min furuno radar fjernet jeg logo-klistremerkene før jeg monterte den, vet ikke hva du synes om det men jeg mener det blir penere uten reklamen. Jeg lakket også den furuno-blå undersiden hvit slik at antennen ble mest mulig diskre. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Nei, det vet jeg ikke. Men det er det kanskje noen andre som gjør? Dersom det ikike er det, så skal jeg sannelig forsøke å finne det ut. For første gang i vinter ligger det nå en ishinne på fjorden, hvem i all verden er det som har bestilt den? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
shaukaas Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg vet ikke om noen leser denne, men for oss er det i alle fall en dokumentasjon. Igjen har arbeidsgiver forlangt min innsats, men Finn tar ikke fri! Jovisst leser vi tråden, men vil helst ikke forsøple denne med egne kommentarer Meget bra - alltid kjekt med bilder og forklaringer! Jeg må innrømme at jeg ikke greier å forstå hvorfor Dere kobler inn turteller til autopiloten; selv seiler jeg og autopiloten må greie å finne ut farten uten turtall. Til dette har den både båtens "vannfart" og "GPS fart" tilgjengelig... Nå kjenner jeg riktignok ikke til Garmin sitt utstyr; men dette var ihvertfall en interessant problemstilling! Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Det helt enkle svaret er at vi kobler turtelleren til autopiloten fordi instruksjonsboken sier vi skal gjøre det. Her er det de regeltro vestlendingene med pietistisk bakgrunn kommer til sin rett! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
FinnC Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Siden Garmin ikke bruker rorføler, bruker den kompass, innebygget gyro og turtall for å kontrollere svingfunksjonen for autopiloten. Dette er også beskrevet i en brukertest for autopiloten "En annen positiv egenskap er de myke svingene som autopiloten får til. Til forskjell fra andre autopiloter bruker den ingen rorføler, men kalkulerer rorkommandoen på grunnlag av kompass, gyro og motordata. I lav fart får man en krappere svingbue, mens man i større hastighet utvider svingbuen for at manøvrene ikke skal bli for brå eller overraskende". Kalibrering av autopilotens innebyggde turteller kalibreres mot båtens turteller ved lav fart, full fart og ved planingsterskel. Siden jeg er medskyldig i denne installasjonen er det spennende når vi nå skal starte kalibrering og testing av hele dette navigasjonssystemet til Laholm. Nå er det bare etterfylling og lufting av hydraulikken som gjenstår og så er det tut og kjør. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Dette var jo forsovet ingen dum løsning - på motorbåt! :) Heller ikke verst at Garmin henter denne fra et turtellerinstrument, slik at man ikke er avhengig av en motor med NMEA2000 interface! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Men det er heldigvis også mulig å hente turtallsinfoen fra NMEA 2000. Vet at mange har problemer med turtallssignalene i forbindelse med installasjon av denne piloten. Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Ser at du skriver, abbor, at mange har problemer med turtallssignalene med denne autopiloten. Kan det være at det gjelder for de med NMEA2000 interface? Båten, og Yanmar maskinen, til Laholm er drøyt 5 år gammel og har lite eller ingen elektronikk (maskinen) og derfor heller ikke NMEA2000. Her er det hardwire som teller. Turtelleren henter nok info fra dynamoen, litt dårlig dokumentasjon fra leverandør her. På turtelleren finnes kun 3 ledninger, som er 12V, jord og turtallsinfo. Ikke mange andre måter å koble på. Men det er klart vi har jo enda ikke testet, så kansje er det overraskelser i vente. Vi får vente å se...... Vi kommer tilbake med mere resultater om testingen etter hvert. Fungerer opplegget vårt, har vi en kokebok som andre også kan ha glede av. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Turtelleren henter nok info fra dynamoen, Nix, den har egen turtallsgiver og bruker ikke W fra dynamo. Sjekk brukermanual og skjema der. Redigert 30.Mars.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Takk for info, Mix. Skal sjekke opp i dette på neste arbeidsøkt. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Det er folk med utenbordsmotor som prøver seg på analog turtallskobling som har problemer. Har sett mange tråder om dette på US forum. Redigert 30.Mars.2010 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Er det noe fordel med å bruke turteller fremfor fartsinformasjon? Det er vel strengt tatt fart gjennom vannet som avgjøre hvor mye ror en skal bruke? På en annen side får autopiloten gjerne informasjon om at farten vil øke og kan sette rorbegrensning allerede før man er kommet på plan. De fleste autopiloter styrer mykere i høy fart, men da er det fart fra gps som avgjør. Mange kan også styre på en definert radius, men mest vanlig er grader/minutt (rate of turn). Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Jeg ser vel egentlig ikke noen direkte fordel med å bruke turtall heller enn fart gjennom vannet, men vi har nå (tror vi) gjort det etter boken. Det blir spennende å se hvordan testene går, så får vi ta det derfra. Ellers hadde vi jo som nevnt av Finn en god arbeidsøkt i går, returslangen mellom de to styreposisjonene ble koblet til pumpen for autopiloten. Her har vel den største utfordringen (som i arbeidet totalt) vært å få trukket den fra pumpen (som ligger helt akter, ikke langt fra sylinderen) og frem gjennom stuve- og maskinrom. Det har vært en liten lekkasje i rattet, dermed måtte simring skiftes. Bare det en betydelig jobb. Finn hadde "tilfeldigvis" det riktige utstyret liggende i bilen(!) Ellers gikk dagen til ryddig osv, det gjenstår litt på den siden også før vi legger ut på tur! Jeg har fått en forespørsel via intern melding om overtakelse av gamleplotteren. Den er allerede plassert. Det krevde en ombygging, og det er ingen av oss i havnen som har tall på hvor mange ganger Finn har bygget om instrumentbordet! Men resultatet er alltid upåklagelig! Nå gjenstår som sagt lufting og testing. Vi vet i alle fall at vi har kommet et skritt videre i montering. Vi koblet til GPS midlertidig (ligger inne i båten), og ser at signalet går derfra gjennom NMEA 2000 nettverket frem til plotteren, som faktisk klarer lese det! Neste spenningsmoment er da autopilot og de signalene den skal motta fra ulike leverandører. Deretter må vi se på VHF radioen, den var ikke fornøyd med leveransen fra GPS da jeg testet i går kveld. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
FinnC Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Da er autopiloten til Laholm oppe og går. Kan berolige abbor og Mix at turtallsinformasjonen var tilgjengelig bak på turtelleren til Yanmar og på autopilotens betjeningspanel var det bare å justere pulser/omdr. vha piltaster til de to instrumentene viste samme turtall (Menyoppsett). Har nå kjørt oppsettet for "landligge", etter mye lufting av hydraulikksystemet, og er nå klar for å starte sjøoppsettet. Veldig greit opplegg styrt av menyer. Men må vi nok vente til lørdag, for påfyllingsproppen til ene styrepumpen holdt ikke lenger tett (plast og hopper over gjenger). Håper på at noen er åpen på lørdag. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Finn har gitt en kortversjon av dagens progresjon. Autopiloten fungerer, men det er fortsatt behov for lufting. Den skyldige i forsinkelsen er her: Denne har hatt sin plass på styreposisjonen inne, men er nå "vikar" på uteposisjonen. Når det lekker der, går det ikke rett i sikringsboksen (sitat fra Ytre Enebakk, men faktisk helt treffende på denne situasjonen) men ned på en isboks på et dekk som kan vaskes med Zalo. Men vi fikk da gjort litt annet også: Radaren fungerer nå, neste skritt er å lese instruksjonsboken nok en gang. Lørdag blir det så å stille tidlig på byens båtbutikker for å se om de har åpent, og om de har aktuelle bolt! I et anfall av mulig overmot har vi invitert våre koner på båttur lørdag ettermiddag med medbrakt mat og drikke, de skal da også få bivåne test av nytt utstyr! Det er mulig vi tør å skrive noe om test-turen! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Bonita I Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Irriterende at en liten detalj som dette skal stoppe opp prosjektet :( Men det ordner seg nok skal du se: Jeg ville prøvd Marine og Industrisalg AS Telefon: 55 33 66 88 som normalt har åpent 9.00-14.00 lørdager - men vet ikke om de har åpent nå i påsken: Kanskje lurt å ta en ringerunde så slipper du å halse fra butikk til butikk .. ? Lykke til uansett - ser frem til å lese mer fra den store test-turen. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.