Ulv I Startet 6.Februar.2010 Del på Facebook Startet 6.Februar.2010 Hei, Finner ikke ut en ting her.. men hva er standard hastighet på gps signal overføringen via COM port (nmea 0138)? Har forsøkt alt fra 1200 til 115osv.. men trodde det var 4800bps.. Noen som har fasit på dette? Jeg sliter med å få kommunikasjon mellom Lowrance HDS10 og midland vhf. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 (redigert) 4800 er standard Nmea 0183 hastighet Du kan forsøke laptopen din med pinne 5 og 2 på rs232 porten Redigert 6.Februar.2010 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Noen som har fasit på dette? Husk at det er 8 bit 1 stopp bit No parity No handshake Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 hmm.. har ikke com port på laptopen, men har en usb->rs232 converter, får prøve den og finne frem gode gamle telix å se om det fortsatt virker i win7 :) 2nd Trikker: Jeg har ikke noen mulighet for å endre på de tingene, kun hastigheten jeg kunne finne i menyen. Var et valg der om hva slags nmea 0138 signaler som skulle sendes ut, en 5-6 forkortelser, skjønte ikke så mye av dem, men vet ikke om det har med dette å gjøre. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 2nd Trikker: Jeg har ikke noen mulighet for å endre på de tingene, kun hastigheten jeg kunne finne i menyen. Prøv med Hyperterminal. der kan du sette alle parametre. Virker det der, så skal det virke i en applikasjon. Hvis du ikke kan setteparametre i applikasjonen, så er det nok fordi det er "Hard-coded" Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Hva var disse NMEA-setningene du kunne velge, de het vel noe slikt som RMC, APB, GSA . . . .? Åpner du opp for alle, burde du være sikker. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ulv I Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Ja, det var slike forkortelser, bare husker dem ikke i farten nå. jeg forsøkte å sette på en og en, og alle samtidig.. men muligens kablene ikke stod riktig da.. Har sendt mail til Lowrance, så får vel smøre meg med tålmodighet frem til svar tenker jeg. :) men skal nok få det til :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 RMC - Recommended Minimum Navigation Information Field Number: 1) UTC Time 2) Status, V = Navigation receiver warning 3) Latitude 4) N or S 5) Longitude 6) E or W 7) Speed over ground, knots 8) Track made good, degrees true 9) Date, ddmmyy 10) Magnetic Variation, degrees 11) E or W 12) Checksum --------------------- APB - Autopilot Sentence "B" Field Number: 1) Status V = LORAN-C Blink or SNR warning V = general warning flag or other navigation systems when a reliable fix is not available 2) Status V = Loran-C Cycle Lock warning flag A = OK or not used 3) Cross Track Error Magnitude 4) Direction to steer, L or R 5) Cross Track Units, N = Nautical Miles 6) Status A = Arrival Circle Entered 7) Status A = Perpendicular passed at waypoint 8) Bearing origin to destination 9) M = Magnetic, T = True 10) Destination Waypoint ID 11) Bearing, present position to Destination 12) M = Magnetic, T = True 13) Heading to steer to destination waypoint 14) M = Magnetic, T = True 15) Checksum ---------------------------------- GSA - GPS DOP and active satellites Field Number: 1) Selection mode 2) Mode 3) ID of 1st satellite used for fix 4) ID of 2nd satellite used for fix ... 14) ID of 12th satellite used for fix 15) PDOP in meters 16) HDOP in meters 17) VDOP in meters 18) checksum Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Mye lærerikt informasjon her.. men jeg fikk akkurat en mail fra Pronav om dette: Hei, Har sjekket med Torgeir som er vår produktekspert på HDS. Manglende NMEA ut er rapportert som en feil i siste softwaren for HDS. Oppdatering som løser dette er underveis, og det er også mulig å legge inn forrige versjon 2.2 om det haster. Softwaren blir annonsert med link for nedlasting på www.pronav.no når den er klar. (blir trolig sluppet i april) Best regards / Med vennlig hilsen Verner Jacobsen Senior Engineer Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.