joelle Startet 1.August.2004 Del på Facebook Startet 1.August.2004 Ett litet spørsmål her. Er det vanligt att man har hovedstrøm bryter på minus kabel? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 Hei du, takker for svaret ska jeg tolke det som nei? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Hei du, takker for svaret ska jeg tolke det som nei? Nok med fleipingen Nei, så vidt jeg vet er det meget uvanlig å ha hovedbryteren på minus-siden. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 Tenkte det og men utifra det jeg kan se i instruksjons bok, og det jeg ser i motor rummet så er den kobblet på minus. du kan se her på el sjemat https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/elsjema.jpg Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Har en kompis som jobber med elektronikk for bil etc. Han sa jeg burde bytte min hovedstrømsbryter fra pluss til minus kabel. Han mente det var den beste løsningen. Har glemt hva argumentet hans var GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Tenkte det og men utifra det jeg kan se i instruksjons bok, og det jeg ser i motor rummet så er den kobblet på minus. du kan se her på el sjemat Kan ærlig talt nesten ikke se noe som helst . Har du ikke bildet med noen flere pixler? (jeg tillot meg å fikse litt i qotingen, slik at vi kan se bildet direkte her) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 ....https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/elsjema.jpgVisste ikke at det var noe i veien med synet mitt - sånn i det daglige,da...... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
joelle Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 Problemet jeg har når jeg skanner in så blir bildet for stort og da må jeg trekke det ned i størrelse. Og hvordan fikk du opp bildet uten og ikke bare linken Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Hvorfor ha hovedstrømbryter på den feite strømledningen, det lager bare tullball. Sett hovedbryter på styrestrømmen hvor det er kun små forbrukere. Ved å ha bryteren på den store ledningen så kan den begynne å irre samt få dårlig kontakt dette blir ikke noe bedre i startøyeblikk når det er store behov for strøm som skal i gjennom denne bryteren. Hvis en skal skru på motoren så kan en jo fort koble fra batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Problemet jeg har når jeg skanner in så blir bildet for stort og da må jeg trekke det ned i størrelse. Og hvordan fikk du opp bildet uten og ikke bare linkenDu satte inn bildet som en link (ikon med globus), du må istedenfor legge det inn som bildet (ikon 'bilde i ramme' - 2 plasser lenger til venstre) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Problemet jeg har når jeg skanner in så blir bildet for stort og da må jeg trekke det ned i størrelse.Bildet var på bare 2.7kb så du kan gjøre det vesentlig større uten å overskride maxgrensen på 50kb.Slike strektegninger blir også normalt minst, og av best kvalitet, dersom man lagrer bildet som en GIF fil. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 er ikke poenget med bryter på minus siden for og hindre galvanisk korrosjon Det er det jeg er blitt fortalt i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 Og når jeg tenker på det så burde det og va bedre att ha en tykk pluss kabel rett fra start batteriet til startern uten noe i veien Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Og når jeg tenker på det så burde det og va bedre att ha en tykk pluss kabel rett fra start batteriet til startern uten noe i veienDet betyr ingenting: strømmen må likegod gå 'minus-veien' uansett Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Det er vanlig å ha bryter mellom batteri og starter, normalt på pluss-kabelen. Bl.a. fordi alt utstyr tilkoblet motoren (intrumentpanel etc) normalt henter strøm fra starteren og dette kan da gjøres strømløst med bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Jeg har også hoved strøm bryter på min - kabel. Jeg kan ikke se noen problemer med det. Begge batteriene får brutt sin - til jord og ingen strømmer kan gå noen steder. Ellers må man vel ha to polet hovedstrøm bryter? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
joelle Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 JEg trur ikke det er noe feil med noen av "variantene" men jeg ska legge om hele mitt elektriske i vinter og vil gjøre meg opp så mange formeninger som muligt. Tråden begynte med att jeg var forbauset over att den var på minus og ikke pluss, og begynte og tenke om det var jeg som ikke skønte det hele Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 De som produserer eller lager elektriske anlegg i båter sto aldri først i køa når det gjalt utdeling av ...................... Derfor ble det bryter på minuskabelen. Det riktige er og blir hovedstrømsbryteren skal alltid være på pluss (+) kabelen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
joelle Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 På vilken måte kan en båt produsent spare penger på att sette brytern på minus i stedet for pluss? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 På vilken måte kan en båt produsent spare penger på att sette brytern på minus i stedet for pluss? De setter den på minus (-) pga at de ikke har peiling på elektriske anlegg. Dette mener jeg virkelig. Studere det elektriske anlegge på enkelte båter, fantastisk at noe fungere. For meg ser det ut som ei kråke reir. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Slagskibet Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 Kråkereir eller ikke. På min er det 2 hovedstrømsbrytere og begge bryter på pluss kabelen. Samme på ankervinsjen og baugpropellen. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 Har også hovedbryter på -siden... Greier ikke helt å se hva som er så galt med det kontra bryter på +siden. Tror heller det har blitt en standard at hovedbryter skal plasseres på +siden og dermed forventes det at den står der, mer en at det er en teknisk grunn.... Det er mye viktigere at systemet er koblet slik at alt virkelig blir strømløst når hovedbryteren kobles ut. I min båt hadde tidligere eiere koblet en masse forbrukere direkte på batteriene uten helt å forstå konsekvensene.... En fordel med hovedbryter på -siden er at du kan klare deg med EN hovedbryter selv med 2-krets batterisystem. Athene Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 De som produserer eller lager elektriske anlegg i båter sto aldri først i køa når det gjalt utdeling av ...................... Derfor ble det bryter på minuskabelen. Det riktige er og blir hovedstrømsbryteren skal alltid være på pluss (+) kabelen. Litt trøtt te morran i dag (første arbeidsdag etter båtløs ferie), men HVA er EGENTLIG i veien for å bryte på batteri-minus?? Som Athene her sier, så trenger du da bare EN hovedstrømsbryter for å gjøre anlegget strømløst... På den annen side (etter enda en kopp kaffe!!) så gjør du BÅTEN strømløs med EN bryter på minus, men har du flere batterier, vil disse fortsatt være sammenkoblet... (med de drawbacks DET medfører) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
september Svart 5.Januar.2005 Del på Facebook Svart 5.Januar.2005 Mange båtprodusenter sparer inn på antall brytere ved å montere en felles som bryter begge batterikretsenes minustilslutninger. Dette er en dårlig løsning sikkerhetsmessig sett som delvis eliminerer den trygghetsfølelsen som doble batterikretser gir. Ved feil på en av batterikretsene må begge kobles bort hvis bryteren er felles. Det resulterer for eksempel i at motoren ikke kan startes hvis forbruksbatteriets strømkrets har problemer. Da kan man heller ikke få tilkalt hjelp over VHF hvis det er noe galt med startmotoren. At man skal risikere slike situasjoner på grunn av ønsket om å spare en hundrelapp, er i grunnen helt meningsløst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.