Jump to content

Hoved bryter på minuskabel?


joelle

Recommended Posts

Tenkte det og men utifra det jeg kan se i instruksjons bok, og det jeg ser i motor rummet så er den kobblet på minus.

du kan se her på el sjemat

Bilde

Kan ærlig talt nesten ikke se noe som helst  :smiley:. Har du ikke bildet med noen flere pixler?

 

(jeg tillot meg å fikse litt i qotingen, slik at vi kan se bildet direkte her)

Link to post

....https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/elsjema.jpg

Visste ikke at det var noe i veien med synet mitt - sånn i det daglige,da...... :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hvorfor ha hovedstrømbryter på den feite strømledningen, det lager bare tullball. Sett hovedbryter på styrestrømmen hvor det er kun små forbrukere. Ved å ha bryteren på den store ledningen så kan den begynne å irre samt få dårlig kontakt dette blir ikke noe bedre i startøyeblikk når det er store behov for strøm som skal i gjennom denne bryteren. Hvis en skal skru på motoren så kan en jo fort koble fra batteriet.

Link to post

Problemet jeg har når jeg skanner in så blir bildet for stort og da må jeg trekke det ned i størrelse. Og hvordan fikk du opp bildet uten og ikke bare linken

Du satte inn bildet som en link (ikon med globus), du må istedenfor legge det inn som bildet (ikon 'bilde i ramme' - 2 plasser lenger til venstre)
Link to post

Jeg har også hoved strøm bryter på min - kabel. Jeg kan ikke se noen problemer med det. Begge batteriene får brutt sin - til jord og ingen strømmer kan gå noen steder. Ellers må man vel ha to polet hovedstrøm bryter?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

JEg trur ikke det er noe feil med noen av "variantene" men jeg ska legge om hele mitt elektriske i vinter og vil gjøre meg opp så mange formeninger som muligt.

Tråden begynte med att jeg var forbauset over att den var på minus og ikke pluss, og begynte og tenke om det var jeg som ikke skønte det hele

Link to post

På vilken måte kan en båt produsent spare penger på att sette brytern på minus i stedet for pluss?

De setter den på minus (-) pga at de ikke har peiling på elektriske anlegg. Dette mener jeg virkelig. Studere det elektriske anlegge på enkelte båter, fantastisk at noe fungere. For meg ser det ut som ei kråke reir.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Har også hovedbryter på -siden... Greier ikke helt å se hva som er så galt med det kontra bryter på +siden. Tror heller det har blitt en standard at hovedbryter skal plasseres på +siden og dermed forventes det at den står der, mer en at det er en teknisk grunn.... Det er mye viktigere at systemet er koblet slik at alt virkelig blir strømløst når hovedbryteren kobles ut. I min båt hadde tidligere eiere koblet en masse forbrukere direkte på batteriene uten helt å forstå konsekvensene....

En fordel med hovedbryter på -siden er at du kan klare deg med EN hovedbryter selv med 2-krets batterisystem.

Athene

Link to post

De som produserer eller lager elektriske anlegg i båter sto aldri først i køa når det gjalt utdeling av ...................... :lol:   Derfor ble det bryter på minuskabelen.  Det riktige er og blir hovedstrømsbryteren skal alltid være på pluss (+) kabelen.    

Litt trøtt te morran i dag (første arbeidsdag etter båtløs ferie), men HVA er EGENTLIG i veien for å bryte på batteri-minus?? :yesnod: Som Athene her sier, så trenger du da bare EN hovedstrømsbryter for å gjøre anlegget strømløst... På den annen side (etter enda en kopp kaffe!!)  så gjør du BÅTEN strømløs med EN bryter på minus, men har du flere batterier, vil disse fortsatt være sammenkoblet... (med de drawbacks DET medfører)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
  • 5 måneder senere...

Mange båtprodusenter sparer inn på antall brytere ved å montere en felles som bryter begge batterikretsenes minustilslutninger. Dette er en dårlig løsning sikkerhetsmessig sett som delvis eliminerer den trygghetsfølelsen som doble batterikretser gir.

Ved feil på en av batterikretsene må begge kobles bort hvis bryteren er felles. Det resulterer for eksempel i at motoren ikke kan startes hvis forbruksbatteriets strømkrets har problemer. Da kan man heller ikke få tilkalt hjelp over VHF hvis det er noe galt med startmotoren. At man skal risikere slike situasjoner på grunn av ønsket om å spare en hundrelapp, er i grunnen helt meningsløst.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...