Jump to content

Hoved bryter på minuskabel?


joelle

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Nei det skal ikkje gå strøm, men er det feil noen stad, kan det kanskje leke strøm frå anlegget?

Dette vart vanskeleg for ein amatør. Har ikkje dei fleste strømanlegg to polar, ein "+" og ein "-" ?

Nei, se for eksempel på bilen din, der er minus tilkoblet chassi på alle delene. Slik er det normalt i en båt også. Motorblokken er minus og alle sensorer ol. bruker chassi som referanse.
Link to post

Her var det mye rart. Hva med å oppsummere litt.

 

*For dem som har batterivelger blir det enklest å koble +kabel over denne da denne også fordeler ladestrøm, samt at du opprettholder jording i båten ved bruk av landstrøm.

 

*For dem som har vanlig enkel hovedstrømsbryter en eller flere batteribanker og landstrøm og hvor hovedbryter står på -siden vil en eventuell jordfeil gå i båten og du får deg en kavring når du sev blir leder til jord, dette unngår du ved å ikke bryte -kabelen for den skal også jordes mot sjøen via hylse eller jordingsplate. Derfor settes hovedbryter på +kabelen i båter.

 

*På biler settes den på - iden for enkelhetens skjyld, flere batteri, en -kabel. Og biler er isolert fra moder jord via dekkene så der har man ikke problemet med landstrøm.

 

*Når det gjelder de bryggene som forlanger dobbel hovedstrømsbryter så skjønner jeg det. De vil hindre at jordfeil i landstrømanlegget enten i eget eller i din båt går via -kabelen og til jord i sjøen, for det resulterer tering. Og når de vet at alle båter har bryter på +kabelen pga dette med jordfeil, ja da forlanger de dobbel hovedstrømsbryter.

 

*Når det gjelder å bryte styrestrøm i stedet for hovedstrøm, så blir det bare en vits. Starter og tenningsbryter, alt som har strøm fra tenningslåsets 30pungt og dynamo blir stående med strøm inn på seg. det er jo dette vi vil unngå med hovedbryter.

Link to post

Er vel en bavaria-løsning med bryter på minus. Har dette på min båt også, men har satt inn to stk brytere for henholdsvis start og forbruksbank i tillegg. Synes nå det er greit å ha. Satt også inn en bryter nede i benken der batteriene står som kan koble sammen start og forbruk skulle jeg ha kverket startbatteri av en eller annen grunn.

Link to post

På min båt har jeg koplet batt.velger (les hovedstrømbryter) på + siden av batteriene.

Men jeg har i tillegg en enkel hovedstrømbryter på - kabelen fra batteri til starter på motor.

Dette er gjort etter råd fra en kollega som har lang erfaring med båter/el.anlegg, og pga krypstrøm og tæring i motor/aksling ved lading med landstrøm.

Jeg er ingen ekspert, men hadde en h.strømbryter liggende og synes argumenetet hans hørtes logisk ut.

Alt som trenger strøm ombord får dette ved lading, det er kun startmotor som er koplet ifra.

Er jeg lettlurt montro :confused:

Link to post

De fleste båter i dag er vel anlegget dobbelisolert dvs. ikke noe jordes til blokka :eek:

Det er vel heller motsatt, de aller fleste båter har enpolt anlegg (med minus i blokka) og et fåtall har topolt. En stor andel av yrkesfartøy har imidlertid etter hva jeg har forstått topolt anlegg, men i fritidsbåter spiller prisen større rolle og enpolt er udiskutabelt billigere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det normale er å koble minus rett til blokken, de forskjellige sensorene har da bare en pinne.

På min er alle sensorer som oljetrykk,temp ,gearoljetrykk med doble pinner

og sjekker jeg med multimeter fra batteri pluss om blokken er jordet til minus får jeg ikke utslag da ikke noe er jordet til blokken

Dette er vel for å eliminere galvanisk tering og trodde nå de fleste nyere båter i dag hadde dobbelisolert anlegg i dag .

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

I en relativt ny bok (2006?) om elektriske systemer i båter anbefales det å bryte både pluss og minus for å være helt sikker på at man ikke har krypstrømmer som tærer, akkurat slik KeikoII beskriver.

 

Mere om boken og et forum der det hovedsakelig diskuteres båt-elektro, men også andre båt-relaterte ting, finnes på http://www.batteknik.se/

 

Forumet har ikke så mye trafikk, men virker seriøst (i motsetning til endel andre svenske båt-relaterte forum...)

Link to post

Interessant! Sjølv om det i denne tråden er mange klare meiningar som går i ulike retningar, synst det for meg som om dei som argumenterer for brytar både på + og - har argumentert best.

 

Det seier eg utan at eg eigentleg forstår så mykje om ein eller to polar og andre elektrikeruttrykk, :blush: men eg forstår at i ei småbåthamn er det viktig å ta omsyn til kvarandre. Om vi med enkle grep kan hindre tæring, er vel det til alles beste.

Redigert av skorpo (see edit history)
Link to post

poenget er jo som dere har sagt og bryte strømmen.......... om den er på minus skulle ikke ha noe å si Har også hørt om en eller annen værsjon med at det er en fordel å bryte minusen pga galv.korrisjon men jeg har på + og ikke sett noe annet heller "live" er det ryddig og pent ellers med ledningene hadde jeg ikke giddet å gjort om minusen vertfall.... :cheers:

Link to post

Har selv direkte trøm til starter og direkte jord for å unngå at bryter irrer og skaper spenningsfall ved start da motor trenger mye strøm, har så hovedstrømbryter på pluss til alt av elektrisk på resten av båten, da og styrestrøm til starter og tennin.

Grunnen til at jeg kutter pluss er at alle sikringene mine ligger på plusskabel før instrumenter og div, jord ligger jo alltid tilkoblet på alle kjøretøy jeg vet om og og de evt med kutt har da på pluss.

Har egentlig ikke tenkt på noen annen grunn til at den er på pluss utover dette

Link to post

Jeg får ikke helt tak i hva som er argumentet mot å anvende bryter også på negativ side. Eventuell korrosjon på brytere skulle ikke være noe større på negativ side i forhold til positiv side?

 

Jeg skulle anta at korrosjonsproblematikk ved landligge kanskje reduseres noe ved også å frakoble minussiden. Jeg trekker frem dette resonnementet ut fra det forhold at bl.a. Beneteau - som er en betydelig produsent av lystbåter og som bruker betydelige ressurser på forskning - bruker bryter også på minussiden.

Link to post

God kveld alle sammen.

Fysisk er det nesten helt egal om bryteren sitter på minus eller på pluss.

Men CE-Normen inneholder også krav for fellesjording ved bruk av 230V og dette inkluderer også batteriet,

i alle fall så sant det finnes vidre tilkoblinger der også.

Men ellers, hva skal være forskjellen mellom minus og pluss?

Det eneste som jeg vet om er, at man ikke kommer i fare for en ubevist kortsluttning hvis man

frakobler minus totalt.

F.eks. ved montering på anlegget.

Er minus borte så er det ikke mulig til å få problemer, som man jo ha lært ved første skruing på bil.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 6 år senere...

Hallo

Har en 0-1-2-1+2 bryter. Setter på et voltsensitivt relè for å prioritere ladding på startbatteri. Likevel vil jeg ha muligheten for å bryte strømmen. For å slippe å ha to strømbrytere, er det enkleste å sette en hovedbryter på minusen. En 0-1 bryter. Kan ikke se noe som helst problem med det. Fikk forslaget fra en kompis som er trikker. Batteriene har sammenkoblet minusen uansett og plussen går igjennom relèet etter dynamoen og fra releèt før forbruksbanken. Går ut i fra at andre som har et slikt voltsensitivt relè har enten gjort det samme, mangler bryter eller har to brytere på pluss siden.

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45032/rkobl.jpg

 

Håper bildet syns. Min Bryter på minusen er ikke tegnet inn men regner med at man kan se hvordan jeg tenker.

På gamle Massey Ferguson traktorer er plussen koblet til jord og minusen er kablet normalt. Dette fungerer helt flott, Grunnen til at de gjorde det aner jeg ikke.

Link to post
På gamle Massey Ferguson traktorer er plussen koblet til jord og minusen er kablet normalt. Dette fungerer helt flott, Grunnen til at de gjorde det aner jeg ikke.

Engelskmenna har og har hatt mye rart for seg vettu. Pluss til jord la de bort for en 50 års tid siden. Venstrekjøringa har de den dag i dag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
På gamle Massey Ferguson traktorer er plussen koblet til jord og minusen er kablet normalt. Dette fungerer helt flott, Grunnen til at de gjorde det aner jeg ikke.

 

På gamle elektriske anlegg fra Lucas var det positiv jord.

Lucas var forøvrig han som fant opp mørket.

 

Her er teorien bak positiv jord:

 

Positive ground depends upon proper circuit functioning, the transmission of negative ions by retention of the visible spectral manifestation known as "smoke". Smoke is the thing that makes electrical circuits work; we know this to be true because every time one lets the smoke out of the electrical system, it stops working. This can be verified repeatedly through empirical testing. When, for example, the smoke escapes from an electrical component

(i.e., say, a Lucas voltage regulator), it will be observed that the component stops working. The function of the wire harness is to carry the smoke from one devise to another; when the wire harness "spring a leak", and lets all the smoke out of the system, nothing works afterwards. Starter motors were frowned upon in British Automobiles for some time, largely

because they consume large quantities of smoke, requiring very large wires. It has been noted that Lucas components are possibly more prone to electrical leakage than Bosch or generic Japanese electrics. Experts point out that this is because Lucas is British and all things British leak. British engines leak oil, shock absorbers, hydraulic forks and disk brakes leak fluid, British tyres leak air and the British defense establishment leaks secrets . . . so, naturally, British electrics leak smoke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...