Jump to content

Hoved bryter på minuskabel?

joelle

Recommended Posts

Men noen fornuftige gode argument mot å ha bryteren på minus istedet for på plussen?? "AT DET ER FEIL" holder ikke i min verden. Masseyen fungerer uansett fint ladder starter og går og koser seg selv om den er gammel og med positiv jord som dere sier.

Vil bare ha en bryter for å kutte strømmen i båten og da er dette en kjempegod løsning etter mitt hode. Som sagt noen gode argument imot, slik at jeg eventuelt ikke gjør noe dumt?

Flere og flere produsenter har gått over til bryter på minus-siden. Dette er både logisk og helt ok, for da er det kun behov for en bryter.

Pluss-siden styres i moderne båter normalt av et skillerele som ivaretar fordelingen og prioritering av lading mellom start-batteri og forbruk.

I eldre båter hadde vi ofte ikke releer og måtte passe på selv hvilke brytere som stod på. Dette slipper vi å tenke på dette i dag.

Jeg har bare positiver erfaringer med en enkelt bryter på mine båter og lytter ikke et sekund til argumenter om at dette er unormalt og dumt :giggle:

Jamen da blir det slik :smiley: Takk for tilbakemeldinger. Venstrekjøring kommer av at man holdt sverdet i høyre hånd når man var ute på ridetur. Derfor var det mest hensiktsmessig å ri på venstre side om en ville kappe hodet av møtende trafikk eller lignende. (En teori). Etter at de fleste av oss har konvertert til bil, og skjelden tar med sverdet uansett så kan vi liksågodt kjøre på høyre side, som på sjøen. Red to Red -go ahead. Ten four over og ut.

........

Smoke is the thing that makes electrical circuits work; we know this to be true because every time one lets the smoke out of the electrical system, it stops working. This can be verified repeatedly through empirical testing. When, for example, the smoke escapes from an electrical component.

........

Takk til Mulligan for en klar og enkel forklaring på hva strøm egentlig er.

Nesten sånn er det med dieselmotoren min også.

Dieselmotorer derimot har to typer røyk, svart og hvit. Normalt skal den slippe ut like mye hvit og svart slik at røyken blir lys grå. Når motoren blir gammel tæres hull på kjølevannkanalene. Kjølevannet renner ut i høytrykkspumpa slik at den sorte røyken stenges inne i motoren og den kveles. Beviset er at det bare kommer mye hvit røyk.

En annen ting med gamle motorer er at stempelringene slites ut. Da sirkulerer den hvite røyken inne i motoren fortere og fortere helt til motoren skjærer seg på den skarpe kamakslingen. Når kamakslingen skærer hull, slippes all den svarte røyken ut og motoren stopper.

Dette kan du selv testes f.eks med en gammel Sabb. Har du ikke en gammel Sabb kan du jo demonstrere dette for naboen, med hans nye VP IPS800.

Nå vet du det meste om dieselmotorer, og kan hevde deg i enhver diskusjon i båthavna, eller her på baatplassen.no om du vil.

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Hei,

Skjønner ikke helt argumentasjonen om at det er en fordel med bryter på - siden, fordi da det trengs det bare en bryter.

Grunnen til at man har egen bryter på thrustere og vinsjer er jo at det skal være mulig og kople disse i fra om de feiler. Litt kjedelig med en felles miusbryter som gjør båten helt død pga av en vinsj eller thruster som ha hengt seg opp.

Jeg har bryter på pluss og hadde jeg hatt landstrøm hadde jeg nok hatt bryter på minus også.

MEN; Hvorfor hovedbryter i det hele tatt. Bilen min og bilen din har jo ikke hovedbryter, heller ikke i huset, så hvorfor i båt?

En diger hovedsikring/intakssikring derimot, plassert så nære batteriet som mulig.og en skilletrafo til landstrømmen, kanskje ikke ihht regelverket, men burde da holde i teorien?

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

• 2 uker senere...

Standarden (ISO 10133) sier i 6.1 at man skal bryte pluss/positiv leder:

"A battery-disconnect switch shall be installed in the positive conductor from the battery, or group of batteries,

connected to the supply system voltage in a readily accessible location, as close as practical to the battery or group

of batteries."

En av de praktiske årsakene jeg har latt meg bli fortalt er at alle båter har noen 'alltid-på' kretser, og å da ha to seperate 0V skinner vil lettere skape forvirring og farlige situasjoner.

Nok en gang, uten at jeg orker å beskrive den elektrokjemiske prosessen og omstendighetene i detalj.

Ved å montere batteribryter på minus i en båt med enpolt elektrisk anlegg, -så vil man risikere ved en elektrisk feil å lage et elektrolyseanlegg, -med den konsekvens at båten kan synke relativt fort.

Poenget med å potensialutjevne mot minus er sørge for at vitale deler holder seg på den katodiske siden av skalaen ved en potensiell alvorlig elektrisk feil. Sett dere heller inn i prosessen med for eks. fornikling og se på hvordan / hvorfor man kobler til pluss eller minus til den delen som skal fornikles så skjønner dere hvorfor det er påbudt å bryte pluss i batterikretsen i en fritidsbåt.

Ja det finnes eksempler på at ja men jeg har ikke noe elektrisk utstyr i båten som lader osv. og at da er det okke som. Helt greit men det er ikke regelen, -men hvis man ikke har noe annet enn en motor og et startbatteri i båten, hvorfor kan man da ikke montere bryteren på pluss siden slik som forskriften krever?

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...