Skipper Worse Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Skulle formode at slik kobling ikke er tillatt etter Fritidsbåtdirektivet!?! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
skorpo Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Har hørt om småbåthamnar som krev strømbrytar både på pluss- og på minussida for å hindre strømlekkasje som igjen fører til tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Har hørt om småbåthamnar som krev strømbrytar både på pluss- og på minussida for å hindre strømlekkasje som igjen fører til tæring.Dette er bare tull, kutter du den ene så går det ingen strøm...Bryter på minussiden er vel kun vits om en har topolt anlegg... Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Dette er bare tull, kutter du den ene så går det ingen strøm... Nei det skal ikkje gå strøm, men er det feil noen stad, kan det kanskje leke strøm frå anlegget? Bryter på minussiden er vel kun vits om en har topolt anlegg... Dette vart vanskeleg for ein amatør. Har ikkje dei fleste strømanlegg to polar, ein "+" og ein "-" ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Nei det skal ikkje gå strøm, men er det feil noen stad, kan det kanskje leke strøm frå anlegget? Dette vart vanskeleg for ein amatør. Har ikkje dei fleste strømanlegg to polar, ein "+" og ein "-" ? Nei, se for eksempel på bilen din, der er minus tilkoblet chassi på alle delene. Slik er det normalt i en båt også. Motorblokken er minus og alle sensorer ol. bruker chassi som referanse. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Her var det mye rart. Hva med å oppsummere litt. *For dem som har batterivelger blir det enklest å koble +kabel over denne da denne også fordeler ladestrøm, samt at du opprettholder jording i båten ved bruk av landstrøm. *For dem som har vanlig enkel hovedstrømsbryter en eller flere batteribanker og landstrøm og hvor hovedbryter står på -siden vil en eventuell jordfeil gå i båten og du får deg en kavring når du sev blir leder til jord, dette unngår du ved å ikke bryte -kabelen for den skal også jordes mot sjøen via hylse eller jordingsplate. Derfor settes hovedbryter på +kabelen i båter. *På biler settes den på - iden for enkelhetens skjyld, flere batteri, en -kabel. Og biler er isolert fra moder jord via dekkene så der har man ikke problemet med landstrøm. *Når det gjelder de bryggene som forlanger dobbel hovedstrømsbryter så skjønner jeg det. De vil hindre at jordfeil i landstrømanlegget enten i eget eller i din båt går via -kabelen og til jord i sjøen, for det resulterer tering. Og når de vet at alle båter har bryter på +kabelen pga dette med jordfeil, ja da forlanger de dobbel hovedstrømsbryter. *Når det gjelder å bryte styrestrøm i stedet for hovedstrøm, så blir det bare en vits. Starter og tenningsbryter, alt som har strøm fra tenningslåsets 30pungt og dynamo blir stående med strøm inn på seg. det er jo dette vi vil unngå med hovedbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Bryter på minussiden er vel kun vits om en har topolt anlegg...Du mener vel 1-polet?Uansett er en slik regel merkelig. For skal det ha noen mening må da landstrømsjord være tilkoblet systemet slik at den kobles ifra motorblokken med hovedbryteren. Og dette er ulovlig iht dagens forskrifter. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Er vel en bavaria-løsning med bryter på minus. Har dette på min båt også, men har satt inn to stk brytere for henholdsvis start og forbruksbank i tillegg. Synes nå det er greit å ha. Satt også inn en bryter nede i benken der batteriene står som kan koble sammen start og forbruk skulle jeg ha kverket startbatteri av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 De fleste båter i dag er vel anlegget dobbelisolert dvs. ikke noe jordes til blokka sånn er det på min gamle tresfjord fra 1975 og tror ikke dagens båter er anderledes min hovedbryter bryter også på minus kabel Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Avmønstret4 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 På min båt har jeg koplet batt.velger (les hovedstrømbryter) på + siden av batteriene. Men jeg har i tillegg en enkel hovedstrømbryter på - kabelen fra batteri til starter på motor. Dette er gjort etter råd fra en kollega som har lang erfaring med båter/el.anlegg, og pga krypstrøm og tæring i motor/aksling ved lading med landstrøm. Jeg er ingen ekspert, men hadde en h.strømbryter liggende og synes argumenetet hans hørtes logisk ut. Alt som trenger strøm ombord får dette ved lading, det er kun startmotor som er koplet ifra. Er jeg lettlurt montro Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 De fleste båter i dag er vel anlegget dobbelisolert dvs. ikke noe jordes til blokka Det er vel heller motsatt, de aller fleste båter har enpolt anlegg (med minus i blokka) og et fåtall har topolt. En stor andel av yrkesfartøy har imidlertid etter hva jeg har forstått topolt anlegg, men i fritidsbåter spiller prisen større rolle og enpolt er udiskutabelt billigere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frøken Fryd Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 De fleste båter i dag er vel anlegget dobbelisolert dvs. ikke noe jordes til blokka Det normale er å koble minus rett til blokken, de forskjellige sensorene har da bare en pinne. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Andreas sier i innlegg #4 at det er meget uvanlig med bryter for minus. Det ber sikkert korrekt - særlig i skandinavia. Jeg har en båt levert fra Beneteau, Frankrike. Der er det standard med bryter også for negativ. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 (redigert) Det normale er å koble minus rett til blokken, de forskjellige sensorene har da bare en pinne. På min er alle sensorer som oljetrykk,temp ,gearoljetrykk med doble pinner og sjekker jeg med multimeter fra batteri pluss om blokken er jordet til minus får jeg ikke utslag da ikke noe er jordet til blokken Dette er vel for å eliminere galvanisk tering og trodde nå de fleste nyere båter i dag hadde dobbelisolert anlegg i dag . Redigert 21.August.2006 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Frøken Fryd Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 (redigert) Kjenner bare til Steyr så spesifikk, her får du en og topolt anlegg, 12 og 24v alt etter hva du bestiller. Hva som er vanlig kan sikkert andre svare for, jeg trodde det vanlige var en polt... Redigert 22.August.2006 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Noen Volvo motorer har en variant som de kaller for 1.5 polet... Dette er 2 polet unntatt i start og stoppfasen. Antar det er pga glødeplugger og stoppsolenoid. Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 I en relativt ny bok (2006?) om elektriske systemer i båter anbefales det å bryte både pluss og minus for å være helt sikker på at man ikke har krypstrømmer som tærer, akkurat slik KeikoII beskriver. Mere om boken og et forum der det hovedsakelig diskuteres båt-elektro, men også andre båt-relaterte ting, finnes på http://www.batteknik.se/ Forumet har ikke så mye trafikk, men virker seriøst (i motsetning til endel andre svenske båt-relaterte forum...) Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 (redigert) Interessant! Sjølv om det i denne tråden er mange klare meiningar som går i ulike retningar, synst det for meg som om dei som argumenterer for brytar både på + og - har argumentert best. Det seier eg utan at eg eigentleg forstår så mykje om ein eller to polar og andre elektrikeruttrykk, men eg forstår at i ei småbåthamn er det viktig å ta omsyn til kvarandre. Om vi med enkle grep kan hindre tæring, er vel det til alles beste. Redigert 23.August.2006 av skorpo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 poenget er jo som dere har sagt og bryte strømmen.......... om den er på minus skulle ikke ha noe å si Har også hørt om en eller annen værsjon med at det er en fordel å bryte minusen pga galv.korrisjon men jeg har på + og ikke sett noe annet heller "live" er det ryddig og pent ellers med ledningene hadde jeg ikke giddet å gjort om minusen vertfall.... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
bukt Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Har selv direkte trøm til starter og direkte jord for å unngå at bryter irrer og skaper spenningsfall ved start da motor trenger mye strøm, har så hovedstrømbryter på pluss til alt av elektrisk på resten av båten, da og styrestrøm til starter og tennin. Grunnen til at jeg kutter pluss er at alle sikringene mine ligger på plusskabel før instrumenter og div, jord ligger jo alltid tilkoblet på alle kjøretøy jeg vet om og og de evt med kutt har da på pluss. Har egentlig ikke tenkt på noen annen grunn til at den er på pluss utover dette Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Jeg får ikke helt tak i hva som er argumentet mot å anvende bryter også på negativ side. Eventuell korrosjon på brytere skulle ikke være noe større på negativ side i forhold til positiv side? Jeg skulle anta at korrosjonsproblematikk ved landligge kanskje reduseres noe ved også å frakoble minussiden. Jeg trekker frem dette resonnementet ut fra det forhold at bl.a. Beneteau - som er en betydelig produsent av lystbåter og som bruker betydelige ressurser på forskning - bruker bryter også på minussiden. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 God kveld alle sammen. Fysisk er det nesten helt egal om bryteren sitter på minus eller på pluss. Men CE-Normen inneholder også krav for fellesjording ved bruk av 230V og dette inkluderer også batteriet, i alle fall så sant det finnes vidre tilkoblinger der også. Men ellers, hva skal være forskjellen mellom minus og pluss? Det eneste som jeg vet om er, at man ikke kommer i fare for en ubevist kortsluttning hvis man frakobler minus totalt. F.eks. ved montering på anlegget. Er minus borte så er det ikke mulig til å få problemer, som man jo ha lært ved første skruing på bil. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sandviken76 Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Hallo Har en 0-1-2-1+2 bryter. Setter på et voltsensitivt relè for å prioritere ladding på startbatteri. Likevel vil jeg ha muligheten for å bryte strømmen. For å slippe å ha to strømbrytere, er det enkleste å sette en hovedbryter på minusen. En 0-1 bryter. Kan ikke se noe som helst problem med det. Fikk forslaget fra en kompis som er trikker. Batteriene har sammenkoblet minusen uansett og plussen går igjennom relèet etter dynamoen og fra releèt før forbruksbanken. Går ut i fra at andre som har et slikt voltsensitivt relè har enten gjort det samme, mangler bryter eller har to brytere på pluss siden. https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45032/rkobl.jpg Håper bildet syns. Min Bryter på minusen er ikke tegnet inn men regner med at man kan se hvordan jeg tenker. På gamle Massey Ferguson traktorer er plussen koblet til jord og minusen er kablet normalt. Dette fungerer helt flott, Grunnen til at de gjorde det aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 På gamle Massey Ferguson traktorer er plussen koblet til jord og minusen er kablet normalt. Dette fungerer helt flott, Grunnen til at de gjorde det aner jeg ikke. Engelskmenna har og har hatt mye rart for seg vettu. Pluss til jord la de bort for en 50 års tid siden. Venstrekjøringa har de den dag i dag. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 På gamle Massey Ferguson traktorer er plussen koblet til jord og minusen er kablet normalt. Dette fungerer helt flott, Grunnen til at de gjorde det aner jeg ikke. På gamle elektriske anlegg fra Lucas var det positiv jord. Lucas var forøvrig han som fant opp mørket. Her er teorien bak positiv jord: Positive ground depends upon proper circuit functioning, the transmission of negative ions by retention of the visible spectral manifestation known as "smoke". Smoke is the thing that makes electrical circuits work; we know this to be true because every time one lets the smoke out of the electrical system, it stops working. This can be verified repeatedly through empirical testing. When, for example, the smoke escapes from an electrical component (i.e., say, a Lucas voltage regulator), it will be observed that the component stops working. The function of the wire harness is to carry the smoke from one devise to another; when the wire harness "spring a leak", and lets all the smoke out of the system, nothing works afterwards. Starter motors were frowned upon in British Automobiles for some time, largely because they consume large quantities of smoke, requiring very large wires. It has been noted that Lucas components are possibly more prone to electrical leakage than Bosch or generic Japanese electrics. Experts point out that this is because Lucas is British and all things British leak. British engines leak oil, shock absorbers, hydraulic forks and disk brakes leak fluid, British tyres leak air and the British defense establishment leaks secrets . . . so, naturally, British electrics leak smoke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.