Jump to content

Skipshund, erfaring med spansk eller italiensk vannhund?


lnjk

Recommended Posts

Vi har nettopp skaffet oss en slik en:

 

vaar_toy1.jpg

 

En toypuddelgutt.

Hentes like før påske, så han blir ikke gamle karen før han får vugges i søvn.

Har fått navnet Milo

"ulla har det best med Milo...osv...." :smiley:

 

Ikke mye røyting der i gården, og klarer vi oppdragelsen biter den ikke heller.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Tror at selve hunderasen ikke gjør nevneverdig forskjell da det som oftest er eieren som er ansvarlig for oppførselen til hundene.

 

Men det praktiske synes jeg er mer interessant for en båthund som røyting, størrelse og ikke minst lukt. Spesielt i en trang båt.

 

Hvilke raser lukter minst?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt en Curly Coated Retriever eller en Irsk Vannspaniel.

Litt større hunder, men gjør mindre ut av seg enn mange av de små gneldrete.

Ganske jordnære og lette å manipulere/lære opp.

 

Vannspaniel: Mye pelsstell, kan kjede seg alene og trenger å bruke hjernen. Det er mye jobb med pels for å få til en skikkelig pen vannspaniel, men det er verdt det hvis man er interessert. 10 stk av i Norge.

Disse kan være ekstremt glade i mat. EKSTREMT!

Veldig glade i vann.

Farge: Brun

 

Curly: Litt større enn vannspaniel, men mindre pelsstell. De tåler ofte litt mer varme enn vannspanielen fordi de har mindre pels. Også lette å lære opp og glade i vann. Ca 100 stk i Norge

Farge: Kan få svart og brun

 

Min favoritt er nok curlyen, bla fordi de er litt mer folkeglade enn vannspanielen. Vannspanielen kan noen få ganger virke avvisende og litt krass, men ikke noe temperament.

 

Her er stor og liten vannspaniel :)

Redigert av spax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det praktiske synes jeg er mer interessant for en båthund som røyting, størrelse og ikke minst lukt. Spesielt i en trang båt.

Hvilke raser lukter minst?

Har bl.a. hatt kongepuddel, tispe (storpuddel), denne røyter ikke og lukter heller ikke. Det er den mest grasiøse herlige skapningen ( ja,ja, kanskje etter afgansk mynde og noen kvinnfolk da) jeg kan tenke meg. Skal jeg bosette meg i båt så skal jeg ha en ny slik.

 

Vår hadde ikke disse tåpelige duskene på bena da, lignet en skikkelig hund.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har hatt med noen forskjellige hunder på båttur oppgjennom årene og det er helt klart stor forsjell. Den verste tror jeg var en Labrador retriver som var red for alt ble sjøsyk og luktet. Numer to nedenfra var vel en Rusisk mynde nervøs og sytete uhondterlig når en måtte bære den opp eller ned en leider. Bordecoli forsåvit en grei båthund men med et lit slitsomt vaktinstingt. Norsk sort elghund ble ikke anskafet for og være båthund men har vist seg og være helt suveren. Den har nerver av stål og ikke red noe henger gjerne over skulderen mes en klatrer opp og ned leidre. Hopper i gumibåten og tar plass i baugen med den største selvfølgelighet. God jakthund og en fantastisk familjehund. Eneste minus er at den kan være noe stri.

Etter min erfaring er det viktig og velge en hund med pasende størrelse ikke større en at den greit kan bæres opp og ned leidre når en ligger med høye kaier og samtidig ikke en slik liten gnelersak som ikke kommer seg noen steder på egen hand. At hunden har gode nerver og ikker er red og nervøs betyr mye både for dens og eierens velvære.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En skipper her lokalt hos oss var ute å gikk en tur. Da møtte han et par med en hund. Hunden gikk løs og gikk bort for å hilse på skipperen. det var tydelig å se at skipperen ikke var komfortabel med situasjonen. Hundeeieren som alle hundeeiere, utalte da: " ikke vær redd for hunden, den er bare snill". Hvorpå skipperen repliserte:" Jeg liker ikke å bli bitt av snille hunder heller!". :flag: Så hold kontroll på hunden.

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hadd en Bordercollie som brukt å vere med på sjøen , utrolig ivrig satt ofte hele dager ved jolla og ventet i håp om en tur på sjøen.

Stirra nedi vannet på fiskesnøret og ble helt vill når den så det va fisk på ,va så ivrig at den datt på sjøen mange ganger selv om den hadd vannskrekk.

De som var veldig rart var att etter fisken kom opp fra vannet og lå å sprellet oppi båten var den helt uintresann ,oppmerksomheten var kunn om hva som var nedi vannet.

Bordercollier lukter når de blir våt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt en Curly Coated Retriever eller en Irsk Vannspaniel.

Litt større hunder, men gjør mindre ut av seg enn mange av de små gneldrete.

 

Lå i Portør i sommer. 3 hunder stod på hver sin båt og gjødde til hverandre. Eierne så ikke ut til å bry seg særlig mye med det. Jeg tror at gneldrete hunder har mye med eieren og gjøre, og ikke størrelsen på bikkja.

 

Nei......Lei deg noen hundebøker på biblioteket og les om de forskjellige rasenes egenskaper.....

Det nytter ikke å høre på hva eieren av en enkelt hunden sier.....det er jo ikke han sin hunden du skal ha.

To hunder er ikke like selv om det er samme rase og eies av samme person alle hunder har egen personlighet akkurat som menesker.

Bruk god tid og tenk deg om mer enn 10 ganger før du/dere går til anskaffelse av hund.

Vær sikker på at dere kan gi en hund det livet den fortjener og husk at det er bare en brøkdel av tiden som er i båten.....

Her var det mange kloke ord, støtter opp om denne.

Og en liten ting til: Når du begynner å peile deg inn på en rase, så ta gjerne også kontakt med raseklubben. Hør om de har en kontaktperson i nærheten av der du bor. Ring og spør vedkommende om du kan ta deg en liten tur og hilse på hunden(e). Da får du ett enda bedre inntrykk av hva slags hund det er. Gjorde dette selv med det resultatet at vi valgte en annen rase. Det dukket opp info som ikke stod på raseklubbens "skryteside", og gjorde vårt valg mellom to raser veldig enkelt :lol:

Redigert av Hansb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal besøke forskjellige typer hunder før vi bestemmer oss. Bøker er lånt på biblioteket samt bestilt.

Kona har tenkt i minst 10 år så det er ikke en innskytelse for hennes del.

Det er visst like vanskelig å velge riktig hund som det er å velge riktig båt. At det blir vannhund er ikke bestemt ennå.

Leser på andre fora at Portugisisk vannhund kan dykke ned til 4 meter og at noen som har denne rasen har hund som ikke vil gå ut når det regner :crazy:

 

To spørsmål spesifikk for vannhundene:

-Det at jeg tar hunden med ut og fisker (fra morgen til kveld), blir det å rekne som aktivisering?

-Hvilket kjønn bør vi velge?

Link to post
Share on other sites

Nå er det begrenset hvor aktiv en hund kan være i en båt da, så du må nok regne med å gå noen turer en gang i blant også. Når det gjelder kjønn foretrekker jeg for min del tisper, har hatt hannhund en gang og det ble litt for masete for min del. Hannhundene er staere, mer urolige og håpløse å ha i hus når det finnes en tispe innen et par kilometers omkrets som har løpetid. Dessuten liker de også ofte godt å stikke av nåe denslags dufter henger i luften. Så for vår del blir det neppe flere hannhunder...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

-Det at jeg tar hunden med ut og fisker (fra morgen til kveld), blir det å rekne som aktivisering?

 

Snu det på hodet, ville du kalle det å trekke frisk luft om du måtte stikke nesa kontinuerlig ned i den gule snøen? :crazy:

 

Såklart det er bedre å være med ut å fiske - medmindre bikkja mistrives i båt - enn å være alene hjemme og vente. Men hvordan vil hunden delta i fiskinga, det er vel det store spørsmålet? Hunden min har ved et par anledninger svømt ut og prøvd å trekke garn helt på eget initiativ, men det er vel neppe det du har i tankene, hehe. Det er jo ulike måter å fiske på, men selv for mange mennesker er det jo nettopp en avkoblingsaktivitet. Tror nok svaret er nei, ihvertfall på generelt grunnlag, selv om dere sikkert vil trives med å dra på fisketur sammen begge to :fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...