Jump to content

Hvorfor blir koordinatene feil ved overføring?


Guest Sparky

Recommended Posts

Guest Sparky

Kartdatum i gps er satt til wgs84, ikke mulig å sette dette i digitalkart fra Norsk Sjøkartverk.

 

Hm... der kom jeg på noe , ikke alle båtsportkartene er for wgs84, sjekker imorgen.

 

mvh jan

 

Kardatum..... er det det samme på kartet som på GPSen, vanligvis er det WGS84 på sjøen, og UTM på land.

 

Hvis kardatum er forskjellig vil det vise feil posisjon.

Link to post
Share on other sites

Hm... der kom jeg på noe , ikke alle båtsportkartene er for wgs84, sjekker imorgen.

 

mvh jan

I mine båtsportkart er det originale datumet ofte "norsk gradnett". Så er det påtrykt omregning til det "nye Europeisk Datum" (ED50 ?) Kartene er kanskje 8-10 år gamle. På tide å kjøpe nye? Jeg har også et båtsportkart fra 80-tallet hvor det er påtrykt lengdegrader "vest Oslo"  :smiley:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kardatum..... er det det samme på kartet som på GPSen, vanligvis er det WGS84 på sjøen, og UTM på land.

 

Hvis kardatum er forskjellig vil det vise feil posisjon.

UTM har vel ikke noe med kartdatum å gjøre? (men er et meterbasert referansesystem utviklet av de allierte under krigen - brukes som standard i offshorebasert virksomhet).

 

WGS84 er vel den "vanligste", men ED50 samt "norsk datum" er vel også brukt i norske sjøkart og elektroniske kart som C-map osv.

 

Hadde trøbbel med stort posisjonsavvik på min gamle kartplotter - det viste seg at den var låst til WGS84. Når den ble satt til auto og fikk velge selv ble alt så meget bedre!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...