Guest Sparky Startet 1.August.2004 Del på Facebook Startet 1.August.2004 hei, Når jeg overfører waypoints fra gps til pc blir disse endret når de kommer inn på pc. (det levende sjøkartet). Noen tips for hva som kan være feil? Har Garmin 72 og Toshiba bærbar. mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Kardatum..... er det det samme på kartet som på GPSen, vanligvis er det WGS84 på sjøen, og UTM på land. Hvis kardatum er forskjellig vil det vise feil posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Kartdatum i gps er satt til wgs84, ikke mulig å sette dette i digitalkart fra Norsk Sjøkartverk. Hm... der kom jeg på noe , ikke alle båtsportkartene er for wgs84, sjekker imorgen. mvh jan Kardatum..... er det det samme på kartet som på GPSen, vanligvis er det WGS84 på sjøen, og UTM på land. Hvis kardatum er forskjellig vil det vise feil posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.August.2004 Del på Facebook Svart 2.August.2004 Hm... der kom jeg på noe , ikke alle båtsportkartene er for wgs84, sjekker imorgen. mvh jan I mine båtsportkart er det originale datumet ofte "norsk gradnett". Så er det påtrykt omregning til det "nye Europeisk Datum" (ED50 ?) Kartene er kanskje 8-10 år gamle. På tide å kjøpe nye? Jeg har også et båtsportkart fra 80-tallet hvor det er påtrykt lengdegrader "vest Oslo" Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Fantino Svart 3.August.2004 Del på Facebook Svart 3.August.2004 Kardatum..... er det det samme på kartet som på GPSen, vanligvis er det WGS84 på sjøen, og UTM på land. Hvis kardatum er forskjellig vil det vise feil posisjon. UTM har vel ikke noe med kartdatum å gjøre? (men er et meterbasert referansesystem utviklet av de allierte under krigen - brukes som standard i offshorebasert virksomhet). WGS84 er vel den "vanligste", men ED50 samt "norsk datum" er vel også brukt i norske sjøkart og elektroniske kart som C-map osv. Hadde trøbbel med stort posisjonsavvik på min gamle kartplotter - det viste seg at den var låst til WGS84. Når den ble satt til auto og fikk velge selv ble alt så meget bedre! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.