Jump to content

Skrei er ikke den overlegne supertorsken alle skal ha det til

Ficher

Recommended Posts

ifm lønningspils i båten i fjor kjøpte vi noen kasser med is, og det betalte vi 100,- for.. det er MYE is også har du ei kasse å legge fisken i etter du har fanget dem. :)

Tror nok jeg kjøpe ei slik kasse til sommeren også når jeg skal ut å fiske...

Er det best da å fange den og legge den rett på is, eller bør en kappe hode og ta ut innmat og skylde før man legger dem på is?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Jeg anser det som viktigst å få ut blodet - bløgging - for så å holde fisken så kald en kan (ikke frys den) inntil en sløyer den. Mye av dette avhenger jo også av hva slags fisk en får.

Pettersand sin måte å ivareta makrellen er jo smart, og tro oss - det smaker himmelsk.

Dette kan en jo også gjøre med torsken. Trekk den snarest vist du har muligheten til dette. Plukk fra beina og oppbevar den fornuftig mens du smaker av den til den er kald. Har du noe til overs er kald torsk klar til neste etappe - plukkfisk. Eller en delikat fiskesuppe.

Behandler en råvarene som juveler så kommer resultatet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Småsei eller paler som noen kaller dette er jo også ett herremåltid med levra og løk til. Havets delikatesser er mangfoldig alt fra tanga i fjæra til kveita på dybden og aller viktigst er å behandle råstoffet som juveler.

:sailing::fishing:

Og nå skal vi ha pølser til middag :lol::headbang:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det beste er selvsagt sprøstekte torsketunger, og der duger skreien bra også... serveres med mandelpotet. Eller er skikkelig mølje ikke å forakte det heller...

Makrellen er god som teinemat for krabber, og som mat for landkrabber

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sydvesten, den makrellen dere tar nordover er for feit og med transmak. Det er på øst og sørlandet makrellen er god :yesnod:

Her kom det jo ett par gode forslag til bevaring av fangsten.. Fryse ned ett par 1,5 liters brusflasker med vann og bruke dem som kjøle-elementer i fiskebøtta kan kanskje gå greit.

For noen år siden var det en link har på BP til en som laget en kjempefin røyk-ovn av pipe-elementer. Har ikke klart å finne hverken tråden eller ovnen igjen. Noen som har oppskrift på en GOD røyke-ovn, helst både for varm og kald røyk. Ikke noe gamle badekar osv, den må helst kunne mures og evt blendes med naturstein osv. Skal være litt pent. Svoger og jeg har snakket om å lage oss en ovn på hytta, som jo ligger 2 minutters tøffing unna markrell-plassen (Lera)

Røkt makrell er jo godt :yesnod:

Redigert av Honduras (see edit history)

Skrei-oppskrift:

Svært mange "kjennere" og kokker sier at kjøper du skrei i en fiskebutikk er den som regel 1 døgn gammel eller kanskje 2. Da bør du salte den/pakke den inn og legge den i kjøleskapet i minst 1-2 døgn til. Det er først da den blir ekstra god, fast og fin i fisken. Skyll forsiktig ut saltet, så kan den trekke i oppkokt saltet vann. eller kanskje aller helst la stykkene trekke på svak varme i maks. 10 minutter, i en stor fiskekjele med rist. Mye bedre enn å trekke i vann.

Ren torskerogn er best, men du kan også bruke hermetisk rogn.

Det er faktisk en liten kunst å servere delikate fiskestykker, en delikat liten skål med rogn og en med lever...til hver person. Gulerøtter er også godt til, og bacon...og ertestuing...og øl og dram, eller rødvin...og ....

Skrei-oppskrift:

Dette høres ut som lettsaltet torsk / skrei og har skreien blitt 12 timer gammel (i nedkjølt tilstand) kan en likegodt salte den fra begynnelsen av. Ellers er tipset med rist å foretrekke framfor direkte i vannet.

Lurer på om noen har prøvd røkt skrei ?

Noen som har tips til hvordan man unngår at helt fersk fisk nærmest eksploderer ved tilbredning. Det hender vi i Oslofjorden er så heldige å få en torsk eller to på kroken. (Kattematstørrelse). Når jeg steker denne i panna 10 minutter etter sløying så nærmest eksploderer den. Krøller seg og spriker i alle bauger og kanter. Trekker jeg den, ender det med plukkfisk. Dette hender jo ikke med de firkanta fisken fra Findus. Men nå er vel findus en annen art sikkert.

Helt fersk torsk(krølltorsk) livretten for noen og nesten uspiselig for andre.

Natta over i Isvann i kjøleskapet gjør kvaliteten og konsistensen meget bedre.

Torsken/skreien som kommer inn fra havet er meget hvit i fisken og har god konsistens på kjøttet såfremt at den ikke er sildsprengt eller begynt å gyte og det er ikke forskjell på kvaliten om den kommer inn på lofoten eller Mørekysten.

Om fisken er fisket med snøre eller garn har og som regel stor betydning for kvaliteten.

Etter at fisken er bløgget bør den ligge en stund før innvollene fjernes da trykket fra innvollene presser ut blod.

Det er stor forskjell på smaken og kvaliteten på den lokale torsken etter hvor den er fisket og hvilken næring den har levd av.

Seien er ofte ganske uspiselig om sommeren da den ofte er full av rødåte(krutåte)lukte drit av den.

Tosk med krabbe og reker i magen er bedre enn torsk med sild eller åte i magen.

Mener kravet for at fisken skal kunne kalles fersk i kjøledisken er 22 dager, nyt den da det trolig da er siste gangen de spiser fersk fisk.

Dette høres ut som lettsaltet torsk / skrei og har skreien blitt 12 timer gammel (i nedkjølt tilstand) kan en likegodt salte den fra begynnelsen av. Ellers er tipset med rist å foretrekke framfor direkte i vannet.

Det er jeg helt enig i også...mulig skreien er dagsfersk i fiskebutikken...ellers burde dem like gjerne vært saltet der, for deretter å havne i kjøleskapet et en-tre dager.

Ellers er det jo ikke nevneverdig forskjell i tilberedelsen på torsk og skrei....lettsaltet torsk :-)tja, til sitt bruk, og året rundt ellers, men ikke i "skreitiden".

Finnes dypfryst skrei, og kan det anbefales?

Skrei-oppskrift:

Svært mange "kjennere" og kokker sier at kjøper du skrei i en fiskebutikk er den som regel 1 døgn gammel eller kanskje 2. Da bør du salte den/pakke den inn og legge den i kjøleskapet i minst 1-2 døgn til.

Ren torskerogn er best, men du kan også bruke hermetisk rogn.

Det er faktisk en liten kunst å servere delikate fiskestykker, en delikat liten skål med rogn og en med lever...til hver person. Gulerøtter er også godt til, og bacon...og ertestuing...og øl og dram, eller rødvin...og ....

Ja, tradisjonelt snakker vi da om lettsaltet torsk m. gulrøtter og bacon, ertestuing er vel mer et lokalt tilbehør?

Men torskemøle handler vanligvis om helt fersk kokt torsk med rogn (hermetisk fy!) og lever (den skal være håndrensket), godt flatbrød og smør. Men det er da ikke ulovlig å kombinere ulike varianter etter smak og behag når råstoffet er godt :yesnod: .

Redigert av pettersand (see edit history)
Det er jeg helt enig i også...mulig skreien er dagsfersk i fiskebutikken...ellers burde dem like gjerne vært saltet der, for deretter å havne i kjøleskapet et en-tre dager.

Lettsaltet - da tenker jeg fra 12 timer til toppen tre døgn. Kjølig lagret. Og da kun vist den ikke skal eller kan anvendes før 12 timer. Noen ganger får en litt for mye fisk - da en ikke har lyst til å stoppe å hamstre - og det er grenser for hvor mye en klarer å spise under ett måltid :lol: Så da blir det flere måltider med bare skrei :lol: til stampen er tom. Dersom ikke admiralen er i lune til å lage fiskemat (kaker og karbonader) av den. Dette kan en jo fryse så mye en vil av siden dette etter min mening er "ferdig tygd og klar til svelling".

Ellers er det jo ikke nevneverdig forskjell i tilberedelsen på torsk og skrei....lettsaltet torsk :-)tja, til sitt bruk, og året rundt ellers, men ikke i "skreitiden".

Ellers i året holder vi oss til den fisken som er "politisk korrekt" for årstiden.

Finnes dypfryst skrei, og kan det anbefales?

Ikke i vår gane. Man ødelegger jo ikke "juleaften" ved å bre denne utover året. Men nå er jo vi kresne individer angående fisk.

Til de av dere som oppholder dere i og rundt Oslo eller Bergen vil jeg anbefale dere et måltid med skrei i regi av Norlandsforeningen. De får jo skreien flybåren til festmåltidene de pleier å ha.

Selv skal jeg ha lutefisk hos lutefiskens venner - muligens det siste for i vinter :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

Jeg setter ut båten i mars og fisker en del utenfor senja. Det er viktig at skreien blir bløgga med en gang, jeg lar den blø ut i sjøvann for å få best mulig kvalitet. før fisken blir dødsstiv filiterer jeg fisken og derefter i fryseren når jeg kommer på land etter fire-fem timer. jeg har ennu fisk fra i fjor og kvaliteten er like bra som den var fiska i går.

Hei svarsko og velkommen til BP :flag:

Vakre Senja er jo en fiskeplass de færreste av oss her nede kommer i nærheten av. Bruker du hurtig nedfrysing eller legger du fisken i sammen med annet innhold ? Disse pakkene med frysen skrei som en får i butikken avstår vi i fra. Men det er muligens noe annet når en pleier fisken selv og ivaretar kvaliteten. Tror vi ska gjøre en test på dette med fileer.

... rundt der jeg har hytta, er det bare makrell å få. Har nesten ikke fått sei de siste årene.

Har du hytte i Namsenfjorden? Fikk nesten ikke makrell i fjor, så må kjøpe agn på Williksen i vinter. Tar gjerne imot tips.

Har fått endel fin 3-6kg sei utenfor Ledang i Sør Namsende siste årene. Hjelper vel ikke på at de fisker opp fjordsilda med not heller...

Fikk forøvrig noen O-torsk i Trondheimsfjorden forrige uke, den var helt fin på smak, både kokt og i fiskekakene.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Kjøper lutefisk...

Vi lager lutefisken selv og lokalt. Lutefiskens venner her inne i fjorden skal denne uka ha det siste måltidet for vinteren, men vi jukser litt omtrent midtsommers med ett pang måltid. Tilbehør. Noen av oss pleier også å kamuflere måltidet med alt det tilbehøret du nevner, samt litt til. Jeg foretrekker fisken som den er med mandel, erterstuing og bacon - pluss det som må til for tørsten :cheers: helst hjemmelaget.

Hei! ja senja er vakker det skal være vist. Jeg har en egen fryseboks som jeg bare bruker til innfrysing, dette for å få en så hurtig innfrys som mulig. Jeg pakker den i plastposer ca 1 til 1,5 kilo i hver pose. Så lagrer jeg deretter i en annen boks. Når man fryser ned fileten så kort tid etter den er fanget, har den de karakteristiske regnbuens farver som indikerer at den er blodfersk, og selv etter 9 md i fryseren ser du de samme farger i fisken. Fantastisk mat. I fjord fisket jeg ca 200 kg filet, du vet når man forsyner barna også må det litt til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...