Erling P Startet 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2010 Ny Iskra dynamo som ladet med 14,6v i går. I dag bare 12,3.batteriet er fulladet. Men er dette nok lading?måtte legge ny jordledning til batteri- ca 4-5 m. Kan dette innvirke på ladingen? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 12.3V tilsier at du ikke har lading i det hele tatt. Oppfører ladelampen seg normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Ja, Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 da vil en naturlig forklaring være brudd mellom B+ på Iskra og batteripluss. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Hvis du har forandret på noe fra i går til i dag, ligger nok feilen der. Hvis ikke, kan en kabel ha løsnet et sted. Let, og du vil finne... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erling P Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Takker! Skal se i morgen om det er brudd eller noe annet mellom + og Dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Har vært nede og sjekket dynamoen.Det var mutteren på B+ som hadde løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Se det ja! Noe slikt var vel den mest sannsynlige årsaken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erling P Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 (redigert) En ting til, Har det noe å si om jordledningen til B- er LANG.? Fra dynamo til batteri ca 1 m.Måtte legge den akterover og frem under en benk. Da ble den ca 5m Redigert 8.Februar.2010 av faren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Går ikke minus via starteren da? Eller har du 2-polet anlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Nei,den går rett på batteriet Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Det er veldig vanlig å koble - fra dynamo til - på starteren, ledningen til starteren fra batteriet er dimensjonert for mye mer spenning enn den dynamoen leverer. Det er alltid en fordel at ledninger er så korte som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 såsant du ikke har 2-polet anlegg trenger du ikke denne minuslederen i det hele tatt. Gods (minus) på dynamoen vil være koblet til batteri-minus via motorblokk og starter-kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 ser på skjemaet at det er 2 polet dobbeltisolert,innebygd reg 14,8 v, Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Jo, en ting er at den nye dynamoen er dobbeltisolert, men selve motoren er det neppe. Da er det bare å legge en lask ifra minus på dynamoen til gods. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Takker! Gjør det i morgen,og ser om det blir bedre Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Sjekk først og fremst om du har separat jord til starteren, har du det er anlegget høyst sannsynlig topolt. I så fall vil en lask gjøre mer skade enn nytte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erling P Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Snakket med leverandøren for en time siden. Man skal legge - fra dynamo til - på batteri. Får komme meg inn til byn og kjøpe større kabel. Må være så kort som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Ja det var merkelig. hadde leverandøren en forklaring på hvorfor det skulle gjøres slik? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Sannsynligheten for at en MD11 har 2-polet elektrisk opplegg er liten, iallfall dersom opplegget er originalt. Mer sannsynlig at leverandøren din tar feil og at du kaster bort både tid og penger..... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Sannsynligheten for at en MD11 har 2-polet elektrisk opplegg er liten, iallfall dersom opplegget er originalt. Ja, det kan jeg være enig i. Rimelige, små fritidsbåtmotorer som dette er svært skjelden levert med topolt anlegg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mateco Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Fant denne el-koblings skjemaet over md11 på nett: MD11 med en-polet el-system og minus til motorgods! faren: Har du startmotor montert på din motor eller bruker du kun sveivstart? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Erling P Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Jeg har startmotor.koblingen er den som jeg har Mateco. Den gamle dynamoen var en Vaelo 14v.Med jord som vist på skissen. Men de på Maritim sa at den kunne kobles som den gamle. Nu er jeg i villrede om hva jeg skal gjøre. Må bare få den i orden til i morgen ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Da skal du jo allerede ha en kraftig sort minuskabel som går fra batteri-minus til gods på motoren! Er den nye dynamoen vesentlig større enn den gamle så kan det være at du må erstatte denne minuskabelen som følge av kapasitets økningen! Det ser ut for meg at du har en to-polet Iskra dynamo (Dvs minus fra dynamo (D-) har egen terminal)! Isåfall skal det holde å strekke en kabel fra D- på dynamo og rett til motor-gods! Bruk en noe kraftig kabel, f.eks. minimum 25 mm2. Dynamoens B+ kobling kobles til startmotorens grove hoved pluss kabel, da denne skal være tilkoblet batteriets pluss-pol via en hovedbryter. Sjekk først opp kabelen fra motorblokk til batteriets minus pol! Lykke til !! Bjørn Redigert 9.Februar.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Erling P Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Takker og bukker! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.