Jump to content

båthenger har du lappen på den?

Superkul

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle høre om det er flere av oss som har kjørt i alle herrans år uten å tenke på å ta lappen for henger på bilen?

før gikk alt bra ......... før freste vi rundt land og strand med båt og campinhenger uten gyldig førerkort :sweat:

jeg har lappen på buss og lastebil men ikke hengern til bilen

i fjor skulle jeg ta med TOM henger fra fredrikstad til oslo og ble stoppet - 8 båtpenger i bot takk - tenkte jo aldri tanken engang når hengern var tom :eek: men altså totalvekta

og derfor jeg spør er for å kanskje redde skinnet til noen som gjør/gjorde som meg - en annen gang kan man være ordentlig uheldig og skade noen eller i verste fall drepe noen

så et godt råd : ta lappen og kjør lovelig :smash:

fort gjort og overse denna - jeg er svært opptatt av at det skal foregå riktig jeg også

men har kjørt mye rart og svært bakpå uten å tenke på det en gang :sweat:

kostet meg ca 3500 tror jeg det var og ha god samvittighet

slapp kurs pga lastebilappen ellers måtte jeg dytta inn et par lapper til ja

hørte at det var svært mange som kjørte ulovelig så jeg syntes det var greit med en vekker av di som er like bortreist i gamle (dårlige) vaner som meg :giggle:

Jeg kjørte opp for BE i sommer. Men lærte egentlig svært lite på kurset. Satt på et lastsikringskurs i to timer der vi fikk se bilder av folk som ikke sikret lasten den ene timen, mens vi snakket om hvordan man skal bruke stropper den andre timen. Kjøretimen foregikk med liten og smal henger så det var ikke mye å lære om kjøring av båt som er 2,50 m bred. Mulig jeg var på en slapp kjøreskole, men dette var dyrt og lite lærerikt spør du meg!

Det er også mulig å trekke henger med høyere vekt enn 750 kg :yesnod:

"Campingvogn-regelen

Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren."

....Står i vognkortet hvor stor henger du kan dra med bilen din.

Feil, i vognkortet står det kor stor tilhenger bilen din har lov å dra. Ikkje sikkert at du er opplært og sertifisert til det bilen har lov til. Husk å skille mellom kjøretøyforskrifter og førerkortforskrifter.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

hvordan foregår oppkjøringen?

Hvis du kan kalle 2 år siden for nylig så kan jeg forklare hvordan oppkjøringen foregikk da.

Før sensor kom, måtte henger tas av bil.

Når sensor kommer skal du rygge bil bak og koble til henger.

Så skal lysene sjekkes, og bremser ved at sensor hjelper til med å se.

Så kjørte vi en tur. Og han fant en plass der han fikk meg til å kjøre inntill på høyre side. rett etter et kryss. Deretter skulle jeg rygge inn i en gate på samme side. Her er det viktig at du får sensor til å gå ut å se bak at du ikke kjører på noen. Og pass på å ikke rygge opp på fortauet. Verken med henger, bakhjul eller forhjul. Fortauet er for fotgjengere har eg blitt fortalt strengt av en Sensor en gang.

Forklar han også hvor han skal stå slik at du ser han mens du rygger, samtig at sensor klarer å se om det kommer noen hindringer bak.

Etter dette var det å kjøre tilbake og håpe at sensor er fornøyd.

Redigert av ansgar (see edit history)

Ja men hengers tillatte totalvekt kan heller ikke overstige bilens egenvekt...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...