Superkul Startet 7.Februar.2010 Del på Facebook Startet 7.Februar.2010 Tenkte jeg skulle høre om det er flere av oss som har kjørt i alle herrans år uten å tenke på å ta lappen for henger på bilen? før gikk alt bra ......... før freste vi rundt land og strand med båt og campinhenger uten gyldig førerkort jeg har lappen på buss og lastebil men ikke hengern til bilen i fjor skulle jeg ta med TOM henger fra fredrikstad til oslo og ble stoppet - 8 båtpenger i bot takk - tenkte jo aldri tanken engang når hengern var tom men altså totalvekta og derfor jeg spør er for å kanskje redde skinnet til noen som gjør/gjorde som meg - en annen gang kan man være ordentlig uheldig og skade noen eller i verste fall drepe noen så et godt råd : ta lappen og kjør lovelig Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Svaret er JA, selvfølgelig hadde jeg nær sagt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VO`n Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Siden jeg ikke er så perfekt kan jeg gjerne også innrømme at jeg kjørte mye ulovlig før. Grunnen var at jeg ikke hadde satt meg godt nok inn i regelverket... Kjører konsekvent lovlig nå, uten serfikat = ingen jobb så valget er enkelt... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Har sikret meg BE ja.... men det der er tungvindte regler.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BMP Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Har BECEDE og da må jeg vell kunne kjøre med en båthenger med eller uten båt. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 5000 - 6000 kroner koster vel "E" så det er jo en bot og mer til i besparelse der... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 I noen tilfeller kan reise til biltilsynet å registrere tilhengeren med en lavere "tillatt totalvekt" og lovlig kjøre med henger og kun "B" i førerkortet. se her Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Superkul Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 fort gjort og overse denna - jeg er svært opptatt av at det skal foregå riktig jeg også men har kjørt mye rart og svært bakpå uten å tenke på det en gang kostet meg ca 3500 tror jeg det var og ha god samvittighet slapp kurs pga lastebilappen ellers måtte jeg dytta inn et par lapper til ja hørte at det var svært mange som kjørte ulovelig så jeg syntes det var greit med en vekker av di som er like bortreist i gamle (dårlige) vaner som meg Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
VO`n Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 nomen: I hvilke tilfeller, vet du det? Noen hengere /merker som er værre en andre? Hvordan måtte det så være å registrere den opp igjen til "vanlig totalvekt" ? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Har BE CE DE. Tok de gratis her for en del år sia. Har vel dekket det meste da. Har lyst på A også. Da vil det stå ABCDE i førerkortet. Satser på hele alfabetet til slutt Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
tami Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Jeg kjørte opp for BE i sommer. Men lærte egentlig svært lite på kurset. Satt på et lastsikringskurs i to timer der vi fikk se bilder av folk som ikke sikret lasten den ene timen, mens vi snakket om hvordan man skal bruke stropper den andre timen. Kjøretimen foregikk med liten og smal henger så det var ikke mye å lære om kjøring av båt som er 2,50 m bred. Mulig jeg var på en slapp kjøreskole, men dette var dyrt og lite lærerikt spør du meg! Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Det er også mulig å trekke henger med høyere vekt enn 750 kg "Campingvogn-regelen Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren." Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hei! Er det noen som kan hjelpe med de reglene som gjelder! Jeg har hatt lappen i mange år, lenge før man trengte lappen for henger. Må jeg allikevel ta ny prøve for henger?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hulda har BECEDE, men jeg må fornye de tyngste. Takk for påminnelsen. Uansett om det ikke er mulig å frakte Hulda etter landeveien. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hvis du ikke har E i førerkortet ditt, kan du i utgangspunktet ikke trekke henger med totalvekt over 750kg. Men så har du altså "Campingvognregelen". Utover det må du kjøpe opplæring og ta prøve for å få Een inn i førerkortet. Her er en link til reglene Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hei!Er det noen som kan hjelpe med de reglene som gjelder! Står i vognkortet hvor stor henger du kan dra med bilen din. Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 (redigert) Her kan du også finne det ut. Chiba (Så ikke linken til Johannes i farta... ) Redigert 8.Februar.2010 av Chiba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Jeg har båt på henger og skal få lagt til en E i førerkortet mitt før sesongen. Tar ikke sjansen verken på bot eller eventuell avkorting av forsikring ved uhell. For de som har tatt denne dele av lappen nylig - hvordan foregår oppkjøringen? Sitér dette innlegget Link to post
Roald Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hei. Hva er problemet, har dere mindre bil en meg? Her er to båter kommet på plass. Trawlig hilsen Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 (redigert) ....Står i vognkortet hvor stor henger du kan dra med bilen din. Feil, i vognkortet står det kor stor tilhenger bilen din har lov å dra. Ikkje sikkert at du er opplært og sertifisert til det bilen har lov til. Husk å skille mellom kjøretøyforskrifter og førerkortforskrifter. Redigert 8.Februar.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ansgar Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 (redigert) hvordan foregår oppkjøringen? Hvis du kan kalle 2 år siden for nylig så kan jeg forklare hvordan oppkjøringen foregikk da. Før sensor kom, måtte henger tas av bil. Når sensor kommer skal du rygge bil bak og koble til henger. Så skal lysene sjekkes, og bremser ved at sensor hjelper til med å se. Så kjørte vi en tur. Og han fant en plass der han fikk meg til å kjøre inntill på høyre side. rett etter et kryss. Deretter skulle jeg rygge inn i en gate på samme side. Her er det viktig at du får sensor til å gå ut å se bak at du ikke kjører på noen. Og pass på å ikke rygge opp på fortauet. Verken med henger, bakhjul eller forhjul. Fortauet er for fotgjengere har eg blitt fortalt strengt av en Sensor en gang. Forklar han også hvor han skal stå slik at du ser han mens du rygger, samtig at sensor klarer å se om det kommer noen hindringer bak. Etter dette var det å kjøre tilbake og håpe at sensor er fornøyd. Redigert 8.Februar.2010 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Så frem til du ikke overstiger 3500 kg kan en følge vognkortets max vekt på henger (-passasjer og bagasje) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Ja men hengers tillatte totalvekt kan heller ikke overstige bilens egenvekt... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
VO`n Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Nei, men det reguleres vel i vognkortet? En personbil vil da vel ikke ha max vekt på henger som overstiger bilens egenvekt? Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 En personbil vil da vel ikke ha max vekt på henger som overstiger bilens egenvekt? Jo, det er ikke uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.