Thomza Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Akkurat det samme ved oppkjøring her, bortsett fra at her skulle vi rygge inntil en lasterampe med hengeren. 2 eks. på det "sprøeste" du kan kjøre på BE-lappen: - Den gamle bittelille Ford Fiesta, med toakslet tom bilhenger bak. Mulig pga. gjeldende regler er aktuell vekt og ikke tillatt totalvekt pga. BE-lappen. - B-registrert Chevrolet Tahoe, vekt på 3499kg, med henger på 4 tonn bak... Tillatt pga. maks tillatt vogntog-/totalvekt på bilen. Sitér dette innlegget Link to post
bhanse Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 I noen tilfeller kan reise til biltilsynet å registrere tilhengeren med en lavere "tillatt totalvekt" og lovlig kjøre med henger og kun "B" i førerkortet. se her I hvilken tilfeller er dette mulig? Må man ikke ha papirer/godkjennelse fra produsent for å endre totalvekt på en henger Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) du endrer ikke vekten på hengeren. Du endrer den lovlige registrerte totalvekten. Eksempel: Bilen din veier 2400 kg Henger har tillatt totalvekt 1500 kg (egenvekt 450 kg) du har ikke lov til å kjøre dette med vanlig B sertifikat. registrerer du totalvekten på hengeren ned til 1099 kg har du lov til å kjøre dette vogntoget med vanlig B sertifikat. Hengeren har fortsatt en egenvekt på 450 kg Nå har du lov til å laste 401 kg mindre på hengeren uansett hvilken bil du trekker den etter og hvilket førerkort du har. Redigert 9.Februar.2010 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
VO`n Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Jo, det er ikke uvanlig. Ok, det var nytt for meg. Man lærer stadig noe nytt Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Takk for "inn med teskje" forklaringa "Daffy",var akkurat det jeg siktet til. Selvfølgelig ikke like praktisk å "miste" 401 klio lasteevne,men kanskje spesielt på båthengere kan dette være aktuelt. Mange som vil ha båthenger med brems for å kunne kjøre i mer enn 60 km/t og da får man økt lasteevne "med på kjøpet",noe som man kanskje ikke trenger hvis en bare skal ha med seg en liten/lett båt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
VO`n Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 registrerer du totalvekten på hengeren ned til 1099 kg har du lov til å kjøre dette vogntoget med vanlig B sertifikat.Hengeren har fortsatt en egenvekt på 450 kg Nå har du lov til å laste 401 kg mindre på hengeren uansett hvilken bil du trekker den etter og hvilket førerkort du har. Er dette noe du teoretisk kom på nå eller har efaring fra? Fant dette på et lite søk Ringte tilsynet i går, for å høre om nedregistrering. Dette var kun mulig om det var godkjent av fabrikant, og med en dokumentert ombygging av mekanisk art. I tillegg skulle kjøretøyet fremstilles for kontroll i etterkant, siden det ikke lenger var å betrakte som identisk med typegodkjent eksemplar... Norsk Caravan Club Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Nedregistrerte en henger for to år siden. Om det var noe spesielt med hengeren, om trafikkstasjonene har en database over hengere og data aner jeg ikke. Jeg gikk i alle fall fram på følgende måte: Leverte henger og vognkort hos forhandler der jeg hadde kjøpt den. Betalte et gebyr til trafikkstasjonen. Nytt vognkort fikk jeg i posten. Forhandler hadde skiftet et skilt der blant annet maks vekt og egenvekt var noen av opplysningene. Hengerne hentet jeg når jeg hadde fått det nye vognkortet. Kanskje jeg også fylte ut et skjema hos forhandleren, husker ikke helt. Lagt til: Forhandler tok ikke betaling for dette, henger var ca 1 år gammel da dette ble gjort. Redigert 9.Februar.2010 av Suzumar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Takk for "inn med teskje" forklaringa "Daffy",var akkurat det jeg siktet til.Bare hyggelig :) Er dette noe du teoretisk kom på nå eller har efaring fra?Noe som sier meg at den som har svart der har misforstått spørsmålet eller tolket reglene etter eget skjønn.Det har skjedd før og kostet meg ca 16000 i omreg avgift sist jeg kjøpte bil... Edit: Jeg fulgte linken din og leste litt der. Hvis du leser de første innleggene der ser du at det er fler enn meg som har opplevd dette Dette med nedregistrering er helt vanlig også i forbindelse med lastebiler. var ihvertfall det for ca 13 år siden. Men da er det avgifter det er snakk om... man nedregistrerer en større bil for å betale mindre avgift. og kan følgelig ikke ha med mer vekt enn enn man har betalt avgift for. Uavhengig av hva bilen tåler... Redigert 9.Februar.2010 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Daffy Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Fant et interessant spørsmål i denne sammenhengen... Jeg har førerkort for klasse D (Ervervet mars 1997) betyr det at jeg kan trekke tilhenger inntil 2000 kg etter personbil? (Selvfølgelig hvis vognkortet til personbilen "godtar" vekten") sitat fra reglene: Klasse D gir førerrettighet også for: tilhenger og tilhengerredskap med tillatt totalvekt høyst 2000 kg hhv 3500 kg når D er tatt før 1. januar 1997. Jeg forstår det slik men er jo ikke sikker... Noen som er? Link til regelen her Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Nå har du lov til å laste 401 kg mindre på hengeren uansett hvilken bil du trekker den etter og hvilket førerkort du har. Stemmer vel ikke helt dette. I bilens vognkort står det oppgitt tillatt vogntogvekt og da er dette avhengig av bilen og hvilket førekort en har. Redigert 9.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
rolk Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Stemmer vel ikke helt dette. Joda jawik, det stemmer nok det. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Er det noe jeg har misforstått ?? Har forøvrig A1-B-C1-BE-C1E og BE er det som avgjør hva jeg har lov til å trekke med hensyn til personbil og mener att det står i en kolonne i vognkortet hvor mye vekt denne spesifikke bilen har lov til å trekke. Ikke uansett bil C1E gjelder for vogntog av tyngre klasse. Redigert 9.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
rolk Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Er det noe jeg har misforstått ?? Eller eg har misforstått. Poenget er vel her at dersom hengeren er nedregistrert med 401 kilo så kan du ikke trekke mer enn de nye talla i vognkortet uansett om bilen kan trekke mer. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Må jo skille mellom bilens vognkort og tilhenger vognkort. Jeg påpekte dette med "uansett bil" ikke hva du har bak på bilens hengerfeste. Så det spiller ingen rolle dersom det i bilens vognkort står en lavere vekt under "Tillatt vogntogvekt", enn totalvekta til tilhengeren. Er sistnevnte høyere så kan ikke den spesifikke bilen trekke dette lastet. Altså ikke uansett bil Eksempel. Bilens egenvekt = 1088 og 1163 med fører + nyttelast 497. Tillatt totalvekt = 1660 Bilens totale vogntogvekt 2210, ergo denne bilen har lov til å trekke 550 kg inklusiv last. Som er maks totalvekt på dette vogntoget. Info står i alle vognkort. Nevnte tilhenger har en totalvekt på 800 kg inklusiv last. Står i vognkortet til tilhenger. Redigert 9.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bhanse Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Nedregistrerte en henger for to år siden. Om det var noe spesielt med hengeren, om trafikkstasjonene har en database over hengere og data aner jeg ikke. Jeg gikk i alle fall fram på følgende måte: Leverte henger og vognkort hos forhandler der jeg hadde kjøpt den. Betalte et gebyr til trafikkstasjonen. Nytt vognkort fikk jeg i posten. Forhandler hadde skiftet et skilt der blant annet maks vekt og egenvekt var noen av opplysningene. Hengerne hentet jeg når jeg hadde fått det nye vognkortet. Kanskje jeg også fylte ut et skjema hos forhandleren, husker ikke helt. Lagt til: Forhandler tok ikke betaling for dette, henger var ca 1 år gammel da dette ble gjort. Jeg var å pratete med statens vegvesen idag. En tekniker der sa at det gikk ikke å endre på tillat totalvekt uten at det var gjort "ombygging" av henger og dokumentert av fabrikant. Jeg spurte om det var mulig med førstegangs registrering og sette ned tillat totalvekt, men her var det heller ikke mulig. Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 . Altså ikke uansett bil Eksempel. Bilens egenvekt = 1088 og 1163 med fører + nyttelast 497. Tillatt totalvekt = 1660 Bilens totale vogntogvekt 2210, ergo denne bilen har lov til å trekke 550 kg inklusiv last. Info står i alle vognkort. Ja det er riktig Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Grunnen til at jeg vet dette er at det ferdes mange med campingvogner der ute som ikke er lovlige med hensyn til dette punktet. Mye penger inn til statskassa når disse lukes inn. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 (redigert) Nattens skriverier kan av og til bære litt galt avsted Eksempel.Bilens egenvekt = 1088 og 1163 med fører + nyttelast 497. Tillatt totalvekt = 1660 Bilens totale vogntogvekt 2210, ergo denne bilen har lov til å trekke 550 kg inklusiv last. Som er maks totalvekt på dette vogntoget. Info står i alle vognkort. Nevnte tilhenger har en egenvekt på 190 kg og nyttelast på 610 kg. Tillatt totalvekt 800 kg. Med overnevnte bil som trekkvogn kan jeg laste opp tilhengeren med en båt med totalvekt (nyttelast) på 360 kg og ikke et gram mere. Og førekortet må inneha minimum BE klasse. Spiller ingen rolle at jeg også har C1E klasse hvor trekkvogna kan ha totalvekt på 7500 kg og tilhenger med totalvekt på 3500 kg. En kan få det inntrykket at noen tror en kan fordele "vogntogvekta" mellom bilen og tilhenger. Dette medfører bøter som svir. Det er tross alt trekkvognas tilhengerfeste og motoren som er det avgjørende punkt av hvor mye dette vogntoget kan trekke. Som en kan se av eksemplet ovenfor så kan dette "vogntoget" ha en total nyttelast på 497 + 550 fordelt på henholdsvis bilen og tilhenger. Ikke enten eller Så mitt tips til dere som lurer på dette. Ta frem bilens vognkort og tilhenger vognkort før dere laster opp og forsyner statskasse med båtpenger Og glem ikke å sjekke tillatt akseltrykket på trekkvogna og tilhenger. Lett skal dette ikke være. Redigert 10.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Johannes Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Nja, har du C1E har du vel også BE vil jeg tro. Men dette vogntoget kan du vel dra med vanlig B førerkort i henhold til campingvogn-regelen... "Campingvogn-regelen Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren." Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Nja, har du C1E har du vel også BE vil jeg tro. Skulle tro dette, men er ikke så overbevist dersom en ferdes innenfor EU eller USA. "Campingvogn-regelen" har jeg hørt om, men er ikke dette noe som folkemunne har konstruert ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Johannes Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Hvis du kjører opp med henger i klasse C1E får du vel med BE på kjøpet. Campingvogn-regelen er reell. "Regler for bil og trekking av mindre tilhengerHovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere (dvs. varehenger, båthenger, hestehenger og andre spesialhengere), men regelen har størst praktisk betydning for campingvogn.Campingvogn-regelenDet kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren." Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Bilens tekniske begrensninger Selv om du med klasse B kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, må du alltid sjekke i bilens vognkort hva som er ”tillatt hengervekt”, dvs. maksimal aktuell tilhengervekt. Den vekten er fastsatt av bilfabrikanten, og må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. Du må heller ikke overskride bilens ”tillatte vogntogvekt”, dvs. summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Daffy Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 (redigert) Poenget er vel her at dersom hengeren er nedregistrert med 401 kilo så kan du ikke trekke mer enn de nye talla i vognkortet uansett om bilen kan trekke mer. Var akkurat det jeg mente... Skulle tro dette,se her Klasse C1 og C1EKlasse C1E (lett lastebil med tilhenger) Gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride lastebilens egenvekt med fører (75 kg) og samlede tillatte totalvekter for tilhenger og lett lastebil må ikke overskride 12.000 kg. Redigert 10.Februar.2010 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Jawik Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 (redigert) se her... Før trekking må du alltid kontrollere lastebilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne vekten skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser føreren har. Ellers er vi sikkert enig i reglemanget Og takk for at du gjorde meg oppmerksom på at tilhenger kan ha en totalvekt på 4500 kg istedenfor 3500 kg Redigert 10.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Suzumar Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 En tekniker der sa at det gikk ikke å endre på tillat totalvekt uten at det var gjort "ombygging" av henger og dokumentert av fabrikant Ja, det kan godt være dette er riktig. Jeg aner ikke hva som egentlig skjedde under prosessen, men kan det være at samme henger er typegodkjent for flere vektklasser? Kan det være at denne teknikeren tenkte på oppjustering av vektgrense? Jeg aner egentlig ikke hvorfor eller hvordan, men for meg var det altså en smal sak. Om det er slik at dette ikke skal være en smal sak så sitter jeg muligens med noe som er fixet på en muffens måte?? Hmmm.. begynner å lure på om det er "lurt" å sjekke opp eller kanskje bare glemme hele greien og leve lykkelig uvitende.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.