Jump to content

båthenger har du lappen på den?


Superkul

Recommended Posts

For de med førerkort klasse B:

Skal du trekke henger må du alltid ta hensyn til hva bilen er godkjent for i forhold til hengervekt.

Du må se på hva som er hengerens tillatte totalvekt. Er den 750kg eller mindre er det bare å kjøre.

 

Hvis hengerens tillatte totalvekt er over 750 kg må du regne litt for å finne ut om du kan trekke denne.

 

 

Helt riktig det Shore, det har vert presisert noen ganger i tråden :lol:

Link to post
Er det forresten noen som kjenner til biler som er godkjent for å trekke henger som veier mer enn bilen + fører?

2006 Honda Accord 2,0 sport sedan aut.

Egenvekt med fører 1433 kg

Tillatt tilhengervekt m brems 1500 kg (u/brems 500 kg)

 

Har ikke data på denne (Altså Hyundaien) foran meg men mener at Hyundai Sonata har egenvekt 1500 kg og maks tilhenger 1700 kg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
...må du regne litt for å finne ut om du kan trekke denne.

Er det ikke enklere å ta en titt i vognkortet til bilen dersom du har tilhengerfeste montert på bilen/trekkvogna. Deretter en titt i vognkortet til tilhengeren eller hva du nå får lyst til å henge bakpå.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

OK Daffy, takker.

 

Litt underlig at de da har funnet på det der med at hengerens totalvekt må være mindre enn bilens egenvekt + fører når det kravet bortfaller når Een kommer i førerkortet.

 

Jawik: Har samlet litt av det som jeg mener er egnet til forvirring.

 

Ser gjerne at du forklarer hva som i mitt eksempel med Corollaen er krumspring med knestående tilsprang, antar det var den du sikta til?

 

Klasse B. Ser på baksiden av førekortet - de nye plastkortene - så er det for klasse B avbildet en personbil uten henger, mens derimot klasse BE har bildet av personbil og henger.

 

Og så vidt meg bekjent er klasse B tillatt opptil 3500 kg, men det er ikke et vogntog.

 

 

Bil med tilhenger er definert som vogntog.

 

Altså kan en med klasse B kjøre lett lastebil opptil 3500 kg. Kun bilen.

 

 

Nå må vi passe oss ellers skaper vi total forvirring :lol:

 

Klasse B og BE tillater en å kjøre bil/lett lastebil/campingbil o.l. opptil 3500 kg - total vekt. Er det ikke dette dere har prediket tidligere. Slik jeg og mange med meg tolker dette må du ha klasse E i tillegg dersom du skal ha henger bak. Spiller ingen rolle om bilen kan trekke tilhenger - og da står det i vognkortet oppgitt ”Tillatt vogntogvekt”.

 

 

Ta en titt på baksiden av førekortet. Der ser du en tegning av en bil - ingen tilhenger. Klasse B med total vekt opptil 3500 kg.

 

Det kan vel ikke være så vanskelig å finne ut av dette. Dette blir som en nevnte ovenfor - bilens vognkort, tilhenger vognkort og sertifikatet. Disse tre faktorene teller. Infoen står jo oppført i sine kolonner.

 

Og jeg prøver ikke å forvirre noen. Da håper jeg at dere sier i fra :smiley:

 

 

"Bilens tekniske begrensninger" slår ihjel "Campingvogn-regelen" - enig ?

 

 

Er klar over at noen ønsker at det ikke er slik og prøver seg på krumspring :smiley: med knestående tillsprang.

Link to post
Er det ikke enklere å ta en titt i vognkortet til bilen dersom du har tilhengerfeste montert på bilen/trekkvogna. Deretter en titt i vognkortet til tilhengeren eller hva du nå får lyst til å henge bakpå.

 

 

Nei Jawik. Ikke enklere. Det er forutsetningen. Forutsetningen for å kunne regne ut om den aktuelle bilen kan trekke den aktuelle hengeren.

 

Det står for eksempel vanligvis ikke i bilens vognkort hva summen av hva en eller annen hengers totalvekt + bilens tillatte totalvekt er.

 

Det må nok regnes en liten smule ser du.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Er det ikke enklere å ta en titt i vognkortet til bilen dersom du har tilhengerfeste montert på bilen/trekkvogna. Deretter en titt i vognkortet til tilhengeren /quote]

:rolleyes:

 

Det holder ikke med å se i vognkortet (så lenge man kun har førerkort klasse B)

Hvis du har en bil med egenvekt 3490 kg kan den helt sikkert trekke en tilhenger på min 1500 kg. Det vil da stå i vognkortet.

 

Den som da har førerkort klasse B har ikke lov til å føre dette vogntoget da henger overstiger 750 kg og samlet vogntogvekt (v henger over 750 kg) overstiger 3500 kg.

 

Her har du et eksempel:

BMW X5

Kikker du i vognkortet her vil du se at den kan trekke en tilhenger på 2700 kg

har du en tilhenger med totalvekt 2650 kg kan du jo bare hekte den på?

Gjør du det så har du en vogntogvekt på 4755 kg fordi bilens egenvekt er 2105 kg

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Jawik: Har samlet litt av det som jeg mener er egnet til forvirring.

Om noen ble forvirret av mine innlegg så må jeg bare beklage :wflag: Skal noe til for å holde tunga rett i kjeften :wink:

 

"Er klar over at noen ønsker at det ikke er slik og prøver seg på krumspring med knestående tillsprang."

 

Om Johannes føler seg truffet av dette utsagnet fra meg så har jeg muligens truffet blink. Utsagnet føyer seg inn under andre områder der hvor "regler og sertifikater" foreligger, og at en del debattanter ikke ønsker å underordne seg dette fenomenet i vårt samfunn. Derfor prøver en alle krumspring for å unngå dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Hvis du har en bil med egenvekt 3490 kg kan den helt sikkert trekke en tilhenger på min 1500 kg. Det vil da stå i vognkortet.

Den som da har førerkort klasse B har ikke lov til å føre dette vogntoget da henger overstiger 750 kg og samlet vogntogvekt (v henger over 750 kg) overstiger 3500 kg.

Riktig at dette vogntoget ikke kan føres, men hadde tilhengeren hatt tillatt totalvekt på 750 kg. kunne det blitt ført med klasse B. Du overstiger 3500 kg grensen og det er lov.

Link to post

Med all mulig respekt Jawik, nå prater du tull.

 

"regler og sertifikater" er altså et fenomen jeg ikke ønsker å innordne meg?

 

Og det fordi jeg leser og forstår hva som er regelen heller enn å stole på at den grafiske fremstilling av biler og hengere bak på førerkortet er den egentlige sannhet.... :lol: :lol:

 

Vil gjerne utfordre deg igjen: Hva er galt i forhold til eksempelet med Corollaen?

Kom nå med noe saklig.

 

Red. Så på dette nivået må det altså regnes likevel, står ikke alt i vognkortene likevel da?? Hvilket nivå er det du tenker på?

Eller på hvilket nivå er det at det ikke er behov for å regne på dette?

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Lurer på hvilke tekniske ingrep de spurte på Biltilsynet tenker på.

Gjøre den mindre solid?

Er det forbudt å kjøre med tom henger for da har ikke henger den totalvekt som står i vognkortet? :rolleyes:

 

Tipper de har tenkt andre vei når de har svart jeg.

At hvis man vil øke lovlig totalvekt på henger så må man ha skriv fra produsent og eventuelt gjøre tekniske ingrep...

 

Det gikk klart frem at jeg ønsket å sette ned tillatt totalvekt på hengeren. Dette er ikke en båthenger, men en varehenger. Sa til biltilsynet at jeg aldrig behøvde en lastevekt på 910 kg (totalvekt på henger = 1250kg) for å dra en eller to snøskutere som veier mindre enn 600 kg. Svaret fra biltilsynet var " selg hengeren og kjøp en mindre". Måtte bare svare at skal man ha med to snøskuter så finnes det ingen henger med lav nok tillat totalvekt som har stort nok lasteplan.

 

Har to sønner som også med tiden har behov for å bruke henger, så løsningen med å få satt ned tillatt totalvekt vil være betydelig billigere enn å ta E sertifikat for alle.

 

Har også vært i kontakt med selger av henger. De kontaktet også biltilsynet for å høre om det var noe mulighet å sette ned tillatt totalvekt for hengeren. Men biltilsynet svarte negativt på dette.

 

Det biltilsynet nevnte om ombygging var å bytte aksel, som jeg oppfattet å gjøre hengeren "mindre solid". Synes dette hørtes ut som en rimelig useriøst forslag/løsning. Det er jo ingen grunn til å endre konstruksjon for å ha mindre tillatt totalvekt.

 

Kan ikke forstå hvorfor det ikke er mulig å nedjustere vekten da det er førere som er ansvarlig for å følge de vekter som er påført i vognkortet.

Redigert av bhanse (see edit history)
Link to post

Ser at det nå har kommet noen innlegg her mens jeg redigerte mitt forrige innlegg.

Legger derfor til eksempelet derfra her:

 

BMW X5

Kikker du i vognkortet her vil du se at den kan trekke en tilhenger på 2700 kg

har du en tilhenger med totalvekt 2650 kg kan du jo bare hekte den på?

Gjør du det så har du en vogntogvekt på 4755 kg fordi bilens egenvekt er 2105 kg

 

Riktig at dette vogntoget ikke kan føres, men hadde tilhengeren hatt tillatt totalvekt på 750 kg.
Det stemmer...

Det jeg svarte på her er jawik sin kommentar om at det bare er å kikke i vognkortene...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
å løsningen med å få satt ned tillatt totalvekt vil være betydelig billigere enn å ta E sertifikat for alle.

 

Har også vært i kontakt med selger av henger. De kontaktet også biltilsynet for å høre om det var noe mulighet å sette ned tillatt totalvekt for hengeren. Men biltilsynet svarte negativt på dette.

Bukken og havresekken? :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
(totalvekt på henger = 1250kg) for å dra en eller to snøskutere som veier mindre enn 600 kg.

 

Men denne hengeren kan du altså trekke, lovlig, med den tidligere nevnte corolla......

 

Alle biler som har en lavere tillatt totalvekt enn 2250kg og som veier mer enn 1250kg inkludert fører (75kg) kan trekke denne hengeren.

Altså i forhold til førerkort klasse B.

 

Det er ganske mange biler i den kategorien, kanskje din også?

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Men denne hengeren kan du altså trekke, lovlig, med den tidligere nevnte corolla......

 

Alle biler som har en lavere tillatt totalvekt enn 2250kg og som veier mer enn 1250kg inkludert fører (75kg) kan trekke denne hengeren.

 

Har nok en Volvo XC70 med totalvekt på 2400 kg. Må sjekke om 2-bilen Golf'en kommer inn under reglene. den er jo ca som corollaen.. :flag:

 

Om jeg tenker sikkerhet vil jeg foretrekke å bruke 4-hjuls trekker til dette formålet

Redigert av bhanse (see edit history)
Link to post
Definitivt ikke.

 

tenkte på Biltilsynet jeg.

De vil ikke nedregistrere for da må folk ta førerkort istedet...

 

Finner iallefall ingen annen god årsak.

Og jeg vet det var muligheter for dette for ikke mange år siden.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...