Jump to content

Kjølevannsløyfe Yanmar 3GM30F - Hva trengs?

Tranen2

Recommended Posts

Skal ta ut en kjølevannsløyfe fra en Yanmar 3GM30F til en varmvannstank for å nyttegjøre kjølevannet til oppvarming av varmvann.

Er usikker på rør og gjenge dimensjoner!

På motoren står det 2 blindplugger med 8mm umbrako, en rett under termostathuset og en i forkant av termostathuset.

Hvilke gjengedimensjon har disse blindpluggene??

Lånt bilde her:

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=825542

På vv-tanken (Quick BX 30) er det stusser med gjenger på med 1/2 toms innvendig hull.

Hvilke gjengedimensjon har disse stussene??

Lånt bilde her:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2425...upkey=002002050

Meget takknemlig for svar!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Hei

Då eg monterte defrostar på vår 2GM20FC så skrudde eg ut den eine blindpluggen og tok den med ein stad der dei solgt røyrdeler. (Røyrleggar, jernvare, Tess og liknande butikkar.) Kjøp så stussar med så stor slangediameter som mogeleg.

Hugs gjengetape. Hugs og stigande/fallande slangar slik at det ikkje blir luftlommer som hindrar sirkulasjon.

Slangane må luftast, slik at du får ut all luft i systemet. Eg monterte eit t-stykke og ein liten kuleventil på det høgaste uttaket. Då er det lett å lufta systemet.

Dette er ikkje noko vanskeleg jobb du er i ferd med. Du får det heilt sikkert til. Lykke til.

Ask

Du så meldingen min selv om jeg slettet den rask igjen :lol:

Jeg la ikke så rask merke til hva dere trengte, og slik jeg skjønner så er det gjengemålene, eller? Og jeg har jo egentlig ikke tenkt å demontere alt bare for å måle gjengedimensjonen.

Eller har jeg misforstått?

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Hei

Då eg monterte defrostar på vår 2GM20FC så skrudde eg ut den eine blindpluggen og tok den med ein stad der dei solgt røyrdeler. (Røyrleggar, jernvare, Tess og liknande butikkar.) Kjøp så stussar med så stor slangediameter som mogeleg.

Hugs gjengetape. Hugs og stigande/fallande slangar slik at det ikkje blir luftlommer som hindrar sirkulasjon.

Slangane må luftast, slik at du får ut all luft i systemet. Eg monterte eit t-stykke og ein liten kuleventil på det høgaste uttaket. Då er det lett å lufta systemet.

Dette er ikkje noko vanskeleg jobb du er i ferd med. Du får det heilt sikkert til. Lykke til.

Ask

Takk for oppmuntrende ord!

Joda, kommer vel i mål. Men undrer meg på det med innvendige gjenger / utvendige gjenger kontra slangedimensjoner / rørdimensjoner.

Fikk oppgitt at blindpluggene på motoren var 3/8 tomme. Hvordan går det an? Hvordan måles gjengedimensjoner på inv. gjenger. På vvtanken er det oppgitt 1/2 toms tilkoblinger.

Jeg måler 1/2 toms innvendig hull i tilkoblingen....

Forvirringen er total! :confused:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jeg har monterte varmeapparat i båten. Jeg koplet det i serie med varmtvannstanken. Du ser det godt på de to bildene. Den ene slanger er armert og klar. Den er koplet til på toppen av vannpumpa. Den andre er grå er koplet til høyre og litt bak for vannpumpa og går inn på varmtvannstabken, og sees best på bilde nr 2. Jeg mener jeg brukte 1/2" slanger.

img_3233.jpg

img_3232.jpg

Ask

Takk for oppmuntrende ord!

Joda, kommer vel i mål. Men undrer meg på det med innvendige gjenger / utvendige gjenger kontra slangedimensjoner / rørdimensjoner.

Fikk oppgitt at blindpluggene på motoren var 3/8 tomme. Hvordan går det an? Hvordan måles gjengedimensjoner på inv. gjenger. På vvtanken er det oppgitt 1/2 toms tilkoblinger.

Jeg måler 1/2 toms innvendig hull i tilkoblingen....

Forvirringen er total! :confused:

Hvis hullet innvendig er 1/2", er neppe gjengene mer enn 1/4"! 3/8" NPT/BSP er vel rundt 5/8" i utvendig mål. Sikker på at de ikke er rundt 5/8" inkludert gjengene? I så fall stemmer det at det er 3/8".

Slik jeg har forstått det så er rørgjenger oppgitt ut fra innvendig mål på røret, slik at ikke rørdelene skal gi en innsnevring på flowen. Så en 1/2" måler ca /4" utvendig, 3/4" måler ca 1" osv. Forvirrende? Javisst...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, det er faktisk klargjørende - at innvendig mål på røret angir rørgjengedimensjonen!

• 2 uker senere...

Er snart i mål.

Erfaringer så langt: Gjengetape er mere til bry enn til hjelp! Loctite 577 er tingen!!

Herlig å få oppgradert båten med varmtvann... :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...