atr72 Startet 8.Februar.2010 Del på Facebook Startet 8.Februar.2010 Har kjøpt meg min første "akselbåt" og lurer på om det er normalt med 6,5 omdreininger på ror over ror? Synes det er forferdelig mye iforhold til hva jeg var vant med min drevbåt tidligere, eller blir dette bare en vanesak?? Nils Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 6,5 omdreininger var da voldsomt, det normale er vel rundt halvparten! Går ut fra at det er snakk om hydraulisk styring, med en noe underdimensjonert rattpumpe? Jeg ville i det minste ha montert en kule på rattet, for å kunne smurre det rundt raskere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lgboat Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Det blir en vane, ikke noe problem. Men kule er bra. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hvor mye som er normalt kommer vel helt an på hva slaks båt det er snakk om. Jeg testet for moroskyld dette på en gammel bilferje med ratpumpe på broen og der var det 64 omdreininger fra bore til bore. Nå skal det sies at den aldrig var i bruk kun som nødstyring. Sitér dette innlegget Link to post
atr72 Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hm. Kansje det er noe galt med hyd. pumpa? Er sånt lett å bytte? Jeg synes kule på rattet passer bedre til trucker.. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 det har noe med kubikken på pumpa di høyere liter antall ferre omdreininger mindre liter mer omdreining Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
atr72 Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Takk for kjappe svar. Skal sjekke opp pumpa, og se hva slags kubikk den har. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 nei syns det høres normalt ut eg. var ca samme på snekka hass besten. Den klassiske 3 omdreiningsstyringa vi er vant til fra drev og påhengs er nå teleflex sin 'feil' Men klart man har jo styrekule eller pinne og lite ratt på en slik styring.. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 6,5 omdreininger må være greit. Hadde noe sånt ca. før jeg skiftet til mye større sylinder på roret. Har nå 24 omdreininger på rattet og dette synes jeg er i meste laget, men hvis jeg skifter ut rattet med styrekule vil jo det hjelpe godt på. Vil med tiden sette inn hydraulikkpumpe så kan jeg styre den elektrisk med vippebryter 1-0-1. Rattet blir da nødstyring. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Vestlandsfanden Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Antall rattomdreininger er eit resultat av forholdet mellom volum av rattpumpe og sylinder. Ofte har båtar med store ror (deplasementsbåter) mange turn på rattet fordi rormomentet blir stort. Antallet vil variera frå produsent til produsent, men her er ein oversikt over Sleipner sine tall: NB! Sjå nederst på sidene, i tabell for "antall rattomdreininger med ulike rattpumper". For strak aksling og ror: http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=17 For drev: http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=17 For utenbordsmotorer: http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=17 Eg har for min del tenkt å bytte til større sylinder for å få fleire turn på rattet. Har ca 4 no, men hadde 8 turn frå borde til borde på min forrige båt, og eg likte det best. Er smak og behag, og ulike typer styring egner seg til ulike typer båtar/bruksområder. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 (redigert) Ikke noe unormalt nei. Jeg har forvørig omkring 7, men synes rundt 4 er mere passe. Kanskje vi skulle bytte pumpe, Vestlandsfanden Redigert 9.Februar.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Vi har 12 tørn fra SB til BB (deplasement båt - 15 tonn) og dette kan virke mye når en må foreta hurtige kursendringer i havner etc. Ellers er dette ok. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SamH Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Bytter fra 3 til 8 i år. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Hadde en omdreining på seilbåten, det var helt greit Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
terron Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 På min viknes er det ca. 6 tørn fra maks styrbord til maks babord. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Eit spørsmål er om du har fullt utslag på styresylinderen. Det treng du ikkje. Ved å korte på avstanen mellom roraksel og sylinderfeste, på rorkulten, vil du få ferre omdr. frå bord til bord. Og eventuelt større utslag på roret, dersom der ikkje er stoppar som hindra det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.