Jump to content

Hvor mye varmer egentlig en Wallas med lokk?

Blyfritt

Recommended Posts

Hei, jeg bygger en trimaran seilbåt, sandwich med Divinycell i kjernen, 20mm i dekk. Det er akterlugar og salong, 1,58 "ståhøyde". Det er naturligvis et stort poeng å holde vekten nede, men jeg må samtidig ha et tilfredsstillende "WAF"-nivå (Wife Acceptance Factor), dvs do og varme.

Jeg vil uansett ha mulighet til å kokke litt mat, og å kunne bruke den samme enheten til kokking og oppvarming er forlokkende. Alternativet er en Wallas varmer, da kan jeg strekke rør til akterlugar og piggen, men jeg vet ikke om det er nødvendig, skuta er jo meget godt isolert.

Det hadde vært fint om noen har erfaring med Wallas med varmelokk og kunne dele disse.

Min gamle far har en eldre Wallas Safeflame 1000 med varmetopp for lampeolje.

Denne har to kokeplater der brenneren er plassert direkte under den primære plata og hvor den sekundære blir oppvarmet av avgassen fra brenneren.

Effekt uttak er oppgitt til 1400W på trinn 1 og 850W på trinn 2.

Strømforbruk for selve brenneren, UTEN Viftetopp, er oppgitt til behagelige 0,1 A. Hvor mye viftetoppen trekker vet jeg ikke.

Fungerer helt greit med varmetoppen, men viftesusen kan bli litt slitsom i lengden.

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Effekt 1400 watt på max ja! Behagelig varme, men litt bråk fra viftene er det nå.. Som kokeapparat bruker det 0,15A, med viftelokket i gang 0,65A. Så det skal ikke så all verdens batteribank til for å holde dette i gang nei. Jeg er godt fornøyd med min både til koking og varme, en enkel og grei løsning så lenge man ikke overnatter ombord i vinterhalvåret.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Varmen er brukbar fra livet og til taket, men det blir is i beina.

Det kommer nå litt an på installasjonen da! Min Wallas står tvers overfor dinetten, og blåser da varmen ut og ned under bordet. Kanten foran på viftelokket bidrar til å styre luftstrømmen skrått nedover. Så hos meg treffer dette helt ideelt, rett på beina der vi sitter.

Den store fordelen med Wallas kontra gass slik jeg ser det er at Wallasen er enkel å bruke, bare å skru på knappen, og at den har eksosutløp ut gjennom skrogsiden sånn at det ikke blir lukt og fuktighet inne i båten ved bruk. Gass lukter litt, tilfører mye fuktighet og bruker opp oksygenet i luften. Ellers er jo gasskomfyren klart mye raskere enn Wallasen, men jeg har det skjelden særlig travelt når jeg er på båttur...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men du får en brukt Wallas til 3-4000,- med viftelokk, og det er jo langt rimeligere med tanke på at du får både varme og et skikkelig kokeapparat. Men en fullverdig varmer er den jo ikke da, mer som en vifteovn til kalde kvelder og morgener. En Eber D2 f.eks. kan du jo ha på døgnet rundt, og det gir en annen komfort. Men da også til en helt annen pris. Til mitt bruk er Wallasen helt OK, litt varme på kvelden om det er kjølig ute og på kalde morgener er det bare å strekke ut en arm, slå på bryteren og vente på at det skal bli varmt nok til å stå opp! Og på vinterstid når jeg er ute og fisker blir Wallasen skrudd på før jeg går fra kai, og holder det fint og varmt inne i båten sånn at man kan gå inn og tine frosne finge en gang i blant. Lokket er også suverent til å tørke våte hansker på, det blir godt og lunkent oppå der! Så om man har lyst på litt varme i båten men synes det blir litt dyrt å montere en skikkelig luftvarmer, er dette et rimelig og funksjonelt alternativ.

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
lit off topic, men har du byggetråd til skute prosjektet ditt?? virker virkelig spennende

Hei, jeg bygger en trimaran seilbåt, sandwich med Divinycell i kjernen, 20mm i dekk. Det er akterlugar og salong, 1,58 "ståhøyde". Det er naturligvis et stort poeng å holde vekten nede, men jeg må samtidig ha et tilfredsstillende "WAF"-nivå (Wife Acceptance Factor), dvs do og varme.

Jeg vil uansett ha mulighet til å kokke litt mat, og å kunne bruke den samme enheten til kokking og oppvarming er forlokkende. Alternativet er en Wallas varmer, da kan jeg strekke rør til akterlugar og piggen, men jeg vet ikke om det er nødvendig, skuta er jo meget godt isolert.

Det hadde vært fint om noen har erfaring med Wallas med varmelokk og kunne dele disse.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Eg har og wallas 1800, og er fornøyd, men som sagt bråker vifta, og pumpa. men den er billig i bruk (5 l forrige sesong). Trenger mye strøm når den starter, viktig å ha godt batteri da. Syns at når en har lokket nede så blåser den varmengodt utover golvet. Jeg bruker å sette skorne på dørken under wallas en for å tørke dem.

stå i ro båt!

Hei, har vært opptatt med å bygge båt og fikk ikke med meg at det var blitt fart på tråden. Takk for mange gode innspill. For å presisere mer hva jeg er ute etter å oppnå: Den optimale krysning mellom komfort og lav vekt, med det i bakhodet at jeg har begrenset tilgang på strøm. Regner med å kjøre solceller, og en liten ladespole på påhenger, men liten batteribank (vekt). I min nåværende båt har jeg en toplaters med jernplater uten varmelokk, så jeg er godt kjent med Wallas. Etter min mening har den to negative sider; Den trenger 5A og god spenning for å starte, og den er relativt tung. Ellers er den gull. En Wallas 1800 som er nevnt i tråden har jeg vurdert, men den er det umulig å lage mat på, så da må det ordnes på en alternativ måte. I verftet har jeg en Primus laget for den svenske marinen (tre kronor og greier) på 2X2400W, det er en fin sak (Maritim dobbeltmodell av den gode gamle dere hadde i knappeteltet), men den også veier 6 kg eller så, men det verste er fukten og lukten den avgir. Fordelen er at den er uavhengig av elektrisitet og den høye effekten. Gass har jeg tenkt fort på og avblåst, bortsett fra kanskje en liten turkoker til kaffen hvis oppvarming blir fra separat enhet. Eber er helt uaktuellt, har en D2 i El-bilen, den bråker som et jetfly, jeg velger ofte ekstra topplue for å slippe å høre på den. Dessuten er den relativt glad i strøm og egner seg ikke til matlaging. Men god varme gir den.

Ikke så lett det her, lage båt som ikke veier noe og nesten ikke har strøm, men har høyt komfortnivå. Da blir neste runde; Påhenger med lav vekt og lite lyd og vibrasjoner, med stor ladespole og masse skyvkraft......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...