anhon Startet 10.Februar.2010 Del på Facebook Startet 10.Februar.2010 Hei jeg har fått et godt tilbud på en Eberspâcher D2 24v, og skal da evt. montere denne i Antares 650. Da må vel strømmen fra batteriet mitt (12v) gjøres om ved bruk av en Omformer ? til 24v. Vil en slik omformer bruke strøm av betydning ? Er det andre hensyn å ta i betraktning ? Er svært taknemlig for gode råd her :) Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Du kan regne at omformeren har ett egetforbruk på ca 10% av totalt strømtrekk (ca 85-93% effektivitet). I tillegg må du doble strømratinga/forbruket på Eberspâcheren (24V) for å finne belastninga du legger på 12V systemet ditt. Totalt strømtrekk fra 12V batteri vil da bli ca slik: 2 x Strøm(eber) + 10% Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Hei Det er nok under optimale forhold at du får 90 % virkningsgrad. Problemet her er at du må ha enrelativt stor konverter pga glødepluggen. Da blir denne konverteren ganske dyr. Det neste er at med en for stor konverter får du belastet denne lite under normal drift og da går virkningsgraden fort ned til 60 til 80%. Sitér dette innlegget Link to post
TLSA Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 (redigert) D2 Redigert 10.Februar.2010 av Usher (see edit history) Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
Bernt Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Jeg bruker webasto 5,5kw 24v ,med waco omformer og det funker helt topp. Har ikke målt hvor mye strøm det bruker man har aldri gått tom for strøm. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
anhon Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Hei takker for rask og nyttig informasjon! Dette tolker jeg som at det er lite hensiktsmessig å kjøre 24 v apparater på 12v anlegg ? Trekker glødepluggen mye strøm lenge ? hvor stor inverter snakker vi ? Hvor mye lade/batterikapasitet har du Bernt ? Takk for linken Usher!jeg leter fremdeles etter det beste kjøpet på en D2 ! Til info så er det en Suzuki DF 90 hk 2008 mod, som står for ladingen og jeg vurderer å montere eget forbruksbatteri/krets iløpet av sesongen! tar gjerne imot flere fakta,tips osv, Sitér dette innlegget Link to post
anhon Svart 11.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Takker for infoen noen fler kommentarer hadde vært :flag på forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Jeg har 2* 145a og vanlig 60a dynamo med elektronisk regulator. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Kjøpte en enkel liten dings fra Komplett for å lade opp laptop til sjøs - har maks utgangseffekt 300w ved direktekobling til batteri, halvparten ved bruk av 12v utgang. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.