Jump to content

Hvordan få gelcoatfargen tilbake uten å lakke på nytt?


Alebi

Recommended Posts

Det var stille her ser jeg, men det finnes mange tråder om emnet her inne uten at jeg spesielt husker navnet på dem.

Dersom du søker på Autosol, akrylpasta, Autoglym, vaselinolje eller polering er jeg ganske så sikker på at det dukker opp interesante tråder.

 

Her kommer likevel en liten innføring dersom du er villig til å gjøre en "liten" jobb: Om det er ille, er nok tingen etter min mening å gå igang med vannsliping 1200 papir eller finere.

Så en omgang med akrylpasta eller Autosol og polermaskin så evt, 3M polerpasta og hardvoks til slutt. Bruk så vaselinolje og smør over før du setter båten bort til neste vinter. Har god erfaring med at den trekker inn og tilfører ny næring i løpet av vinteren. Forebygger og gir seinere et enklere vedlikehold.....

Link to post
Share on other sites

3M pasta er et meget godt produkt. som gir flott resultat. Problemet som du kanskje vil oppleve er at det blir knall fint etter behandlingen. men etter kun 14 dager i sola så begynner prossesen igjen.. pigmentene i fargen trekkes meget lett ut når båten aldres.. den blir mer og mer porete.. små fjell hvis man titter i mikroskop.. dette kan kun kureres med lakkering desverre.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
etter en hver rubbing eller lakkrens så må man polere oppå der igjen for å beskytte og bevare glansen.... en grundig poleringsjobb krever masse tid og tolmodighet.. om man bruker maskin kreves riktig type med riktig hastighet hvis ikke kan man ødelegge mere enn man reparerer!

 

3M pasta er et meget godt produkt. som gir flott resultat. Problemet som du kanskje vil oppleve er at det blir knall fint etter behandlingen. men etter kun 14 dager i sola så begynner prossesen igjen.. pigmentene i fargen trekkes meget lett ut når båten aldres.. den blir mer og mer porete.. små fjell hvis man titter i mikroskop.. dette kan kun kureres med lakkering desverre.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Desverre kan man polere og forselgle så mye og ofte man orker men problemet blir og er der desverre. Topcoat blir meget "hullete" når den eldes.. Medisin om man ikke skal polere hver 14 dag er lakkering for perfekt resultat. Fargede båter er som en rød bil uten klarlakk desverre.. bare hakket værre faktisk. Mange båtprodusenter idag "støper" ikke fargede båter.. de tar heller og lakkerer etterpå siden dette holder på fargen mye lettere. Bare spør en scand baltic eier fra 80 tallet om hvor fort hekken blir melkehvit igjen...

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

OBS OBS!! Jeg har behandlet flere båter med abralon og ikke fått ønsket resultat på fargede båter. fargen har tendens til og bli meget blank med en "hvit" dybde. hvite båter blir meget flotte av og slipe. Prøv på et område først og vær obs på at det er fort gjort og slipe igjennom.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
hvite båter blir meget flotte av og slipe. Prøv på et område først og vær obs på at det er fort gjort og slipe igjennom.

Har en båt fra Sveits/vestlandet ,der har dem ikke hatt tid til så mye vedlikehold og polish virker det som.Jo da båten har jo noen år på baken men ,den behøver ikke bli slik fordet.

Har endel matte loddrettestriper på overbygget ,fra fb å ned til vinduene.Har tenkt på dette en stund nu,så ser jeg endel bilder på nettet med flotte resultat. Du som har testa dette ,hva med bare å kjøpe vanlig 2000 våtslipepappir og ta der du trenger? Eller blir det så synlig at alt må tas ,ikke mye der jeg kan gå med marskin så kan like gjerne gå for våtslipepappir .Men hva er fasitten da på pappira ,hvor starter jeg og slutter jeg ang korninga på pappiret. Har du noe svar på dette ,hadde vært ok så jeg slipper å prøve meg frem .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei sann TineIV :flag:

 

Hvis det er veldig matt så gå på med 1200 gjerne grovere hvis gjenstridige områder.. Jeg har brukt ned til 600 med godt hell men da må du være SVÆRT forsiktig for og ikke gå inn til laminatet.. jobben med 600 og oppover er fomidabel så prøv 1200 først du :yesnod: "faren" med og kun slipe de matte områder er at disse vil få båtens opprinlige hvitfarge tilbake og da ser plutselig resten Gult ut.. Blir som og ta av gamle klistremerker hvor det alltid er hvitt og fint under :lol: Med hvit skrogfarge som du har så kan du dog "fade" dette ut i null slik at ikke forkjellen blir så stor. Begynn med 1200 for og jobbe oppover til 2000 for så og rubbe og polere.. Du vill ikke tro hvor pent det blir etter en slik behandling.. båten blir som ny :yesnod:

 

Det viktige når du vannsliper er og holde papiret rent hele tiden.. så bruk rikelig med vann til skylling av papir og skrog.. det er formidable mengder oksydering/skitt som fester seg i papiret.

Du har jo en engelsk dame til båt og dette skal du være meget glad for.. Engelskmennene bruker mye tjukkere lag med gelcoat når båtene støpes.. derfor tåler de også mye sliping før laminatet kommer frem og du vil få en dyp glans som er disse båtene unikt :cool:

 

Og få princessen like fin som når hun forlot verftet er ikke noe problem.. men det er en formidabel jobb, dog verdt all jobben når hun speiler seg i en helt annen glans en mange andre båter..

 

Jeg har gjort slike jobber på flere norske merker også.. men der får man aldrig den samme glansen og en ser nærmest laminatet i godt sollys :nonod:

 

Lykke til TineIV men pass på og ikke bli bitt av basillen.. :lol: Fort gjort og dra på seg en senebettennelse eller fire :lol:

 

Lagt til: Det skal sies at jeg gjør denne jobben kun maskinellt da jeg ikke blir fornøyd med håndarbeid.. unntakene er som du sier på utilgjenlige steder for maskin. Når man titter på skroget i motlys skal du ikke kunne se en eneste ripe etterpå.. det skal være speilblankt.. har du hårriper så er det fortsatt for grovt selv om det tilsynelatende ser blankt ut.. mange som polerer gjør nettopp tabben av og kun polere oksyderingen blank.. da får man ingen dybde i skroget og det ser ofte bare blankt ut i motlys.. og det varer kun en halv sesong.. Overflaten skal se ut som billakk bare gjevnere.. (uten småappelsinen som man ser på alle maskin lakkede biler) jeg pleier og sammenligne overflaten på en velbehandlet båt med god tjukk vaniljesaus.. helt blank med dyp finnish.. slik at man får lyst til og ta ei skje og smake :lol:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takker for den ,ja dem er glad i gelcot der borte .Ser der det er noen små hakk ,så er da noen mm å gå på .Slipper ikke igjennom der tvert ,men hadde vært morro å fått berta litt blankere .Selvom jeg får stadig skryt av at båten altid er så blank å fin,morro å høre det så klart.Men den trenger en liten makeover i øvere del ,mener jeg da.

Polytrol ,hva er det ?

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Polytrol er et Owatrol produkt, velegnet til å friske opp farget gelcoat. Men den må ikke brukes på hvit gelcoat, da den er litt brun på farge og derfor vil lage skjolder i gelcoaten. Kjempeprodukt til sitt bruk, jeg bruker det til alt av plast utvendig på bilen blant annet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Polytrol er ett kjempe produkt til plast og gummi kan brukes på fenderlist og andre detaljer.

Vaselinolje er jo også fint å smøre inn båten med før vinteropplag har også smørt proppelen med den og det ser jo veldig imponerende ut før skuta skal på vann :yesnod:

Anbefaler ikke å øse ut vaselinolje over overbygg da det kan ta løse opp tettninger rundt vinduer :nonod: å da får du en skikkelig jobb men rengjøring og vinduer som må ut.

Så bruk kun vaselinolje på skrog og forsiktig på overbygg. Det som ikke er trekt inn vaskes vekk med varmtvann....

 

Har forøvrig god erfaring med Autoglyms bilprodukter på båt gir knall resultater men i år vil jeg prøve noe nytt fra Hempel

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ikke rubbe.. men slipe.

Se denne linken: http://www.jestokke.com/ms20/Loggen/Innleg...ikke_rubbe.html

Dette så jo bare fantastisk ut - men jeg var likevel noe skeptisk til om jeg turde prøve. Tok etterhvert mot til meg og gikk igang: Kjøpte "Ablaron" sliperondeller i 2000 og 4000 korning og prøvde forsiktig først med poleringsmaskinen - som jeg dog ikke hadde følelsen av å ha helt god kontroll med. Gikk derfor etterhvert over til å bruke eksentersliperen som jeg syns fungerte mye bedre. Og all min frykt og skepsis til tross - resultatet ble fantastisk så til alle som ønsker en skikkelig oppfreshing av gelcoaten, farget eller ikke - dette er bare å anbefale.

http://blaa_stripe_foer.jpg

http://blaa_stripe_foer_ii.jpg

http://blaa_stripe_etter.jpg

http://blaa_stripe_etter_ii.jpg

 

(og så var det dette med å få direktevisning av bildene da ...hvordan var nå det igjen?)

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...