Jump to content

Videokamera på mastetopp. Finnes dette?


Fanafjord

Recommended Posts

Kom nettopp på at en liten webkameraaktig sak på mastetopp, gjerne på et roterbar feste hadde vært et artig leketøy.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

En eller annen gang i løpet av det siste halvannet året, har jeg lest reklame for nettop dette.

Det var et kamera som kunne styres nedenfra og med så stor lysåpning at man kunne se i tillnærmet mørke (mener å huske at det var under 1 lux og at bildet gikk automatisk over i SH når det var for lite lyst til farger)

Dette kameraet var ikke montert helt i toppen, men på toppen av Radar eller like over der. Jeg mener at man som opsjon også kunne få dette med Gyrostamelisator, men at dette var veeldig dyrt.

Bildet ble vist på kartplotter i cocpit hvor det også var en opptaksmulighet, samt at man kunne styre det fra PC ved kartbordet.

 

Jeg har forsøkt tenke på hvor jeg har lest dette, men kommer ikke på noe i farta, men at det finnes, er jeg temmelig sikker på.

 

Om det koster mer enn det smaker, er jeg helt sikker på.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ja det er sikkert et poeng at mastetoppen beveger seg jo sterkt. Blir vel sjøsyk ved å se på skjermen nede ved kartbordet :lol:

 

Nei noe grådig dyrt har jeg ikke lyst til. Kanksje begynner å prøve meg frem med en vanlig webcam (har en liggende i skuffen) bygget inn i en liten plexiglasbeskyttelse.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Om det ikke brukes akkurat på ute på fjorden, er det jo kjekt å kunne sjekke forholdene rundt båten når man sitter hjemme?

Med WLAN i havna, eventuellt iCE, er jo dette en smal sak å få til!

 

Selv kjøpte jeg en USB-dings på eBay til en hundrings, som har fire videoinnganger. Kvaliteten er naturligvis ikke fantastisk, men det er greit nok til sitt bruk!

Jeg har imidlertid aldri fått somlet meg til å montere dette ombord, men tanken var ett kamera i salong m/bevegelsesdetektering (kjekt i tilfelle innbrudd eller lemen(!)), samt ett kamera v/motorlanterne - sånn omtrent midt på masta...

Link to post
Share on other sites

Alle går ut i fra att kameraet skal peke ut mot omgivelser. Men peker det ned i cokpit så funker det fint i all slags vær. :yesnod:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...