Jump to content

VDO turteller for impulsgiver, kan den tilkobles dynamo istedet?


Erling P

Recommended Posts

Har en VDO turteller som får signal fra føler i motorblokken.Føleren er med 2 kontakter.

Den ene er knekt p.g.a alder?.

Turtelleren på instrumentpanel har merking: G,12,W og en som er uleselig.

I midten er det en justeringsskrue.

 

Spørsmålet er: Kan man ta en eller begge ledningene fra giveren og koble til W?

Eller må man strekke en ledning fra W på dynamo til W på instrument?

Motor er MD11d,dynamo Iskra

 

 

Er taknemlig for all hjelp! :blush:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig VDO turteller har sluttet å virke . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post
Share on other sites

Du kan neppe bruke den turtelleren du har for tilkopling til dynamo. Dvs noen modeller kunne brukes både til giver og dynamo, men de fleste er enten eller. Men jeg har et par givere og en turteller liggende fra en Ford Sabb jeg har byttet ut. Jeg vet ikke om delene er like, men det er godt mulig. Kan du legge inn et bilde, så kan jeg se om det er de samme delene?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På turtelleren skal det stå noe om hertz og jeg tror dette kan fortelle om den kan gå på dynamo eller på giveren på blokka. På min stod det 48000 og den kunne visstnok bare gå på dynamoen. Det er visst noe lavere tall visst den går på giveren på blokka. Noen er dog kombiinstrument. Jeg kverket min med feilkobling og måtte kjøpe ny. Volvo penta sak, og kostet meg 5500,-. Holdt på å gå på rygg av den prisen.

Link to post
Share on other sites

Noen modeller kan brukes til begge løsninger, og det kan virke som om du har en slik ja. Prøv å kople W til dynamoen, så ser du om du får et fornuftig resultat. I forbindelse med det motorbytte prøvde jeg det samme hos meg, men jeg hadde den gamle typen turteller og fikk bare opp 1500-2000 rpm på turteller uansett turtall på motoren. Men jeg hadde flaks og fant en identisk turteller med W uttak på finn.no, og kjøpte derfor denne og flyttet frontringen over fra den jeg hadde. Men min gamle hadde ikke pinne merket W, kun G og en annen jeg ikke husker (I?).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skulle ombord for å koble de nye målerne i dag.

Årets første bad,jævla kaldt.

Tok et c-moment og stupte på hodet i sjøen.Trakke på en isbit på kaia,målerne ligger på 6 m dyp,de skal plukkes opp når det blir mulig.

Dette var en stor nedtur.

Men man lærer hele tiden

Link to post
Share on other sites

Min første måned med egen båt for noen år siden (Sagen 730) endte med at jeg måtte ut og bade for å fjerne tau i propellen. Dette var i desember, med 8-10 grader i sjøen. Og jeg minnes at det var utrolig kaldt! Så da kan jeg bare tenke meg hvordan det var nå i februar, med et par pluss eller så i sjøen! Godt du klarte å berge deg opp da, dette kunne gått ille! Synd med utstyret, men det viktigst var at du fikk berget deg selv!!

 

Er det en Sagen 730 du har, eller den eldre 24?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Var i byen for andre gang å kjøpte Turteller og Tempraturinstrument Faria.

La de FORSIKTIG på dekk og kom meg ombord uten et bad!

Tok strøm og jord og lys til målerne fra de gamle VDO opplegget.

Sim sala bim det virket.Men de passet ikke inn i åpningen til VDO målerne ca 2 mm større

De 2 gamle VDO målerne var brent!

Så nu er jeg klar til å starte fisket før det blir tur :flag:

Redigert av kokkfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...