Erling P Startet 11.Februar.2010 Del på Facebook Startet 11.Februar.2010 Har en VDO turteller som får signal fra føler i motorblokken.Føleren er med 2 kontakter. Den ene er knekt p.g.a alder?. Turtelleren på instrumentpanel har merking: G,12,W og en som er uleselig. I midten er det en justeringsskrue. Spørsmålet er: Kan man ta en eller begge ledningene fra giveren og koble til W? Eller må man strekke en ledning fra W på dynamo til W på instrument? Motor er MD11d,dynamo Iskra Er taknemlig for all hjelp! Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig VDO turteller har sluttet å virke . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 (redigert) Du kan neppe bruke den turtelleren du har for tilkopling til dynamo. Dvs noen modeller kunne brukes både til giver og dynamo, men de fleste er enten eller. Men jeg har et par givere og en turteller liggende fra en Ford Sabb jeg har byttet ut. Jeg vet ikke om delene er like, men det er godt mulig. Kan du legge inn et bilde, så kan jeg se om det er de samme delene? Redigert 11.Februar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
snod Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Denne typen turteller mener jeg leser av en spenning som den får fra giveren. Kan installere ny giver, men det koster et par tusen tror jeg. Tror jeg ville valgt å bytte turtelleren og kople til dynamo. Har lagt merke til at noen av biltemas instrumenter passer rett i VDO paneler. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 11.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Takker. Ja giveren er smelldyr.tror Bjordal &Madsen snakket om ca 3000.- Men det er W inngang på turtelleren.De på Maritim sa at man kunne koble om til dynamo, Får prøve og går det ikke så..... Skal se over alt når det blir lyst. Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 På turtelleren skal det stå noe om hertz og jeg tror dette kan fortelle om den kan gå på dynamo eller på giveren på blokka. På min stod det 48000 og den kunne visstnok bare gå på dynamoen. Det er visst noe lavere tall visst den går på giveren på blokka. Noen er dog kombiinstrument. Jeg kverket min med feilkobling og måtte kjøpe ny. Volvo penta sak, og kostet meg 5500,-. Holdt på å gå på rygg av den prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 11.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Ja det sto et tall på den.Husker jeg ikke feil var det 96000 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Noen modeller kan brukes til begge løsninger, og det kan virke som om du har en slik ja. Prøv å kople W til dynamoen, så ser du om du får et fornuftig resultat. I forbindelse med det motorbytte prøvde jeg det samme hos meg, men jeg hadde den gamle typen turteller og fikk bare opp 1500-2000 rpm på turteller uansett turtall på motoren. Men jeg hadde flaks og fant en identisk turteller med W uttak på finn.no, og kjøpte derfor denne og flyttet frontringen over fra den jeg hadde. Men min gamle hadde ikke pinne merket W, kun G og en annen jeg ikke husker (I?). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erling P Svart 12.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Ja,ja,nu har jeg sett over alt. Jeg har prøvd: W fra dynamo til W på instrumentet .ingenting Har koblet det som er av varianter men det er ikke liv i "jævelskapet". Går til byen i morgen å kjøper en ny turteller. Takk for alle tips! Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 13.Februar.2010 Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Jeg mener det skal gå med 12V inn på det samme på turtelleren, det samme med W, og selvfølgelig minus på rett plass. Da burde den virke. Er det en turteller med 8 pinner på baksiden? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Erling P Svart 13.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 (redigert) Nei.Det er 4 stk. G.12.W.og - Redigert 13.Februar.2010 av faren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Februar.2010 Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 I tillegg til W må du kople til 12V pluss på 12 og minus på -. Men de er kanskje allerede tilkoplet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erling P Svart 13.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2010 Ja,det er koblet.Var og kjøpte nytt instrument i dag.Men skal måle om det er strøm til det gamle før montering.Glemte det! Må slutte nu,SKISKYTING !!!! Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Skulle ombord for å koble de nye målerne i dag. Årets første bad,jævla kaldt. Tok et c-moment og stupte på hodet i sjøen.Trakke på en isbit på kaia,målerne ligger på 6 m dyp,de skal plukkes opp når det blir mulig. Dette var en stor nedtur. Men man lærer hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2010 Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Det var da veldig tidlig å starte badesesongen nå da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erling P Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Ja,det har du rett i.Men jeg haren vest hengende ved døren.Og jeg tar den ALTID på meg ved sjøen. Men det er litt tidlig å starte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2010 Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Min første måned med egen båt for noen år siden (Sagen 730) endte med at jeg måtte ut og bade for å fjerne tau i propellen. Dette var i desember, med 8-10 grader i sjøen. Og jeg minnes at det var utrolig kaldt! Så da kan jeg bare tenke meg hvordan det var nå i februar, med et par pluss eller så i sjøen! Godt du klarte å berge deg opp da, dette kunne gått ille! Synd med utstyret, men det viktigst var at du fikk berget deg selv!! Er det en Sagen 730 du har, eller den eldre 24? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erling P Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Det er den eldre,men den er bra til mitt bruk. God i sjøen og går greit. Bare at turteller og Tempraturmåleren er gåen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2010 Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Både turteller og temperaturmåler får du rimelig på Biltema. Mistenkelig like Wema sine, enten kjøper de av dem eller så er det en blåkopi... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erling P Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 (redigert) Var i byen for andre gang å kjøpte Turteller og Tempraturinstrument Faria. La de FORSIKTIG på dekk og kom meg ombord uten et bad! Tok strøm og jord og lys til målerne fra de gamle VDO opplegget. Sim sala bim det virket.Men de passet ikke inn i åpningen til VDO målerne ca 2 mm større De 2 gamle VDO målerne var brent! Så nu er jeg klar til å starte fisket før det blir tur Redigert 6.Mars.2010 av kokkfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.