Jump to content

Hvor får jeg tak i 1/2" firkantnøkkel eller pipe?

Bonus

Recommended Posts

Trenger 1/2" firkantnøkkel eller pipe for å løsne messingpluggene for de to anodene på mine D4'er. Trangt, har ikke lyst til å bruke vanlig fastnøkkel eller skiftenøkkel på dette. Messing er mykt, for lett å ødelegge pluggen.

Den lokale verktøybutikken i Moss klarer ikke å skaffe, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i dette?

Du kjøper en overgang fra 1/2" og bruker den

Er nok dette jeg gjør ja. (Har forøvrig overgang)

Jeg har forsøkt Jacob Jahnsen (Tools) i moss, Jula, Biltema ++. Ingen har, og ingen kan skaffe.

Iogmed at det er 1/2" (som er "skrallesiden" av std. piper) så skal jeg prøve å "snu" en overgang og bruke en fastnøkkel på den. Overgangen i stål er jo sterkere enn messingpluggen.

Redigert av Svenning (see edit history)

Hvis jeg har forstått saken riktig: Du bruker en ekstra pipe for halvtoms skralle, la oss si en 21 mm pipe. Du har vel en fra før, og kjøper en ekstra. Så setter du de to pipene mot hverandre og legger en 21 mm mutter i. Legg noen skiver eller hva som helst i bunnen av hver pipe, slik at mutteren ikke forsvinner inni, men tar tak i begge pipene. Da har du en halvtoms firkant du kan skru med. Hvis jeg ikke har misforstått.

... orstått saken riktig: Du bruker en ekstra pipe for halvtoms skralle ...

Jepp, det vil funke.

... pipesett med 12 riller innvendig, så er den også beregnet på firkantede muttere. ...

Det kunne jeg ha gjort Amalie 36. Men, en slik 12-rillers pipe tar kun tak i hjørnene på firkant-pluggen. Og, for å få lavest mulig flatebelastning på nettop hjørnene, ønsker jeg en ren firkant som omslutter hele hodet på pluggen. Også i "høyden".

Og, for å få lavest mulig flatebelastning på nettop hjørnene, ønsker jeg en ren firkant som omslutter hele hodet på pluggen. Også i "høyden".

Jeg tror neppe du klarer å dra hjørnene runde med en fastnøkkel i rett størrelse, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du har utelukket det? Hvis det da ikke er mangel på "albuerom" for nøkkelen...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Det er dessverre nettop det jeg en gang har erfart. At jeg dro hjørnene runde. Messing er mykt.

Ok, hvis du har opplevd det så skal jeg ikke krangle mer om den saken :smiley:

Da skal du istedet få et tips for å koble sammen to piper som jeg selv har brukt: ofre en unbrakonøkkel av det vanlige billige slaget som er vinklet i en kort og en lang side, dimensjon f eks 10mm hvis det er 10mm piper du skal bruke. Sag av en bit av den lange siden som er så lang at den fyller lengden i de to pipene du skal bruke.

Det er sånne jeg snakker om:

10-1040_m.jpg

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

• 4 uker senere...

Da har jeg skiftet anoder på motorene. Fulgte rådene herfra, spesielt hljoen. Kappet en 10mm unbrakonøkkel med vinkelsliperen og monterte to 10mm-1/2" piper mot hverandre. Limte med std. Aralditt og varmeherdet i stekovnen.

Virket perfekt, gjorde skifte av bakre anoder til en lek ...., nesten en lek da; jeg er dessverre ikke like myk og atletisk som jeg engang var.

Her er et bilde av mitt nye VP spesialverktøy:

firkantpipe.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...