Nøttlending Startet 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2010 Noen som har gode tips til hvem som kan ha slange med dimensjon ø 82mm innvendig? ca 240mm lang. Hverken Univa, Volvo, Sleipner har.... Tess har kun radiatorslange som bare er ca 5-6mm, og jeg tviler på at den er sterk nok. Den eksisterende er 12mm tykk. Det blir nødvendigvis endel friksjon mellom aksel og pakkboks som bidrar til vridningslaster på slangen (smørefri pakkboks - kun talgpakning). Slangen må visstnok være uten armering for å være myk nok til å oppta vibrasjoner fra akslingen.... Noen av dere som vet om noen som kan føre dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Forsøk Vest Mekan. De leverer pakkbokser, stevnslager, ja komplette propellsystemer. Har de ikke selv, vet de sikkert hvor du kan handle. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hansi Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Bosvik i Risør kan være en mulig leverandør over hva du etterspør. Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 En annnen stor og god leverandør er jo Sleipner i Fredrikstad. Mvh Ola Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Løfter denne litt... Takk for svarene som er gitt, men kommer ikke videre. Har nå forsøkt en del levearndører som Trelleborg, Westmekan osv. Ukurant dimensjon visstnok. Er det noen som har tips? Akkurat nå sitter jeg med gummislanger som er defekte, og tilsynelatende uten mulighet til å få tak i nye..... Hjelp! Vil en 6mm tykk radiatorslange være tilstrekkelig? akslingen er vel ca 50mm, så litt friksjon blir det. Pakkboksen kan monteres millimetre ifra hylsa for å redusere "vridningslasten" mest mulig... Men vil det holde på sikt? Det er jo ikke slik bruk en radiatorslange er ment for..... Takknemlig for all hjelp! :) Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Tess har det meste av slanger. Kanskje de kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Hvorfor ikke bytte hele pakkboksen, hvis det er en så ukurant dimensjon ? Sleipner Highline Pro sjøvannskjølt med cutlasslager f.eks, bedre finnes vel ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Kan jo i og for seg bytte hele pakkboksen, men jeg er vel like langt siden hylsa har samme diameter? Kan få tak i 90mm slange og pakkboks, og lurte på om det gikk an å legge en slange med 6mm gods som en slags foring mellom hylsa og slangen. Vil man klare å få det tett mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 ..............lurte på om det gikk an å legge en slange med 6mm gods som en slags foring mellom hylsa og slangen. Vil man klare å få det tett mon tro? Gjør for all del IKKE det !!! En av mine venner holdt på å gå ned på grunn av en slik løsning. Han hadd fått innsatt ny motor på et merkeverksted. På vei mot hjemmehavna merket han at båten syntes å gå trått. Åpner motorluka og ser vannet stå et godt stykke opp på motoren. Fikk snudd og satt båten på grunn i en nærliggende marina. Årsaken var at verkstdet ikke hadde brukt korrekt dimensjon på slangen mellom hylsa og pakkboksen. Det var foret opp med en ekstra slange som mellomlegg og slangene hadde glidd fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Har du hørt med disse gutta? Er ikke umulig at de kan ha noe liggende Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 jeg hadde hørt med tess eller hydro scan, de har veldig mye Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Et annet tips kan være Hydroscand. De har avdeling i Tønsberg. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 det var de jeg mente he he Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 En tynn eksos slange? Det er det jeg har Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Industrihydraulikk i Fredrikstad er spesialister på slanger. Addressen er Tomteveien på Råbekken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2010 Eller som sakt tidligere. En tynn eksos slange Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Nøttlending Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Ny dag og nye muligheter, men fortsatt ingen muligheter for slange med ø82mm..... Et firma i Sande kan produsere men da må de lage verktøyet, og bare det kommer på 5-6 laken... Det er jo litt drøyt for en snau halvmeter gummislange, men hvis det ereneste utvei, så er det kanskje bare å bite i sureplet? Jeg lurer fælt på om den radiatorslangen til tess med 5-6mm gods er sterk nok? Den er jo armert, og det kompenserer jo for tykkelsen.... Noen som har erfaringer med bruk av radiatorslange på slike dimensjoner? (akslingen er 50mm for å gi litt inntrykk av kreftene som er i sving) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 legge en slange med 6mm gods som en slags foring mellom hylsa og slangen. Vil man klare å få det tett mon tro? Hvis du ikke får tak i slange og ikke vil gjøre noe med hylsa så ville jeg, istedenfor å bruke slange som foring, vurdert metallforing av samme material som hylsa er av limt (med f eks Locktite) eller hvis mulig krympet på hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Forsøk Otto Olsen i Lillestrøm. De dreier tettinger etter mål. Kan kanskje finne en løsning for deg også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Radiatorslanger er skjelden oljebestandige. Så det er nok ikke noen god løsning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Hva med å surre noen runder med selvvulkaniserende tape for å bygge opp slik at kurant slange kan nyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Det finnes endel leverandører til spesielle formål. Oljeindustri bl.a.. En slange til 82mm hylse er ca. 3,22, kanskje 3 1/5-dels tomme innvendig finnes? Vil tro at 81 - 83 kan benyttes. Et eksempel Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Nøttlending Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Har forsøkt Otto ohlsen - veldig hjelpsomme, men kunne desverre ikke hjelpe meg.... Nå er pakkboksen av en smørefri type, dvs uten fett eler olje, så da skal jo ikke slangen bli utsatt for olje heller? Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Har fått tak på en radiatorslange med riktig diameter, men kun 5mm gods. Er det mulig å forsterke denne ved å laminere et lag splittet slange på utsiden? Hva slags lim kan evt benyttes? Lamineringen blir jo kun å regne som en forsterkning siden den innerste slangen vil være hel. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Litt usikker på om silikonslange kan brukes til ditt formål, men du kan jo ta en titt her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.