Jump to content

Mercury viking som stopper og ikke vil gå på tomgang


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Er det noen Mercury guruer her :fishing:

Har som sagt en 10 hk viking som ble kranglete i sommer. Jeg tror problemene startet med at de var vann på bensintanken.

Jeg renset tanken og byttet slangen mellom tank og motor

Jeg har renset forgasseren, og byttet plugger, når ikke det hjalp tok jeg den med inn på verksted. De renset forgasseren på nytt, og gikk over motoren, uten at det hjalp nevneverdig. Motoren er vanskelig å starte, går dårlig på tomgang.

Er det noe jeg har oversett?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Hjalp svoger med en 4hk Merc i sommer. Den gikk bare på tomgang med litt choke på, gikk greit på høyere turtall. Tok av og demonterte forgasser og staket opp og blåste rent i en del hårfine kanaler og dyser i forgasserhuset. Enn par steder var det grodd igjen med levret totaktsolje.

Etterpå gikk den som ei klokke igjen.

Koster igenting annet enn en halvtimes skruing, så du kan jo starte der... :yesnod:

Hvis du aldri har åpnet en forgasser før, spør om hjelp fra noen som har. Ikke så veldig komplisert, men det er greit å få den sammen igjen nogenlunde riktig

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Regner med at forgasseren er justert opp etter rensen ??

 

Hvis ikke....

  • Skru blande skruen ( justering skrue som sitter kl 12:00 rett over forgasser "hullet" ) forsiktig helt inn ( bare kjenne at den bunner ). skru den så 1 -1/2 > 1-3/8 omdreining ut ( grunninnstilling )...
  • Pump opp bensin, på med choke, sett motoren i start posisjon, start motor, kjør motor varm ( husk kjøling ), høy tomgang ( opp til 1500 rpm )
  • Når motoren er varm.... dra gassen så langt ned som motoren vil gå på.
  • Begynn å skru forsiktig på blande skruen, skru sakte inn OG ut .. la motoren få litt tid til å reagere
  • Du skal finne 2 punkter der motoren begynner å fuske ( for mager og for fet ), det korrekt punktet en midt imellom disse + 1/4 omdreining EXTRA ut ( Mercury motorer liker litt ekstra bensin :yesnod: ) .
  • Gjenta gjerne flere ganger ( juster ned gassen så lavt du kan ), ideelt burde tomgangen ligge på 850 ± 50 omdreininger i gir.

 

Sjekk gjerne også tennings tidspunktet ved tomgang også ( 8° BTDC ± 1° ), er egentlig det som justerer selve tomgangen .

 

Hjelper ikke dette bør du gjøre følgende...

  • Av med forgasser og rens grundig, kjøp gjerne skikkelig forgasser rens og legg den i bløtt ( kjøpes hos en bilrekvisita forhandler )
  • Blås igjennom ALLE hull og dyser med trykkluft
  • Sjekk og eventuelt juster flottør høyde
  • Invester i et forgasser service kit ( pakninger/membran og blande dyse + litt til )
  • Monter forgasser og juster opp etter boka ( tomgangs tenning, tomgang, blande dyse, maks fortenning )

 

Skader heller ikke med en kompresjons sjekk for å sjekke ut tilstanden på motoren....

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Har sjekket litt videre, gått igjennom forgasser på nytt, renset og pusset.

Virker som den går skikkelig på bare en sylinder. Når jeg tar av pugghetten på den ene, stopper den, på den andre er det liten forskjell.

Har gnist på begge plugger, så det er ikke det som er problemet.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
  • 4 år senere...

Har sjekket litt videre, gått igjennom forgasser på nytt, renset og pusset.

Virker som den går skikkelig på bare en sylinder. Når jeg tar av pugghetten på den ene, stopper den, på den andre er det liten forskjell.

Har gnist på begge plugger, så det er ikke det som er problemet.

Hei, jeg har samme problem på min Mercury Viking. Fant du ut hva som var i veien?

Link to post

For kver plugg sit det ein coil,for å måle desse må du til forhandlar(ohmes)desse kan være problemet,men veldigt sjeldent.

Du seier at forgassar er rensa,slik at det er ok.Men hugs også å sjekke innsug (ser ut som ein v forma plate bak forgassar)det er det tendens til å legge seg

litt bensinavleiringa der hvis motor har stått lenge.Bruk forgassarrens og blås reint med trykkluft.

 

Hvis sylinder er revet,har du også same problem(tomgang),bare mykje større omfang

Link to post
  • 1 år senere...
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...