Jump to content

Vannfordeler 8 - 12 hk FM!!! Trenger mer hjelp


jorhei

Recommended Posts

Jeg trenger den delen på min FM motor som man bruker når man skal justere hvor mye vann man skal ha inn i motoren, for å oppnå riktig tempratur. FM hadde ikke delen, så jeg lurte på om noen her kanskje har en gammel FM motor stående eller om noen vet hvor jeg kan skaffe en slik del. Den er avbildet nedenfor.

Motoren er en 8 - 12 hk FM fra 1956

 

Bilde

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er hendelen/håndtaket som er knekt bør det vel ikke være den helt store utfordringen å reparere dette. Ventilen/3-veis ventilen ser ut til å kunne demonteres. Er den treg bør den kunne "moes". Er den lekk kan den slipes inn igjen. Den har trolig også en pakkboks som kan pakkes om.

 

Om du ikke har den nødvendige kompetanse og verktøy selv vil jeg foreslå at du får kontakt med en mekaniker av det gamle slaget som er i stand til å reparere litt og ikke bare skifte deler.

 

Må du ha ny 3-veis ventil kan det være lurt å prøve GH Fittings As på Sofiemyr. (66.89.21.00)

Link to post
Share on other sites

Trenger mer hjelp når det gjelder vannfordeleren jeg. Hvordan virker den? Kan noen fortelle meg hvor vannet går inn og ut?

Det er tre kraner pluss en i bånn av fordeleren slik som bildet viser, noen som vet hva alt dette er til? Hvilken funksjon har de forskjellige utgangene?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

....Kan noen fortelle meg hvor vannet går inn og ut? Det er tre kraner pluss en i bånn av fordeleren slik som bildet viser, noen som vet hva alt dette er til? Hvilken funksjon har de forskjellige utgangene?

Er ikke det så enkelt som å følge alle tre utgangene og se hvor rørene / slangene leder hen?

 

- Husker ikke helt fra "min" FM - men det røret som kommer inn på ca. klokken 13 på bildet er vel hovedrøret fra selve vannpumpen!?!

 

- Røret klokken 6 - den med 90-graders bend går til / fra termostathuset (som du påstår du ikke har............:sailing:)

 

- og den tykke slangen klokken ni må vel være lett å følge og finne ut hvor den går hen?

 

Du kan jo også ta og løsne en og en kobling - mens motoren går på tomgang - for å se om det er inn- eller utgang - sugen den eller spruter den?

 

Lykke til!

:cryin:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at vi lurer er fordi at nå har vi enda et problem. Motoren får kjøling, men det kommer ikke inn i motoren, slik at den "koker". Den som viser klokken 13 vet vi at kommer inn fra pumpa, og den slangen vet vi at fører vannet ut over bord. Vi er litt usikkre på om den aom viser klokken 6 er vi usikre på om vannet kommer etter at det har vært i blokka eller om det skal inn i blokka via denne (inntak til blokka eller uttak til blokka)?

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at vi lurer er fordi at nå har vi enda et problem. Motoren får kjøling, men det kommer ikke inn i motoren, slik at den "koker". .........

Vi er litt usikkre på om den som viser klokken 6 er vi usikre på om vannet kommer etter at det har vært i blokka eller om det skal inn i blokka via denne (inntak til blokka eller uttak til blokka)?

Er det kanskje slik at vannet som kommer fra vannpumpa (kl 13) går rett ut igjen gjennom slangen kl. 9 ? Er det dét som er feilen ved 3-veisventilen? At du ikke kan "styre" vannstrømmen, dit du vil?

 

Såvidt jeg husker gikk vannet fra vannpumpa først gjennom eksosmanifolden, så videre på styrbordside frem til fronten av motoren, kom opp til toppen der hvor termostaten skal sitte. Er motoren kald, er termostaten stengt og vannet går videre og overbord. Er motoren varm, går vannet gjennom toppen (indre sløyfe) og videre til eksosmanifolden. Det er det jeg husker, men det er jo en stund siden nå, så ta det med en klype salt........ :cryin:

 

Når det gjelder klokka 6 så er jeg ganske sikkert på at vannet kommer opp i fronten og går - enten inn i blokka ved varm motor (termostat åpen) eller rett ut, overbord ved kald motor (stengt termostat).

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er det kanskje slik at vannet som kommer fra vannpumpa (kl 13) går rett ut igjen gjennom slangen kl. 9 ? Er det dét som er feilen ved 3-veisventilen? At du ikke kan "styre" vannstrømmen, dit du vil?

Helt riktig. Så sant det er slik at vannet skal gå fra kl 13 til kl 6? Det er det vi har lurt på (om den skal gå fra  13 til 6)?

For hvis det er slik så er det jo ventilen som er gåen/stengt, ikke sant?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Endelig ser det ut til å ha ordnet seg :smiley:

Fikk ut den gamle tappen og fikk dermed pusset helt ned på begge delene og nå går det atter en gang ann å regulere vannet. Eneste problemet er at vi må få tak i en ny mutter til toppen. Regner med å få tak i den hos rørlegger i morgen. Ser ut til at det blir masse båt i helga.

Gleder meg som en unge!!!!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...