Jump to content

Finnes det ikke et lite 12V aggregat til båt

sodne

Recommended Posts

Unnskyld om spørsmålet er litt dumt, men hvorfor 12 volt? Vet ikke om det finnes engang.

Det finnes mange 220volts aggregater og de minste er vel så vidt jeg vet omkring 750 Watt. Det er ikke store greiene og kan ofte kjøpes brukt da de ofte byttes ut med større. 750 watt er som regel max ca 600 watt kontinuerlig.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

De finnes noen i USA, Australia og New Zealand. Fleste av dem bruker dynamo fra Balmar på 150 til 300amp. 12v aggregat tar ikke stort plass men med vannkjølt dieselmotor og Hi-tech dynamo og regulator er prisen ikke meget lavere en på minste sterkstrøms aggregater. Fordelen er at de dem produserer har batteribanken muligheter å ta i mot mens sterkstrøms aggregat lever aldri mer en landstrøms laderen kan gi.

Tror du skal være veeeldig fingernem for å fikse dette selv

Skal vel heller være veldig lite fingernem for og ikke få dette til.

2,5 hk briggs motor en stk likestrøms dynamo med regulator.en liten bit vannfast finer,noen skruer,litt patentbånd og litt lednings stumper samt en gammel viftereim så lader den som bare pokker.

En liten kveld i garasjen for og montere dette sammen.Det får de fleste til,muligens med litt veiledning på lednings kopling.

opererer ikke en bensinmotor på 2,5 hk med en bit (kryss-)finer, patentbånd og en gammel viftereim

hehe.nei ikke jeg heller.men det er strengt tatt alt som skal til.hadde vel sveiset en liten ramme i stål og gjørt det litt mere proft selv.men jeg har sett den enkle versjonen i bruk flere ganger,funker som en drømm den også.Selv om spennings faktoren ombord i båt hadde vært litt over toppen muligens. :lol:

Har ikke tegninger,men ta en motor fra en passe gressklipper med tverrgående klippetrommel.(siden den har utgående aksel på siden og ikke under).Mange av disse har allerede reimhjul montert.Ta så en likestrøms dynamo(siden den ikke er avhengig i tilført strøm for og begynne og lade).Da er en gammel folkevogn med luftkjølt motor en passe donør siden de har justerbare reimhjul på dynamoen og dermed så slipper du reim strammer.Monter både motor og dynamo på en plate av passe materiale og tykkelse(en bit forskalings plate funker fint).Pass på at reimhjulene på begge to står rett ovenfor verandre.Deretter er det og finne en viftereim med passe lengde men med reimhjulet på dynamoen helt utskimset(breit) slik at man senere kan fjerne skims for stramming av reim.Nå er det bare og kople ledninger til regulatoren og feste to ordentlig dimensjonerte kabler til + og - på dynamo.Så er det og fylle bensin og dra i snora.

Litt enkelt forklart,men finn delene og kikk litt på det så finner du ut av det.

LYKKE TIL.

PS.IKKE START DEN INNE FØRSTE GANG.MAN VET ALDRI OM GAMLE DELER TAR FYR FØRSTE GANG DET FYRES OPP.

Ellers så bygges selvsakt denne typen generatorer helt på egen risiko.men gøy er det når det virker.hehe

Hei Gurimalla!

Jeg har laget en tilsvarende rigg for å teste dymamoer, eneste forskjellen er at den er drevet av en 3 faset motor med kontaktorstyring. Jeg har ingen bilder av denne, men jeg ser at du bor i nærheten. Du er velkommen til å komme innom meg på jobben å se på den til uka hvis du vil ha noen ideer.

Om du ikke vil snekre selv, sodne, så ville jeg satset på f.eks. Honda EU10. Ikke spesielt billig men lite, hendig og ikke minst stillegående.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Noen som vet hvor kraftig aggregat jeg måtte hatt for å sikre drift av mitt landstrømsanlegg på 50 amp lader. Antar det blir heftige greier om jeg ville hatt effekt til å kjøre varmtvannsbereder i tillegg? Noen som har formening om hvor lang ledningen en kan ha (tykkelse 2,5 kvadrat) før en får problem? Litt artig løsning å ha et slikt heller enn å oppgradere med ekstra batteri, ser at jeg må montere dette på motsatt side av batteribanken og da blir det mye surr. Sjelden ett stort problem med dagens 2 forbruksbatteri, men vi drar mer og mer ombord av elektriske ting så ett visst behov er det om en ligger mer enn en natt. Hvordan bruker dere som har slikt dette? Er det helt håpløst å ha det stående i båten mtp støyen, feks i cockpiten, ser for meg at det beste er å ha det på lang ledning og bak en stein enn eller annen plass, men det vil jo ofte by på problemer...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du klarer nok laderen med de minste aggregata, om jeg ikke tar helt feil tilsvarer 50Ah ved 12 volt ca 2,7 ah ved 220 volt, eller rundt 600W. Det er ikke uvanlig at varmtvannsberederen ombord trekker 800W. Da klarer du en av delene med de minste aggregata, eller begge med 2 kilowatt. Antar at du mener 220 volt aggregat.

Redigert av h2o (see edit history)
De finnes noen i USA, Australia og New Zealand. Fleste av dem bruker dynamo fra Balmar på 150 til 300amp. 12v aggregat tar ikke stort plass men med vannkjølt dieselmotor og Hi-tech dynamo og regulator er prisen ikke meget lavere en på minste sterkstrøms aggregater. Fordelen er at de dem produserer har batteribanken muligheter å ta i mot mens sterkstrøms aggregat lever aldri mer en landstrøms laderen kan gi.

Hei Servicemann.

Har du meir info/linkar om slike aggregat?

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...