Jump to content

Løpende rigg, tips for vedlikehold

aquila 2

Recommended Posts

Ja nå begynner det vel å krible i kroppen ettersom solen kommer høyere på himmelen. Men med den

vinteren vi har nå er nok båtsesongen et stykke unna ennå.

Når man ser omkring i båthavner hvor det ligger båter som ikke er i bruk om vinteren og eier ikke engang har brydd seg om ta hjem seilene engang, begynner i hvert fall jeg å lure på hvordan enkelte tenker.

I tillegg til å vaske og ta hjem seil, så tar jeg for min del hjem all løpende rigg og tauverk og gir det en omgang i vaskemaskinen på max 40 grader og forsiktig sentrifugering. Tauverket blir som nytt og man forlenger levetiden betydelig. Jeg gjør det samme med de løse fortøyningstauene.

Jeg trekker i trekketråd i mast og bom når jeg trekker det ut, så går det som en drøm når det skal på plass igjen.

Nå lurer jeg på hva dere andre gjør. Det er sikkert andre som har gode tips til ting som kan gjøres mens vi går her og venter og sparker i bakken.

Nå lurer jeg på hva dere andre gjør.

Skyller seilene, tørker dem og oppbevarer dem hjemme. Genoa er hos seilmaker for service/ettersyn. I fjor var storseil det samme. Men løpende rigg.....(?), Oj... Det står igjen på båten. Får litt dårlig samvittighet når jeg leser innlegget ditt saban hoi :blush:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...