Jump to content

Fra to bensinmotorer til én diesel i Bayliner 305


SE 305

Recommended Posts

dscf0022.jpg

 

Båten ble pakket ut og gjordt klar for sjøsetting :flag:

 

dscf0025.jpg

 

Må legge til at thruster ble montert samme vinteren.

Det er et must!!

 

dscf0026.jpg

 

Krana kom, og snart var båten i stroppene.

 

dscf0027.jpg

 

Laget meg et løfteåk. Knuste fenderlister og krakeleringer av skrog har jeg sett nok av...

Link to post

cimg2933.jpg

 

dscf0043.jpg

 

cimg2774.jpg

 

Har brukt båten to sesonger nå, og er meget godt fornøyd med løsningen.

Båten sniffer nesten på 33 knops tallet.

 

Han som monterte dobbel installasjon med 2X200hk diesel i en 3055 nærmet seg 35 knop. Og et langt høyere forbruk.

 

Har testet stabiliteten, og den er det ikke noe å si på. Rundt Stad landet :puke:

 

Forbruket av diesel er også meget behagelig.

 

Og ja, jeg har montert drevkjøler :yesnod:

 

http://www.youtube.com/watch?v=KyXIAOey2Z0

 

Denne tråden var mye arbeid å lage :sweat:

Håper det kan være til inspirasjon

Hilsen entusiast :lol:

 

:sailing:

Redigert av SE 305 (see edit history)
Link to post

Kjempebra tråd. Ser ut til å være et seriøst bra arbeid du har gjort. Ser jo nesten bare morro ut å gjøre det....... men der gikk vel litt timer?

 

Kan du antyde litt kostnader også? gjerne på begge prosjekt..... hadde vært interessant.

 

Det er slike tråder som dette som er virkelig gøy å lese. Takk skal du ha.

Link to post

Sånt kosearbeid kan ikke regnes om i penger, men det blir nok det siste :cheers:

 

Gjorde 99% selv. hadde litt hjelp med nedtøpingen av stringerne. Fikk litt hakeslepp når "hjelperen" kom med kevlarduk :yesnod:

 

Og ja, det gikk med noen timer. Men det var verdt det.

Link to post

Hei! Kjempeflott og inspirerende tråd du lagde her. Lurer bare på en ting, det ser ut som du har relativt beskjeden størrelse på dine trimflaps i forhold til båtstørrelsen, fungere det tilfredstillende?

 

Jeg har nettopp montert flaps på min 26' som skal ut i mars. Er spent på effekten av de ettersom jeg måtte gå ned fra anbefalte 24x9" flaps til 18x12" flaps grunnet plass.

 

Primerbehovet mitt er for oppretting i sidevind og skjevlast da motorkraften er rikelig for å bikke båten i plan.

Link to post
Tetting av transom hullet på BB side. Brukte Divinycell som utfyllingsmateriale.

Passe på å slipe helt ned på utfyllingsmaterialet ,minst 10 cm ut til sidene.

Viktig å gjøre dette riktig, så rådfør deg med en båtbygger :yesnod:

 

Flott prosjekt :yesnod: , hva brukte du til å lime divinycell inn mot eksisterende avstivningsmateriale i hekken, antar dette var finer?

Brukte du epoxy eller polyester til å støpe med?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Hei! Kjempeflott og inspirerende tråd du lagde her. Lurer bare på en ting, det ser ut som du har relativt beskjeden størrelse på dine trimflaps i forhold til båtstørrelsen, fungere det tilfredstillende?

 

Jeg har nettopp montert flaps på min 26' som skal ut i mars. Er spent på effekten av de ettersom jeg måtte gå ned fra anbefalte 24x9" flaps til 18x12" flaps grunnet plass.

 

Primerbehovet mitt er for oppretting i sidevind og skjevlast da motorkraften er rikelig for å bikke båten i plan.

 

 

Bedre å ha for små trimflaps en for store.(Dersom du har nok motorkraft vel og merke) Fungerer veldig fint på min.

Hadde en Windy 22HC med litt for store trimflaps, og den ble litt nærvøs for å si det sånn.

Link to post
Flott prosjekt :yesnod: , hva brukte du til å lime divinycell inn mot eksisterende avstivningsmateriale i hekken, antar dette var finer?

Brukte du epoxy eller polyester til å støpe med?

 

Fylte igjen med polyester ja. Hadde jeg brukt x-finer ville jeg nok limt med epoxy.

Plastlaget i hekken er over 12mm tykt på utsiden, og rundt 8mm på innsiden.

Utfyllingsmaterialet var finer.

Redigert av SE 305 (see edit history)
Link to post
bi012.jpg

 

Her står motoren fint på plass. Danseplass rundt motoren.

Denne plassen er det mange, inkludert meg som misunner deg.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...